Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit 27.-30.12.2020 Murikassa

Murikan paljusoitto kuvaaja Veli-Jussi LietsalaKursseilla noudatetaan viranomaisten koronamääräyksiä. Tule kurssille vain terveenä!

Orivesi All Stars –kurssi opettajana Antti Järvelä ja Laura Kuisma. Tervetuloa mukaan millä tahansa soittimella svengaavan Orivesi All Stars –yhtyeen riveihin!

Tämmäyskurssi opettajana Timo Alakotila. Kurssilla saadaan upeita vinkkejä sointujen käsittelyyn ja erilaisiin säestystyyleihin. Parhaiten kurssin tietoja ja taitoja pystyt soveltamaan, mikäli soitat harmoonia, pianoa tai harmonikkaa. Oma soitin mukaan! Opettajana valtakunnan huipputämmäri, taiteilijaprofessori Timo Alakotila.

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Jarmo Romppanen. Tänä vuOriesi 2019 Poloneesisoittoonna jaksotamme opetuksen niin, että soiton eri osa-alueet ja soittajien tasot tulevat paremmin huomioitua; yhteissoitto kaikille (uusi ohjelmisto), yhteissoitto kaikille (Heikki Lahden ohjelmisto), säestys/komppaus sekä soittotekniikka ja -tyylit erikseen aloittelijoille ja pidemmälle ehtineille. Pienryhmätunnit ruokailun molemmin puolin. Mandoliininsoittajien maakuntateemana on tänä vuonna Etelä-Pohjanmaa. Kappaleiden nuotit ja soittolista lähetetään osallistujille etukäteen marraskuun puolivälissä. Sisällöstä voi kysellä Jarmolta, puh. 050 5853847.

Viulukurssia opettaa Arto Järvelä. Kurssilla opetellaan pohjoismaisia viulusävelmiä, tutustutaan eri soittotyyleihin ja esityskäytäntöihin. Opetus korvakuulolta.

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Pekka Pentikäinen. Sinulle, jolla alkaa olla jo kaksirivisen perussoittotaidot hallussa. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa temIMG_0455possa uusia sävelmiä.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Leija Lautamaja
. Kurssilla opetellaan mukavia koti- ja ulkomaisia pelimannikappaleita ja tutustutaan erilaisiin soittotyyleihin. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssi etenee nopeammassa tempossa kuin oppipoikakurssi.

2-rivisen tyyli- ja tekniikka, opettajana Lauri Kotamäki. Lauri Kotamäki kuuluu tämän hetken aktiivisimpiin kansanmusiikkisäveltäjiin ja vähärivisen soittajiin. Hän on keikkaillut yhtyeidensä kanssa (Mäsä-duo, 5/5, Pirulainen) jo vuosien ajan ja hallitsee suvereenisti myös muut musiikkigenret, aina klassisesta rockiin saakka. Mestarikurssilla opetellaan niin perinteisiä pelimannisävelmiä kuin uudempaakin vähärivisille sävellettyä materiaalia. Tutustumme erilaisiin soittotekniikoihin, joissa hyödynnetään vähärivisten soittimien monipuolisuutta. Lisäksi kiinnitämme kurssilla huomiota oikeanlaiseen soittoasentoon ja ergonomiaan. Nuotinlukutaitoa ei tarvita. Kurssi tarkoitettu soittotaitoa jo paljon kartuttaneille.

Kantelekurssi kaikenlaisille kanteleille opettajana Maija Pokela. Kurssilla soitamme eri alueiden perinteisiin pohjaavaa kansanmusiikkia yhdistellen kanteleiden sointimaailmoja ja soittotekniikoita. Harjoittelemme improvisaatiota ja muuntelua sekä etsimme yhteisen soittosvengin, joka saa tanssijalat liikkeelle.

Laulukurssin toteutusta vielä harkitaan koronan vuoksi.  Savilampi Oriveden kurssit 2014, kuvaaja Timo Hukkanen

Kansantanssikurssi opettajina toimivat tanssinopettaja Maiju Laurila ja mestarikansantanssija Antti Savilampi.
Kurssilla opetellaan opettajien omia koreografioita, kansanomaista paritansseja ja sosiaalisia pikkutansseja. Kurssilla tanssitaan NORDLEKin suomalaisia yhteisohjelmatansseja sekä pohjoismaisia tansseja. Ensi vuoden kansanmusiikki- ja kansantanssialan yleisteema liittyy Pohjoismaihin, ja ensi kesänä on NORDLEK Suomessa. Kurssilla on pelimannina Osmo Hakosalo.
Kansantanssikurssi toteutuu, jos sinne saadaan vähintään 16 tanssijaa. Pääset kurssille jäsenhinta, jos olet jonkun kansantanssijärjestön tai Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsen. Ilmoittaudu nyt ja kutsu kaverit mukaan!

Yhtyekurssi. Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa. Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa. Voitte myös tulla omatoimikurssille ilman opettajaa.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 362 €, ei jäsenet 387 €. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 81 € koko ajalta. Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan.
Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 170 eur, ei jäsenille 198 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 7,50 eur, lounas 12,85 eur, kahvi 7,50 eur, päivällinen 12,85 eur).

Varaslähtö kurssille: Murikkaan voi tulla jo tapaninpäivänä. Illalla on vapaamuotoiset jamit! Ylimääräinen majoitus ja aamiainen maksaa 42 €

Opintoseteli työttömille, maahanmuuttajille ja eläkeläisille: 40 euron opintoseteli kurssille.

Ilmoittautuminen marraskuun loppuun mennessä lomakkeella: www.kansanmusiikkiliitto.fi/ilmoittautuminen-oriveden-kansanmusiikkikurssille

Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@(at)ansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät:
Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Kantelekurssin yhteistyökumppani myös Kanteleliitto.