Oriveden kansanmusiikkikurssit 27.-30.12.20 etänä

Murikan paljusoitto kuvaaja Veli-Jussi Lietsala

Pahentuneen koronatilanteen vuoksi Oriveden kansanmusiikkikursseja ei pidetä Murikassa Teiskossa, vaan etänä.
Kurssivaihtoehdot 27.-30.12. Oriveden kurssien etäkursseille ovat: Orivesi All Stars (Antti Järvelä, Laura Kuisma), Mandoliinikurssi (Jarmo Romppanen), Viulukurssi (Arto Järvelä) ja 2-riviskurssit (Pekka Pentikäinen, Leija Lautamaja, Lauri Kotamäki).
Etäkurssien hinta 30 euroa, opetusta kursseittain kaksi tuntia / päivä.

Lisäksi suunnitelmissa Oriveden kurssihengen nostatusta avajaisissa ja illanvietoissa… ja yhteissoittovideolla!

Kurssien aikataulut 27.-30.12.: klo 10-12 OAS ja 2-rivisen kisällikurssi. Klo 12-14 Mandoliinikurssi, viulukurssi, 2-rivisen oppipoikakurssi ja 2-rivisen tyyli ja tekniikkakurssi. Lisäksi kurssien avajaiset 27.12. klo 27.12. klo 9. Illanvietto 29.12. klo 19 😀
Kurssisessiot tallennetaan ellei siihen ole teknistä ongelmaa tai ellei opettaja käytä muita ennakkoon tehtyjä opetusvideoita tms kurssien tallennuksen sijasta. Kurssien materiaalit jaetaan kurssilaisille pääsääntöisesti omissa kurssien materiaalikansioissa, joihin saa linkin Suomen Kansanmusiikkiliitolta kun materiaalia kurssille tulee.
Orivesi All Stars –kurssi opettajana Antti Järvelä ja Laura Kuisma. Tervetuloa mukaan millä tahansa soittimella svengaavan Orivesi All Stars –yhtyeen riveihin!

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Jarmo Romppanen. Uutta ohjelmistoa ja Heikki Lahden ohjelmistoa, säestys/komppaus sekä soittotekniikka ja -tyylit. Mandoliininsoittajien maakuntateemana on tänä vuonna Etelä-Pohjanmaa. Kappaleiden nuotit ja soittolista lähetetään osallistujille etukäteen marraskuun puolivälissä. Sisällöstä voi kysellä Jarmolta, puh. 050 5853847.

Viulukurssia opettaa Arto Järvelä. Kurssilla opetellaan pohjoismaisia viulusävelmiä, tutustutaan eri soittotyyleihin ja esityskäytäntöihin. Opetus korvakuulolta.

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Pekka Pentikäinen. Sinulle, jolla alkaa olla jo kaksirivisen perussoittotaidot hallussa. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Leija Lautamaja
. Kurssilla opetellaan mukavia koti- ja ulkomaisia pelimannikappaleita ja tutustutaan erilaisiin soittotyyleihin. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssi etenee nopeammassa tempossa kuin oppipoikakurssi.

2-rivisen tyyli- ja tekniikka, opettajana Lauri Kotamäki. Lauri Kotamäki kuuluu tämän hetken aktiivisimpiin kansanmusiikkisäveltäjiin ja vähärivisen soittajiin. Hän on keikkaillut yhtyeidensä kanssa (Mäsä-duo, 5/5, Pirulainen) jo vuosien ajan ja hallitsee suvereenisti myös muut musiikkigenret, aina klassisesta rockiin saakka. Mestarikurssilla opetellaan niin perinteisiä pelimannisävelmiä kuin uudempaakin vähärivisille sävellettyä materiaalia. Tutustumme erilaisiin soittotekniikoihin, joissa hyödynnetään vähärivisten soittimien monipuolisuutta. Lisäksi kiinnitämme kurssilla huomiota oikeanlaiseen soittoasentoon ja ergonomiaan. Nuotinlukutaitoa ei tarvita. Kurssi tarkoitettu soittotaitoa jo paljon kartuttaneille.

Savilampi Oriveden kurssit 2014, kuvaaja Timo Hukkanen

Kurssien hinnat: Etäkurssin hinta: 30 euroa.

Opintoseteli työttömille, maahanmuuttajille ja eläkeläisille: 15 euron opintoseteli kurssille.

Ilmoittautuminen 20.12. mennessä lomakkeella: www.kansanmusiikkiliitto.fi/ilmoittautuminen-oriveden-kansanmusiikkikurssille

Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja(at)ansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät:
Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa.