Samuelin Poloneesi & Vinterstämma 16.-18.3.2018

Kansanmusiikkia Helsingissä / folkmusik i Helsingfors

16.3. PERJANTAI

klo 19 Uusmaalaiset kansanmusiikki-iltamat
Esiintyjät: Spelarit, Sibbo Spelmanslag, Töölön viuluklubi, Sakarat Laulupelimannit ja Harpolekarna.
Paikka: Balderin sali / Balders sal, 3. krs, Aleksanterinkatu 12, Helsinki.
Liput ennakkoon 11,50€ + toimitusmaksu

klo 21 Poloneesiklubi
Paikka: Ravintola Kaisaniemi / Restaurang Kajsaniemi, Kaisaniementie 6, Helsinki.
Vapaa pääsy / Fritt inträde. Narikka / Garderob 2,5 €

17.3. LAUANTAI

Orffit

klo 11:30-12:30 Samuelin Poloneesin & Vinterstämman lastenkonsertti: Orffit. Esiintyjänä myös lasten ja nuorten kansanmusiikkiyhtyeitä.

Lastenmusiikkiorkesteri Orffit on lempeä mutta villi. Orffeissa soittaa kolme isämiestä Kimmo, Matti ja Hannu. Orffit on televisiossa Laulujen osto- ja myyntiliikkeessä. Orffit on Poloneesissa. Orffeilla on kitaroita, saksofoneja, haitareita ja pikkusriikkisen kummalliset rummut. Orffit onnistuu soitannoissa paremmin kuin valokuvissa. Orffeilla on tärkeä tehtävä, mutta he eivät ole ihan varmoja siitä mikä se on? Orffien tehtävä on kesken. Orffin miehet soittaa Helsingin kaupunginmuseolla hiljaakovaasopivasti ja heidän lauluistaan tiedetään seuraavaa: Laulut soitetaan peräkkäin pienien väliuteliaisuuskohtausten kera. Aluksi soitetaan ensimmäinen laulu ja lopuksi viimeinen. Lauluilla on nimet: Hyvikset ja Pahikset, Pääjalkaiset, Saippuakuplia, Sattumankauppa, Ihmekolmoset ja Saman auringon alla. On muitakin. Kaikki laulut soitetaan museolla ihmeellisen taitavasti, jonka tiedon paikalle saapuneet maan asukit sulkevat aarrearkkuihinsa.
Paikka: Helsingin kaupunginmuseo / Helsingfors stadsmuseum, Aleksanterinkatu 16, Helsinki. Vapaa pääsy.

klo 11-13 Kansanmusiikkia Helsingin keskustaan
Pelimannit jalkautuvat Helsingin keskustaan soiton ja laulun merkeissä!
Palvelukeskukset, Kamppi, Kampin kappeli ja Bulevardin kahvisalonki.

klo 11 Suomen Kansanmusiikkiliiton vuosikokous.
Paikka: Ritarihuone, 1. krs, Ritarikatu 1, Helsinki

klo 11:30 Kultaa, hopeaa ja pronssia – Pelimannimerkkien suoritustilaisuus.
Paikka: Ritarihuone, 2. krs, Ritarikatu 1, Helsinki

klo 12-13 sekä klo 17-19 ja konserttien väliajoilla Aulasoittoja. Ala-aula koko päivän puskasoittoauluetta!
Paikka: Ritarihuone / Riddarhuset, Ritarikatu 1, Helsinki

klo 13 Pelimanniparaati – Eri puolilta Suomea tapahtumaan tulevien pelimanniryhmien pääesiintyminen.

klo 16 Finlands svenska spelmansförbundin förbundsdag
Paikka: Hotelli Helsinki, Kluuvikatu 8, Helsinki

klo 19 Désirée Saarela & Triskel, Orivesi All Stars, Anne-Mari Kivimäki & Palomylly -76.

Orivesi All Stars
Orivesi All Stars on Suomen suurin pelimanniorkesteri, joka on toiminut vuodesta 2011 alkaen Antti Järvelän johdolla. Orkesterin ainoa päämäärä on mielekkään musisoinnin harjoittaminen hyvässä hengessä – se saa myös näkyä ja kuulua. Orivesi All Stars on pelimannikollektiivi, johon voi osallistua minkä tasoinen ja ikäinen soittaja tahansa, eikä maantieteellistä rajoitusta osallistumiselle ole.

Anne-Mari Kivimäki & Palomylly -76

Anne-Mari Kivimäki & Palomylly -76 (kuva: Marko Mäkinen)

Désirée Saarela & Triskel

Désirée Saarela & Triskel –yhtyeen musiikissa yhdistyy nykypäivän laulaja-lauluntekijä-perinne vahvaan kansanmusiikkitulkintaan. Yhtyeen singer-songwriter-henkinen musiikki on ajatonta ja sen tunnelma täynnä sydäntä sekä tarinankerronnan lumoa.

Anne-Mari Kivimäki & Palomylly -76
Anne-Mari Kivimäki on Tampereella asuva freelance-muusikko, säveltäjä ja sanoittaja. Hän on kehittänyt venäläisen Notka-haitarin ympärille yhtyeitä ja monitaiteellisia soivia taideteoksia ja luonut oman soittotyylin, nykykarjalaisen haitari-trancen. Anne-Mari Kivimäki & Palomylly -76 soittaa musiikkia Karjalan tanssimailta, niin että karmuuni laulaa, pokoiniekat nousevat ja lanteet heiluvat Kontokin kulmilla. Yhtye tulkitsee ja tunnelmoi musiikkia Kivimäen uudelta albumilta, joka julkaistaan keväällä 2018.

Anne-Mari Kivimäki haitari, laulu
Pekko Käppi jouhikko, rumpu, laulu
Ville Rauhala kontrabasso, laulu
Pauliina Saarman äänitekniikka

Liput / Biljetter 18/12 € + toimitusmaksu

klo 21 Poloneesiklubi.
Vapaa pääsy / Fritt inträde. Narikka / Garderob 2,5 €

18.3. SUNNUNTAI

klo 10 Kansanlaulukirkko.
Paikka: Vanha kirkko / Gamla kyrkan, Lönnrotinkatu 6, Helsinki

klo 11-12:45 Aulat soi.
Paikka: Savoy-teatterin aula, Kasarmikatu 46, Helsinki

klo 13 Samuelin Poloneesi & Vinterstämma –pääjuhla / huvudfest – Suomen Kansanmusiikkiliitto 50 vuotta / 50 år
Esiintyjinä: Pinnin pojat, Kalevauva.fi, Maija Kauhanen, Halsbrytarna, Heikki Lahti & Komia, oltermannit ja nuoret kansanmusiikin harrastajat, Kansantanssiryhmä Kuohu, pelimannien valtakunnallinen yhteissoitto, Vuoden nuori pelimanni ym.

Pinnin pojat

Pinnin Pojat (kuva: Joonas Heikkilä)

Pinnin Pojat
Arto Järvelä (1964, Hattula) ja Kimmo Pohjonen (1964, Viiala) ovat jo yli kaksi vuosikymmentä kantaneet Hämäläisen perinnemusiikin kirkkainta lyhtyä. Duo on valloittanut esiintymisillään niin Islamabadissa kuin Jumesniemelläkin. Näiden iloisten velikultien varma soitannollinen ote yhdistettynä vakavan humoristiseen lauluun luo sävelkudosta joka kietoutuu vastustamattomalla tavalla kuulijan aisteihin.
Pinnin Pojat on taatusti tunteikkain Hämäläisen perinnemusiikin duo!

Kalevauva.fi

Kalevauva.fi (kuva: Leif Rosas)

Kalevauva.fi
”Kalevauva.fi on Aapo Niinisen ja Kimmo Nummisen muodostama nykypäivän trubaduuriyhtye, jonka ohjelmisto on kerätty suoraan kansan suusta – vauva.fi-foorumilta. Kappaleiden sanoitukset ovat napattu tältä internetin suositulta keskustelupalstalta ja sävelletty yhtyeen toimesta tunnelman mukaiseksi.
> Kalevauva.fi antaa nettikansan syville riville kauniin äänen, yhtyeen sulosävelten säestämänä vauvafoorumin kommentit näyttäytyvät aivan uudessa valossa.”

Maija Kauhanen

Maija Kauhanen (kuva: Antti Kokkola)

Maija Kauhanen
Vahva laulu, sydäntä riipaisevat tarinat, rouhea kantele ja samanaikaisesti soitetut lyömäsoittimet! Polyrytmien sekä vahvan beatin kutoma syke yhdistettynä hypnoottisiin melodioihin luovat ainutlaatuisen grooven ja soundimaailman vain yhden muusikon voimin – ilman looppereita. Maija Kauhanen tunnetaan ennakkoluulottomana muusikkona ja valovoimaisena esiintyjänä, jolla on taito koskettaa kuulijaansa genrestä riippumatta.

Halsbrytarna

(kuva: Timo Hukkanen)

Halsbrytarna
Halsbrytarnas repertoar består till 95 procent av musik man kan dansa till. Man spelar schottis, mazurka, polka, vals, hambo, snoa, polska och även alla andra former av folkmusik. Repertoaren är övervägande nordisk. Främst spelar man naturligtvis finlandssvenska låtar, men också låtar från flere andra europeiska länder.

Heikki Lahti & Komia

Heikki Lahti & Komia (kuva: Lauri Ono)

Heikki Lahti & Komia
Mestaripelimanni Heikki Lahti on suomalaisen pelimannimandoliinin soiton esikuva ja kouluttaja. Heikki Lahti & Komia soittaa pelimannimusiikkia tunnelmasta toiseen. Erityisen rakkaiksi yhtyeelle ovat muodostuneet Otto Hotakaisen ja Wiljami Niittykosken sävelet Konsta Jylhää unohtamatta. Myös perinteiset pelimannisävelmät kuuluvat yhtyeen keskeiseen ohjelmistoon.

Heikki Lahti – mandoliini
Katja Lampinen – haitari
Oskari Hanhikoski – kontrabasso
Mauno Järvelä – viulu
Ilkka Salo – viulu
Arto Salo – viulu

Paikka: Savoy-teatteri / Savoy-teatern, Kasarmikatu 46, Helsinki
Liput / Biljetter: Lippupiste 17/12 € + toimitusmaksu

HUOM! Järjestäjä pidättää oikeudet ohjelmamuutoksiin!

Pelimannien ilmoittautuminen: 1.11.-31.12.2017

Liput:

image_galleryLippu.fi
, www.lippupiste.fi,
puh. 0600 900 900 (1,98 €/min+pvm).

Yhteistyökumppanit ja tukijat:

Uudenmaan kansanmusiikkiyhdlogo pieni