Samuelin Poloneesi

Samuelin Poloneesi 15.-17.3.2019 Oulussa

Samuelin Poloneesi on Suomen Kansanmusiikkiliiton vuoden suurin tapahtuma, joka kiertää ympäri Suomea. Vuoden 2019 Samuelin Poloneesi järjestetään Oulussa yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan Kansanmusiikkiyhdistyksen kanssa. Festivaalin teemana on pohjoispohjalainen kansanmusiikki. Pääpaikkana toimii Oulun musiikkikeskus, Leevi Madetojan katu 1-3, Oulu.

Pelimanniryhmille on paljon esiintymismahdollisuuksia. Voit ilmoittautua esiintymään perjantain ja lauantain Poloneesiklubeille, lasten konserttiin, PR-soittoihin, Pelimanniparaatiin, Kansanlaulukirkkoon, pääjuhlan yhteissoittoihin, sekä aulasoittoihin. Lisäksi tapahtumassa paljon puskasoittomahdollisuuksia! Pelimanni-ilmoittautuminen on päättynyt 30.11.2018, mutta voit yhä tiedustella esiintymismahdollisuuksista tuottaja Janne Ojajärveltä.

Lisätietoja: Tuottaja Janne Ojajärvi 044 738 1933 tuottaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Samuelin Poloneesin esiintyjä-info tässä linkissä.

Samuelin Poloneesin 2019 ohjelmarunko tässä linkissä.

Samuelin Poloneesin yhteissoitto 1972. Kuva: Tapio Rantakari.

Taustaa

Samuelin Poloneesi, sävelmä vanhimmasta suomalaisesta kansanmusiikkia sisältävästä nuottikirjasta vuodelta 1809 on antanut nimensä valtakunnalliselle kansanmusiikkitapahtumalle jota on vietetty vuodesta 1972 lähtien.

Kymmenen ensimmäistä vuotta Poloneesia soitettiin Helsingissä Finlandia-talossa. Vuonna 1982 alkoi Poloneesin vaellus maakuntiin, palaten kuitenkin joka viides tai kolmas vuosi Helsinkiin. Samuelin Poloneesia on tähän mennessä järjestetty seuraavilla paikkakunnilla: Lahti (1982), Oulu (1983), Lappeenranta (1984), Tampere (1985), Helsinki (1986), Kuopio (1987), Jyväskylä (1988), Turku (1989), Seinäjoki (1990), Helsinki (1991), Iisalmi (1992), Kuusankoski (1993), Pori (1994), Tampere (1995), Helsinki (1996), Oulu (1997) ja Helsinki (1998), Jyväskylä (1999), Helsinki (2000), Seinäjoki (2001), Helsinki (2002), Kuopio (2003), Salo (2004), Helsinki (2005), Joensuu (2006), Rovaniemi (2007), Pori (2008), Helsinki (2009), Kaustinen (2010), Savonlinna (2011), Helsinki (2012), Hamina (2013), Rauma (2014), Helsinki (2015), Kokkola (2016), Kuopio (2017) ja Helsinki (2018).

Samuelin Poloneesi on suomalaisen kansanmusiikin juhla, joka esittelee vuosittain kansanmusiikin parhaimmistoa ja kokoaa useat sadat pelimannit yhteen. Konserttien tarjonta on kiinnostavaa, tuoretta ja tasokasta. Esille pääsee koko kansanmusiikin nykyinen kirjo, niin rajoja rikkovat nuorten yhtyeet että perinteistä linjaa edustavat pelimanniyhtyeet ja yksittäiset mestarit. Tärkeä osa sunnuntaista Samuelin Poloneesi -konserttia on pelimannien yhteissoitto, jossa juhlan nimikkosävelmän lisäksi esitetään usean sadan pelimannin voimalla vuoden yhteissoittokappaleita, jossa teemana on järjestävän maakunnan kansanmusiikki.