Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistys ry

VSPelimannit logo

Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistys ry

Konsta Jylhän ja Kaustisen Purppuripelimannien innoittamana kansanmusiikin renessanssi valloitti varsinaissuomalaisetkin 1970-luvun alussa. Korvakuulopelimanneja löytyi joka pitäjästä, ja ympäri maakuntaa versova kansalais- ja työväenopistojen verkosto otti musikantit suojiinsa. Alettiin muistella ja nuotintaa vanhoja kappaleita, samalla kun halu tehdä yhteistyötä lähialueen muiden ryhmien ja soittajien kanssa nosti päätään.

Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistys (ent. Varsinais-Suomen Pelimanniyhdistys) ry on lokakuussa 1971 perustettu Suomen Kansanmusiikkiliiton alainen maakuntayhdistys. Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistyksen tarkoituksena on kehittää ja laajentaa maakunnan kansanmusiikin harrastusta ja harrastajien keskinäistä yhteistoimintaa. Toimintatapoina on kokousten, kurssien, juhlien, kilpailujen ja opintomatkojen järjestäminen. Lisäksi yhdistys kerää ja tallentaa kansanmusiikkia ja on esimerkiksi julkaissut oman nuottikirjan, alunperin vuonna 1981 ja sen pohjalta uuden laajennetun kirjan vuonna 1999. Yhdistyksen kotipaikkana on Turku. Jäseniä vähän päälle sata, joten Kansanmusiikkiyhdistys on maakunnan suurin kansanmusiikkialan yhdistys.

Varsinais-Suomen Pelimanniyhdistyksen syntysanat lausuttiin Naantalin Kuparivuoren koululla 24.10.1971. Yhdistys toimi aluksi Varsinais-Suomen Nuorisoseurain Keskusseuran alaisuudessa. Rekisteröinti omaksi yhdistykseksi tapahtui 6.2.1974. Perustajajäseninä mainitaan Matti Pihlasto, Veikko Kotiranta, Heljä Ovaska, Ilmo Mikkola, Erkki Mäki-Mattila, Eero Pihko, Timo Reunanen sekä Eino Saari. Neljänkymmenen toimintavuoden jälkeen, vuonna 2012, Pelimanniyhdistys päätti vastata nykypäivän haasteisiin muuttamalla nimensä – ehkä myös tanssijoille, laulajille ja nuoremmalle polvelle helpommin lähetyttäväksi – Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistykseksi.

Edesmennyt kalantilainen pelimanni Matti Pihlasto toimi yhdistyksen puheenjohtajana kymmenen ensimmäistä vuotta. Hänen jälkeensä tehtävää hoiti yksitoista vuotta loimaalainen Veikko Kotiranta. Vuodesta 1993 vuoteen 2004 puheenjohtajan nuijan varressa oli loimaalainen Matti Hollo, jonka siirryttyä sivuun Risto Ruohonen luotsasi yhdistystä vuoden 2005. Hänen jälkeensä yhdistyksen puheenjohtajina ovat toimineet Seija Kiviaho, Jorma Punta ja Heidi Antila. Nykyinen puheenjohtaja on Jukka Janka-Murros. Yhdistyksen pitkäaikaisin sihteeri on ollut Heljä Ovaska; hän oli toimessa yhdistyksen perustamisesta alkaen aina kuolemaansa saakka, vuodet 1971-1991. Heljä oli erinomainen organisaattori, joka toimi myös kansantanssin parissa tehden mm. näyttäviä koreografioita tansseihin.

Yhdistyksen jäsenmäärä on ollut parhaimmillaan noin 140; tällä hetkellä se on sadan paikkeilla. Varovaista kiinnostusta on kuitenkin viime vuosina ollut enemmän kuin aikoihin ja jäsenmäärä karttuu hitaasti mutta varmasti.

Varsinais-Suomen ensimmäinen oltermannin arvonimen sai vuonna 1990 Eino Sointula Yläneeltä – arvonimihän luovutetaan Suomen Kansanmusiikkiliiton toimesta maakunnassa ansioituneelle musiikin ja perinteen taitajalle. Sointulan jälkeen arvonimi luovutettiin Kotirannan pelimanneissa tutuksi tulleelle Veikko Kotirannalle, joka vietti viime kesänä 95-vuotisjuhliaan. Vaikka viulua ei enää Veikon kädessä juuri pääsekään kuulemaan, näki juhlien yhteydessä päivänvalon Kotirannan sävellyksistä koottu nuottikirja. Mestaripelimanneja Varsinais-Suomeen on saatu verrattain vähän; toistaiseksi kun ainoanan lounaisen paikallisvärin tuojana tuossa pitkässä listassa mainitaan vuonna 1974 arvonimen saanut korppoolainen viulisti (ja haitaristi) Erik Jansson, joka kenties paremmin Aspö-Erikinä tunnetaan. Huhtikuussa 2014 yhdistys julkisti ensimmäistä kertaa alueellisen ”Vuoden kansanmuusikko” -nimityksensä, joka myönnetään tästä eteenpäin vuosittain Varsinais-Suomen alueella kansanmusiikin parissa ansioituneelle henkillölle. Vuonna 2014 titteliä kantaa yläneeläinen Veikko Lahtinen.

Kymmenvuotiaana yhdistys julkaisu maakunnallisen nuottikirjan, joka sisälsi 60 sävelmää. Kirja sai jatkoa vuonna 1999, jolloin julkaistiin uusi ”Pelimannisävelmiä Varsinais-Suomesta 1 ja 2”. Vuonna 1994 tehtiin C-kasetti ”Soitellaan…Pelimannimusiikkia”.  Äänite sisälsi 20 pelimannisävelmää, mm. alueelle tyypillisiä hitaita sottiiseja ja valsseja. Oma viiri hankittiin vuonna 1987; sen suunnitteli Eino Sointula ja piirsi Tauno Tauriainen. Loppusyksynä 2013 yhdistys lähestyi Meetingteam Oy:tä, jotta tuoreen nimen rinnalle Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistykseen saataisiin myös uutta ulkoista ilmettä. Ari Säterin ja J.Lepän suunnittelema logoehdotus esiteltiin marraskuun lopussa. Sitä hieman hiottiin, ja lopullinen logo luovutettiin yhdistyksen käyttöön 2014 helmikuussa.

Vuosien kuluessa yhdistyksen toimintaan on kuulunut niin kurssien kuin soittotapahtumien järjestäminen eri puolilla maakuntaa. On oltu milloin Loimaalla, milloin Raisiossa, Koskella, Maskussa, Mynämäellä, Laitilassa, Naantalissa, Turussa tai Yläneellä. Yhteistä koulutusta ja soitantoja on pidetty myös satakuntalaisten kanssa, vaikka viime vuosina ”rajojen yli” tapahtuva yhteistyö onkin ollut vähemmän näkyvää. Paikalliset pelimannit jakoivat taitoaan ja kappaleitaan, mutta nähtiimpä kurssien opettajina toisinaan tunnettuja nimiä kuten Antti Koiranen, Risto Ala-Ikkelä, Matti Rantanen, Timo Koski ja kapellimestari Jan Dobrowolski.

Varsinais-Suomen kansansoittajien maakuntaorkesteri on ollut olemassa jo ainakin 1980-luvulla. Viime vuosina harvakseltaan harjoitellut, sekalainen kokoonpano on kuitenkin herännyt uuteen kukoistukseen ja myös uutta ohjelmistoa on paikallisen materiaalin parista löytynyt. Maakuntaorkesteri on kaikille paikallisille pelimanneille avoin kokoonpano. Maakuntaorkesterin johdosta vastaavat Antti ja Anna Janka-Murros, jotka myös sovittavat soitettavan materiaalin orkesterille.
(Teksti: Kansanmusiikki-lehti 2/14, Antti J. Janka-Murros, Jukka Vehmas & toim. päivitys 18.1.2016)

Yhtyeitä:

Vissinki
Turun kaksiriviset
Möttöläiset
Nytky
Rykäys
Virmon pelimannit
Hollon pelimannit
Naamuskat
Nilsbyn pelimannit
Laitilan pelimannit