Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit 27.-30.12.20 etänä

Murikan paljusoitto kuvaaja Veli-Jussi Lietsala

Pahentuneen koronatilanteen vuoksi Oriveden kansanmusiikkikursseja ei pidetä Murikassa Teiskossa, vaan etänä.
Kurssivaihtoehdot 27.-30.12. Oriveden kurssien etäkursseille ovat: Orivesi All Stars (Antti Järvelä, Laura Kuisma), Mandoliinikurssi (Jarmo Romppanen), Viulukurssi (Arto Järvelä) ja 2-riviskurssit (Pekka Pentikäinen, Leija Lautamaja, Lauri Kotamäki).
Etäkurssien hinta 30 euroa, opetusta kursseittain kaksi tuntia / päivä. Lisäksi suunnitelmissa Oriveden kurssihengen nostatusta jollain mukavalla tavalla ainakin kurssien alkajaisiksi ja lopuksi.

Orivesi All Stars –kurssi opettajana Antti Järvelä ja Laura Kuisma. Tervetuloa mukaan millä tahansa soittimella svengaavan Orivesi All Stars –yhtyeen riveihin!

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Jarmo Romppanen. Tänä vuOriesi 2019 Poloneesisoittoonna jaksotamme opetuksen niin, että soiton eri osa-alueet ja soittajien tasot tulevat paremmin huomioitua; yhteissoitto kaikille (uusi ohjelmisto), yhteissoitto kaikille (Heikki Lahden ohjelmisto), säestys/komppaus sekä soittotekniikka ja -tyylit erikseen aloittelijoille ja pidemmälle ehtineille. Pienryhmätunnit ruokailun molemmin puolin. Mandoliininsoittajien maakuntateemana on tänä vuonna Etelä-Pohjanmaa. Kappaleiden nuotit ja soittolista lähetetään osallistujille etukäteen marraskuun puolivälissä. Sisällöstä voi kysellä Jarmolta, puh. 050 5853847.

Viulukurssia opettaa Arto Järvelä. Kurssilla opetellaan pohjoismaisia viulusävelmiä, tutustutaan eri soittotyyleihin ja esityskäytäntöihin. Opetus korvakuulolta.

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Pekka Pentikäinen. Sinulle, jolla alkaa olla jo kaksirivisen perussoittotaidot hallussa. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Leija Lautamaja
. Kurssilla opetellaan mukavia koti- ja ulkomaisia pelimannikappaleita ja tutustutaan erilaisiin soittotyyleihin. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssi etenee nopeammassa tempossa kuin oppipoikakurssi.

2-rivisen tyyli- ja tekniikka, opettajana Lauri Kotamäki. Lauri Kotamäki kuuluu tämän hetken aktiivisimpiin kansanmusiikkisäveltäjiin ja vähärivisen soittajiin. Hän on keikkaillut yhtyeidensä kanssa (Mäsä-duo, 5/5, Pirulainen) jo vuosien ajan ja hallitsee suvereenisti myös muut musiikkigenret, aina klassisesta rockiin saakka. Mestarikurssilla opetellaan niin perinteisiä pelimannisävelmiä kuin uudempaakin vähärivisille sävellettyä materiaalia. Tutustumme erilaisiin soittotekniikoihin, joissa hyödynnetään vähärivisten soittimien monipuolisuutta. Lisäksi kiinnitämme kurssilla huomiota oikeanlaiseen soittoasentoon ja ergonomiaan. Nuotinlukutaitoa ei tarvita. Kurssi tarkoitettu soittotaitoa jo paljon kartuttaneille.

Savilampi Oriveden kurssit 2014, kuvaaja Timo Hukkanen

Kurssien hinnat: Etäkurssin hinta: 30 euroa.

Opintoseteli työttömille, maahanmuuttajille ja eläkeläisille: 15 euron opintoseteli kurssille.

Ilmoittautuminen 20.12. mennessä lomakkeella: www.kansanmusiikkiliitto.fi/ilmoittautuminen-oriveden-kansanmusiikkikurssille

Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@(at)ansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät:
Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa.