Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit Murikassa 2018

Savilampi Oriveden kurssit 2014, kuvaaja Timo Hukkanen

Tule mukaan iloiseen joukkoon Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämille Oriveden kansanmusiikkikursseille 27.-30.12., nyt uuteen paikkaan Murikanrantaan Tampereen Teiskoon! Uudessa paikassa voit rentoutua opetuspäivän päätteeksi erilaisissa saunoissa ja ulkopaljussa!

Orivesi All Stars -erityiskurssi: Tanssisoitto & Sosiaalinen paritanssi, opettajina Oona Tuominen ja Saana Kujala. Kurssilla haetaan tanssin ja musiikin yhteyttä itse tekemällä tanssien ja soittaen. Soittajat pääsevät tanssin lisäksi soittamaan, mutta kurssille voi myös osallistua vain tanssien! Perehdymme mm. polskan saloihin. Tanssitaidoksi tarvitset vain kävelytaidon!

Tämmäys- ja sovituskurssi opettajana Timo Alakotila. Kurssi säestyssoitinten, erityisesti harmoonin soittajille, ja sovituksen saloista kiinnostuneille. Tuo mukaasi oma sävellyksesi jota haluat kurssilla sovittaa muiden kanssa. Opettajana alan paras taitaja!

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Jarmo Romppanen. Tänä vuonna käymme läpi mandoliinin soittoon liittyviä eri tekniikoita ja säestystyylejä, unohtamatta Heikki Lahden luomaa mukavaa yhteissoiton meininkiä. Uusien kappaleiden nuotit lähetetään osallistujille etukäteen, ja vanhat nuotitkin kannattaa ottaa mukaan. Sisällöstä voi kysellä Jarmolta, puh. 050-5853847.

Viulukurssi opettajana Arto Järvelä. Kurssilla opetellaan perinteistä suomalaista ja skandinaavista kansanmusiikkia perinteisesti.

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Jari Komulainen. Sinulle, jolla perussoittotaidot jo hallussa kaksirivisessä. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Leija Lautamaja. Kurssilla opetellaan mukavia suomalaisia, pohjoismaisia ja englantilaisia kappaleita ja tutustutaan erilaisiin pelimannityyleihin. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssi etenee nopeammassa tempossa kuin oppipoikakurssi. Kurssilla vierailevana opettajana Pekka Pentikäinen.

Mestarikurssi 2-riviselle opettajana Pekka Pentikäinen. Ohjelmistossa Pekka Pentikäisen sävellyksiä Pekka Pentikäinen on säveltänyt vuosien varrella teoksia kaksiriviselle, joissa yhdistyvät niin kansanmusiikin svengi kuin taidemusiikin sävelkielikin. Kurssi edellyttää kohtuullisen hyvää soittimen tuntemusta ja nuotinlukutaitoa. Kurssilla soitetaan myös muuta sovitettua 2-rivismusiikkia. Kurssilla vierailevana opettajana Leija Lautamaja.

Kantelekurssi kaikenlaisille kanteleille opettajana Maija Pokela. Kurssilla soitamme eri alueiden perinteisiin pohjaavaa kansanmusiikkia yhdistellen kanteleiden sointimaailmoja ja soittotekniikoita. Harjoittelemme improvisaatiota ja muuntelua sekä etsimme yhteisen soittosvengin, joka saa tanssijalat liikkeelle.

Kansanlaulukurssi opettajana Ilona Korhonen. Kurssilla tutustutaan suomalaisen kansanlaulun lajeihin, kansanlaulun tekniikoihin ja ennen kaikkea iloitaan laulamisesta.

Ukulelekurssi opettajana Markus Rantanen. Ukulelekurssi on tarkoitettu ukulelea jo hieman soittaneille. Kurssilla käydään monipuolisesti läpi erilaista musiikkia, mm. kansanmusiikkia, bluesia, swingiä, poppia ja rockia. Kurssilla opetellaan myös erilaisia oikean ja vasemman käden soittotekniikoita. Tällä kertaa keskitymme erityisesti melodiasoittoon ja opettelemme myös sointumelodiasoittoa sekä yhtyesoittoa.

Klarinetti- ja saksofonikurssi opettajana Sanna Salonen. Kurssilla opetellaan Suomen alueelta muistiinmerkittyä (puhallin)pelimannimusiikkia 1700-luvulta alkaen. Kurssille ovat tervetulleet kaiken tasoiset soittajat, joilla on klarinetin tai saksofonin perustekniikka hallussa.

Kansantanssikurssi on peruttu liian vähäisen osanottajamäärän vuoksi!

Yhtyekurssi. Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa.  Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

Kaikille kurssilaisille lisäksi tanssin opetusta! Kurssilla pelimannit saavat muusikkouteen uuden näkökulman tanssin kautta parin viime vuoden tapaan. Oona Tuominen ja Saana Kujala opettavat eri paritanssien  perusmuotoja ja variaatioita pelimanneille soitto-opetuksen välipalana.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 345 €, ei jäsenet 370 €. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 75 € koko ajalta. Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan.

Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 165 eur, ei jäsenille 190 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 7 eur, lounas 12 eur, kahvi 7 eur, päivällinen 12 eur)

Varaslähtö kurssille: Murikkaan voi tulla jo tapaninpäivänä. Illalla on vapaamuotoiset jamit! Ylimääräinen majoitus ja aamiainen maksaa 40 €

Opintoseteli työttömille,  eläkeläisille tai 63 vuotta täyttäneille: 60 ensimmäistä opintosetelianomuksen täyttänyttä saa 75 euron opintosetelin kurssille.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Ilmoittaudu marraskuun loppuun mennessä Suomen Kansanmusiikkiliittoon. Ilmoittautumislomake löydettävissä sivulta:
www.kansanmusiikkiliitto.fi/ilmoittautuminen-oriveden-kansanmusiikkikurssille
Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjä: Suomen Kansanmusiikkiliitto. Kantelekurssin yhteistyökumppanina on Kanteleliitto. Kurssi järjestetään Kansalaisfoorumin tuella.

KANSALAISFOORUMI