SUOMEN KANSANMUSIIKKILIITTO

Vuoden 2017 kansanmusiikkilevyt ovat MäSä Duon Eläköön ja Kalevauva.fi

Ajankohtaista

Kansanmusiikki-lehti ja Kansanmusiikkikansantanssi.fi –portaali julkistivat perinteisesti Folklandia-risteilyllä 12.1.2018 Vuoden kansanmusiikkilevy –palkinnon. Palkinnon saivat tasapisteillä MäSä Duon Eläköön ja Kalevauva.fi. Palkinnot jaettiin Folklandia-risteilyn Folklandia Gaalassa Silja Europalla.
Äänestyksessä laskettiin yhteen yleisön ja ammattilaisraadin äänet. Yleisöääniä tuli ennätykselliset 807 kpl. Ammattilaisraadin ääniä kerättiin alan koulutuslaitosten, järjestöjen, klubien ja festivaalien tekijöiltä. Ammattilaisraadissa äänensä antoi 43 henkilöä.
MäSä Duo: Eläköön
Eläköön-albumi on Kyösti Järvelän ja Lauri Kotamäen muodostaman MäSä Duon ensimmäinen tallenne. Duon ohjelmisto sisältää pääosin perinteistä kansanmusiikkia sovitettuna uudella otteella. Vahvana sävynä musiikissa on etelä- ja keskipohjalaisuus. Ohjelmistoon kuuluu vanhoilta mestareilta opittuja lauluja, rekilauluja, kupletteja, pelimannisävelmiä ja sikermiä.
Eteläpohjalaispastorit jakavat ilosanomaansa jae kerrallaan. Unohda tuomionpasuunat, nauti ennemminkin armollisen rakkauden julistuksesta ja anna eteläpohjalaisen miehen kokea lohtua, toivoa ja uskoa omimmassa interiöörissään. Järvelä ja Kotamäki ovat kasvaneet suomalaisen kansanmusiikkiperinteen keskellä. Miehillä on pitkä kokemus erilaisista kokoonpanoista suomalaisten kansanmusiikkiyhtyeiden parista.
Julkaisija: Kansanmusiikki-instituutti
Kalevauva.fi
Kalevauva.fi julkaisi esikoisalbuminsa perjantaina 2.6.2017. ”Kalevauva.fi” -debyyttialbumille on koottu parhaat kalevauvalaiset kansansävelmät duon ensimmäiseltä elinvuodelta. Levy on julkaistu digitaalisesti muun muassa iTunesissa ja Spotifyssä.
Lähes kulttimaineeseen noussut Kalevauva.fi on tämän päivän trubaduuriyhtye, jonka jäseniä on kutsuttu nykyajan Lönnroteiksi. Sanoitukset on kerätty editoimattomina suoraan kansan suusta legendaariselta vauva.fi -foorumilta. Kappaleiden aiheet vaihtelevat synnytyksestä etupyllyyn ja Tinderistä telakoitumiseen. Duon jäsenet Kimmo Numminen ja Aapo Niininen ovat säveltäneet laulut sanoitusten tunnelman mukaisiksi.
Yhteystiedot:
MäSä Duo, Kyösti Järvelä, 040 5309990, pelemanni@gmail.com ja Lauri Kotamäki, laurikotamaki@gmail.com
Kalevauva.fi, kalevauva@gmail.com

Lisätietoja palkinnosta:
Kansanmusiikki-lehti / Suomen Kansanmusiikkiliitto
toiminnanjohtaja Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi
Kansanmusiikki-lehti
päätoimittaja Sauli Heikkilä, 045 6711868, lehti@kansanmusiikkiliitto.fi,
kansanmusiikki-lehti.fi
Kansanmusiikkikansantanssi.fi / Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus (KEK)
toiminnanjohtaja Sirpa Lahti, 040 738 4736, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkikansantanssi.fi, www.kansanmusiikkikansantanssi.fi