Samuelin Poloneesi 2020 Ohjelma

Perjantai 13.3.

Klo 20
Avajaisklubi: Pre-Kukushka – Sergei Starostin (RUS), TECTO (RUS), Anne-Mari Kivimäki & Palomylly
Maistiaisia heinäkuussa 2020 Viipurissa järjestettävän suomalais-venäläisen Kukushka-tapahtuman ohjelmistosta! Esiintyjinä Sergei Starostin, TECTO ja Anne-Mari Kivimäki & Palomylly. Pelimanniohjelmassa Irjala Country Trio, Spelarit, Anna Salomaa & Arvid Lundén, Lapua-Uusi-Guinea, Kesäpelimannit ja Borduna. Lopuksi jamit.
G Livelab, Puutarhakatu 1

Lauantai 14.3.

Klo 10–14
Kansanmusiikkia kaupungilla
Pelimannit jalkautuvat soiton ja laulun merkeissä Tampereen keskustaan!
Kauppahalli klo 10 – 11: Pirkanmaan Huuliharpistit Piisakas, Äetsän pelimannit
Koskikeskus klo 11 – 12: Rykäys, Pirkka-Hämeen Jätkäperinne ry:n kämppäorkesteri ”Oksetti”, Kauhavan pelimannit
Pääkirjasto Metson musiikkiosasto klo 13 – 14: Suomen Sahansoittajat, Riioraa, Spelarit

Klo 10–14
Paritanssityöpaja

Saa tanssia! -kansanomaisen paritanssin työpajassa niin alkajat kuin jo kokeneetkin tanssijat pääsevät oppimaan uutta ja tanssimaan yhdessä toisten kanssa. Työpajan vetäjänä Pispalan Sottiisin paritanssilähettiläs Jutta Wrangén. Säestäjänä ihkaelävät pelimannit.
Työpaja toteutetaan yhteistyössä Kansalaisfoorumin ja Pispalan Sottiisin kanssa.
Osallistumismaksu 10 euroa. Ilmoittautuminen ja lisätietoja www.kansalaisfoorumi.fi, tuuli.jarvinen@kansalaisfoorumi.fi

klo 10–16
Banjot ja kastanjetit -työpaja

Lastenkulttuurikeskus Rullan nonstop-työpajassa taiteillaan soittimia. Työpajassa tehdään pilttipurkin kansista banjoja ja pullonkorkeista kastanjetteja. Sopii kaikenikäisille.
Lastenkulttuurikeskus Rulla, Kulttuuritalo Laikku, Keskustori

Klo 11
Lastenkonsertti: Höpinätötterö

Höpinätötterö on lastenmusiikkiduo, jonka vinkeän vinksahtanut show tarjoilee hupia ja huumoria koko perheelle. Lauluissa seikkailevat muun muassa vauhdikkaat ralliautot, herkulliset voileivät sekä Nestori-mato. Orkesterissa laulavat ja soittavat Janne Laurila (kitara & laulu) ja Joonas Keskinen (kontrabasso & laulu) loihtien ilmoille kaikenlaista höpinää!
Musiikkisali, Kulttuuritalo Laikku, Keskustori
Liput 5 e ovelta

Klo 13
Yhteislaulutilaisuus

Laulu raikaa Laikun musiikkisalissa Martti Kuurilan johdolla.
Musiikkisali, Kulttuuritalo Laikku, Keskustori

Klo 13–17
Pelimanniparaati: Pelimanniryhmiä eri maakunnista sekä Hämeen Kevätsoitto

Konsertti käynnistyy Hämeen Kevätsoiton merkeissä. Esiintyjinä mm. Ahjolan pelimannit, Harjunpään pelimannit, Ylöjärven pelimannit, Lempäälän pelimannit ja Pirkanmaan maakuntapelimannit. Väliajan jälkeen paraati jatkuu koko Suomen pelimannien kavalkadina, mukana Rieväkylän poijat, Katja Lampinen ja Saku Lahti, Piisakas, Kauhavan pelimannit, Otsolan pelimannit poppoo, Länsirannikon Pelimannit ja Huuliharppu-yhtye Horjumattomat, Jalasjärven Kaksiriviset, Suomen Sahansoittajat, Kuopion pelimannit, Leppävirran pelimannit, Ylä-Savon Pelimannit ja Laulajat, Kirsi ja Erkki-Jussi, Hiiden pelimannit, Beepa, Rykäys, Ikaalisten Viulupelimannit ja Anneli Valta-Lisitsin.

Klo 19
Tallari & Frigg

Tallari on jo 30 vuotta pitänyt yllä suomalaisen juurimusiikin liekkiä toinen jalka syvällä perinteessä ja toinen tiukasti nykyhetkessä, sytyttäen arkistojen aarteet eloon ja luoden uutta. Vuonna 2019 yhtyeeseen Katri Haukilahden ja Sampo Korvan rinnalle liittyivät tämän hetken tunnetuimpiin suomalaisiin kansanmuusikoihin lukeutuvat Arto Järvelä ja Esko Järvelä. Frigg on valloittanut maailmaa vahvasti pohjoismaiseen pelimannimusiikkiin nojaavalla, länsimaisten kansanmusiikkityylien yhdistelmällä, jota voi kutsua termillä nordgrass. Neljän viulun, kielisoitinten ja kontrabasson huippuunsa hiottu yhteissoitto ja humoristinen live-energia ovat tehneet vaikutuksen kuulijoihin ympäri maailmaa.

Klo 21 Rahvaanmusiikin kerho: Poloneesiklubi

Samuelin Poloneesi viettää Rahvaanmusiikin iltaa! Esiintyjinä MA Rouf, Triijuulla, Amyrit, Vantaan kansanpelimannit, Pömpeli, Luunappi ja Talkoopelimannit. Illan päätteeksi jamit.
Kulttuuriravintola Telakka, Tullikamarin aukio 3
Liput 10/5 e ovelta

Sunnuntai 15.3.

Klo 10
Kansanlaulukirkko

Anna-Mari Kaskisen hengelliset sanoitukset suomalaisiin kansansäveliin pelimannien säestyksellä.
Tampereen tuomiokirkko, Tuomiokirkonkatu 3B

Klo 12
Aula soi!

Pelimannimusiikkia Suomen eri kolkista.
Sampolan aula, Sammonkatu 2

Klo 13–15
Samuelin Poloneesin Pääjuhla

Konsertin polkaisee käyntiin pelimannien valtakunnallinen yhteissoitto. Esiintyjinä mm. Maria Kalaniemi & Marianne Maans.

Lisätietoja:
Suomen Kansanmusiikkiliitto