MEDIALLE: Samuelin Poloneesi & Vinterstämma 16.-18.3.2018 Helsinki

Facebook-sivu: https://www.facebook.com/samuelinpoloneesi

Tiedotteet:

Tiedote_13.1.2018_Samuelin Poloneesi & Vinterstämma 2018

Tiedote_16.2.2018_Suomen Kansanmusiikkiliitto juhlii 50-vuotisjuhliaan Helsingissä

Tiedote 9.3.2018 Suomen Kansanmusiikkiliitto 50 vuotta tiedote Samuelin Poloneesi

Julkaistut jutut:

Juliste paino: Samuelin-Poloneesi-2018-A3

Esite paino: Samuelin-Poloneesi-esite_2018

Ennakkoflyer: Samuelin_Poloneesi_2018-A6

Juliste:

Samuelin-Poloneesi-2018-A3.indd

Esite:

Samuelin-Poloneesi-esite_2018.indd

Pressikuvia & esittelyt:

Samuelin Poloneesin yhteissoittoa
Samuelin Poloneesi on sävelmä vanhimmasta suomalaisesta kansanmusiikkia sisältävästä nuottikirjasta vuodelta 1809 ja se kuullaan pelimannien yhteisesityksenä Samuelin Poloneesin pääjuhlassa.

Samuelin Poloneesi yhteissoitto

(kuva: Sauli Heikkilä)

Orffit
Lastenmusiikkiorkesteri Orffit on lempeä mutta villi. Orffeissa soittaa kolme isämiestä Kimmo, Matti ja Hannu. Orffit on televisiossa Laulujen osto- ja myyntiliikkeessä. Orffit on Poloneesissa. Orffeilla on kitaroita, saksofoneja, haitareita ja pikkusriikkisen kummalliset rummut. Orffit onnistuu soitannoissa paremmin kuin valokuvissa. Orffeilla on tärkeä tehtävä, mutta he eivät ole ihan varmoja siitä mikä se on? Orffien tehtävä on kesken. Orffin miehet soittaa Helsingin kaupunginmuseolla hiljaakovaasopivasti ja heidän lauluistaan tiedetään seuraavaa: Laulut soitetaan peräkkäin pienien väliuteliaisuuskohtausten kera. Aluksi soitetaan ensimmäinen laulu ja lopuksi viimeinen. Lauluilla on nimet: Hyvikset ja Pahikset, Pääjalkaiset, Saippuakuplia, Sattumankauppa, Ihmekolmoset ja Saman auringon alla. On muitakin. Kaikki laulut soitetaan museolla ihmeellisen taitavasti, jonka tiedon paikalle saapuneet maan asukit sulkevat aarrearkkuihinsa.

(kuva: Orffit)

Orivesi All Stars
Orivesi All Stars on Suomen suurin pelimanniorkesteri, joka on toiminut vuodesta 2011 alkaen Antti Järvelän johdolla. Orkesterin ainoa päämäärä on mielekkään musisoinnin harjoittaminen hyvässä hengessä – se saa myös näkyä ja kuulua. Orivesi All Stars on pelimannikollektiivi, johon voi osallistua minkä tasoinen ja ikäinen soittaja tahansa, eikä maantieteellistä rajoitusta osallistumiselle ole.

OAS_2016_Korrö Veli-Jussi Lietsala

(kuva: Veli-Jussi Lietsala)

Désirée Saarela & Triskel
Désirée Saarela & Triskel –yhtyeen musiikissa yhdistyy nykypäivän laulaja-lauluntekijä-perinne vahvaan kansanmusiikkitulkintaan. Yhtyeen singer-songwriter-henkinen musiikki on ajatonta ja sen tunnelma täynnä sydäntä sekä tarinankerronnan lumoa.

(kuva: Anders Portin)

Anne-Mari Kivimäki & Palomylly -76
Anne-Mari Kivimäki on Tampereella asuva freelance-muusikko, säveltäjä ja sanoittaja. Hän on kehittänyt venäläisen Notka-haitarin ympärille yhtyeitä ja monitaiteellisia soivia taideteoksia ja luonut oman soittotyylin, nykykarjalaisen haitari-trancen. Anne-Mari Kivimäki & Palomylly -76 soittaa musiikkia Karjalan tanssimailta, niin että karmuuni laulaa, pokoiniekat nousevat ja lanteet heiluvat Kontokin kulmilla. Yhtye tulkitsee ja tunnelmoi musiikkia Kivimäen uudelta albumilta, joka julkaistaan keväällä 2018.

Anne-Mari Kivimäki haitari, laulu
Pekko Käppi jouhikko, rumpu, laulu
Ville Rauhala kontrabasso, laulu
Pauliina Saarman äänitekniikka

(kuva: Marko Mäkinen)

Pinnin pojat
Arto Järvelä (1964, Hattula) ja Kimmo Pohjonen (1964, Viiala) ovat jo yli kaksi vuosikymmentä kantaneet Hämäläisen perinnemusiikin kirkkainta lyhtyä. Duo on valloittanut esiintymisillään niin Islamabadissa kuin Jumesniemelläkin. Näiden iloisten velikultien varma soitannollinen ote yhdistettynä vakavan humoristiseen lauluun luo sävelkudosta joka kietoutuu vastustamattomalla tavalla kuulijan aisteihin.
Pinnin Pojat on taatusti tunteikkain Hämäläisen perinnemusiikin duo!

(kuva: Joonas Heikkilä)

Kalevauva.fi
”Kalevauva.fi on Aapo Niinisen ja Kimmo Nummisen muodostama nykypäivän trubaduuriyhtye, jonka ohjelmisto on kerätty suoraan kansan suusta – vauva.fi-foorumilta. Kappaleiden sanoitukset ovat napattu tältä internetin suositulta keskustelupalstalta ja sävelletty yhtyeen toimesta tunnelman mukaiseksi.
> Kalevauva.fi antaa nettikansan syville riville kauniin äänen, yhtyeen sulosävelten säestämänä vauvafoorumin kommentit näyttäytyvät aivan uudessa valossa.”

(kuva: Leif Rosas)

Maija Kauhanen
Vahva laulu, sydäntä riipaisevat tarinat, rouhea kantele ja samanaikaisesti soitetut lyömäsoittimet! Polyrytmien sekä vahvan beatin kutoma syke yhdistettynä hypnoottisiin melodioihin luovat ainutlaatuisen grooven ja soundimaailman vain yhden muusikon voimin – ilman looppereita. Maija Kauhanen tunnetaan ennakkoluulottomana muusikkona ja valovoimaisena esiintyjänä, jolla on taito koskettaa kuulijaansa genrestä riippumatta.

(kuva: Antti Kokkola)

Kansantanssiryhmä Kuohu
Kuohu on Klaukkalan Nuorisoseuran nuorten kansantanssiryhmä, jossa tanssii 17 tyttöä. Tanssijoita yhdistää rakkaus tanssiin, yhdessä tanssimisen ilo sekä halu kehittyä tanssijoina sekä ryhmänä. Ryhmä esiintyy aktiivisesti sekä käy vuosittain eri kansantanssi ja -musiikkifestareilla. Ensi kesänä ryhmä suuntaa kohti Portugalia ja Europeadea.

kuohu2

(kuva: Heidi Usenius)

Halsbrytarna
Halsbrytarnas repertoar består till 95 procent av musik man kan dansa till. Man spelar schottis, mazurka, polka, vals, hambo, snoa, polska och även alla andra former av folkmusik. Repertoaren är övervägande nordisk. Främst spelar man naturligtvis finlandssvenska låtar, men också låtar från flere andra europeiska länder.

(kuva: Timo Hukkanen)

Heikki Lahti & Komia
Mestaripelimanni Heikki Lahti on suomalaisen pelimannimandoliinin soiton esikuva ja kouluttaja. Heikki Lahti & Komia soittaa pelimannimusiikkia tunnelmasta toiseen. Erityisen rakkaiksi yhtyeelle ovat muodostuneet Otto Hotakaisen ja Wiljami Niittykosken sävelet Konsta Jylhää unohtamatta. Myös perinteiset pelimannisävelmät kuuluvat yhtyeen keskeiseen ohjelmistoon.

Heikki Lahti – mandoliini
Katja Lampinen – haitari