Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit Murikassa 2019

Murikan paljusoitto kuvaaja Veli-Jussi Lietsala

Tule mukaan iloiseen joukkoon Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämille Oriveden kansanmusiikkikursseille 27.-30.12., Murikanrantaan Tampereen Teiskoon! Jo viime vuonna todettiin, että siellä voit mukavasti rentoutua opetuspäivän päätteeksi erilaisissa saunoissa ja ulkopaljuissa!

Orivesi All Stars –kurssi opettajana Antti Järvelä ja Laura Kuisma. Tervetuloa mukaan millä tahansa soittimella svengaavan Orivesi All Stars –yhtyeen riveihin!

Tämmäys- ja sovituskurssi opettajana Timo Alakotila. Kurssi säestyssoitinten, erityisesti harmoonin soittajille, ja sovituksen saloista kiinnostuneille. Tuo mukaasi oma sävellyksesi jota haluat kurssilla sovittaa muiden kanssa. Opettajana alan paras taitaja! Kurssi jaettu ajallisesti sovituksen ja tämmäyksen opetukseen, soittohaluisimmat voivat vierailla muilla kursseilla halutessaan teoriaosioissa. OAS-kurssin kanssa yhteistyötä melodiasoiton kanssa.

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Jarmo Romppanen. Tänä vuonna käymme läpi mandoliinin soittoon liittyviä eri tekniikoita ja säestystyylejä, unohtamatta Heikki Lahden luomaa mukavaa yhteissoiton meininkiä. Uusien kappaleiden nuotit lähetetään osallistujille etukäteen, ja vanhat nuotitkin kannattaa ottaa mukaan. Sisällöstä voi kysellä Jarmolta, puh. 050 5853847.

Viulukurssia opettaa Päivi Hirvonen. Kurssilla opetellaan pohjoismaista kansanmusiikkia, kokeillaan stemmasoittoa ja etsitään tyylinmukaista svengiä ja groovea soittoon. Kurssilla kokeillaan myös viulunsoiton ja laulun yhdistämistä. Opetus pääasiassa korvakuulosoiton pohjalta etenevää.

2-rivisen hanurin alkeiskurssi opettajana Jari Komulainen. Kurssi vasta-alkajille. Ota mukaan G-vireinen 2-rivinen haitari, avoin mieli ja tule opettelemaan uusi soitin. Myös mahdollista saada soitin lainaksi, jos et vielä omista 2-rivistä!

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Pekka Pentikäinen. Sinulle, jolla perussoittotaidot jo hallussa kaksirivisessä. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Leija Lautamaja. Kurssilla opetellaan mukavia koti- ja ulkomaisia pelimannikappaleita ja tutustutaan erilaisiin soittotyyleihin. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssi etenee nopeammassa tempossa kuin oppipoikakurssi.

Mestarikurssi 2-riviselle opettajana Lauri Kotamäki. Lauri Kotamäki kuuluu tämän hetken aktiivisimpiin kansanmusiikkisäveltäjiin ja vähärivisen soittajiin. Hän on keikkaillut yhtyeidensä kanssa (Mäsä-duo, 5/5, Pirulainen) jo vuosien ajan ja hallitsee suvereenisti myös muut musiikkigenret, aina klassisesta rockiin saakka. Mestarikurssilla opetellaan niin perinteisiä pelimannisävelmiä kuin uudempaakin vähärivisille sävellettyä materiaalia. Tutustumme erilaisiin soittotekniikoihin, joissa hyödynnetään vähärivisten soittimien monipuolisuutta. Lisäksi kiinnitämme kurssilla huomiota oikeanlaiseen soittoasentoon ja ergonomiaan. Nuotinlukutaitoa ei tarvita.

Kantelekurssi kaikenlaisille kanteleille opettajana Maija Pokela. Kurssilla soitamme eri alueiden perinteisiin pohjaavaa kansanmusiikkia yhdistellen kanteleiden sointimaailmoja ja soittotekniikoita. Harjoittelemme improvisaatiota ja muuntelua sekä etsimme yhteisen soittosvengin, joka saa tanssijalat liikkeelle.

Balladikurssi opettajana Maija Karhinen-Ilo. Intensiivinen sukellus balladien kiehtovaan maailmaan. Kurssilla syvennytään keskiajalla syntyneeseen kertovan kansanlaulun lajiin laulaen ja tanssien, mahdollisesti myös soittaen ja sovittaen. Tutkitaan balladin syvintä olemusta ja sepitetään tiedon pohjalta uusia lauluja.

Ukulelekurssi opettajana Markus Rantanen. Ukulelekurssi on tarkoitettu ukulelea jo hieman soittaneille. Kurssilla käydään monipuolisesti läpi erilaista musiikkia, mm. kansanmusiikkia, bluesia, swingiä, poppia ja rockia. Kurssilla opetellaan myös erilaisia oikean ja vasemman käden soittotekniikoita. Tällä kertaa keskitymme erityisesti melodiasoittoon ja opettelemme myös sointumelodiasoittoa sekä yhtyesoittoa.

Klarinetti- ja saksofonikurssi opettajana Sanna Salonen. Kurssilla opetellaan pelimannimusiikkia lehdykkäpuhaltimien näkökulmasta. Kurssille ovat tervetulleet kaiken tasoiset soittajat, joilla on klarinetin tai saksofonin perustekniikka hallussa.

Kansantanssikurssi opettajina toimivat paritanssiähettiläät Siiri Suoniemi, Maiju LaurilaSavilampi Oriveden kurssit 2014, kuvaaja Timo Hukkanen sekä mestarikansantanssija Antti Savilampi. Kurssin sisältö keskittyy kansanomaiseen paritanssiin. Kansanmusiikin ja -tanssin alalla vuoden 2020 teema on kansanomainen paritanssi ja tämä näkyy mm. Pispalan sottiisin ohjelmistossa, johon myös perehdytään kurssin aikana. Teemavuoden tavoitteena on elvyttää kansanomaisen paritanssin tunnettuutta ja tanssitaitoa.

Kansantanssikurssilaisille on tarjolla lisäksi laulua, pitkähuilun soittoa ja liikettä Maija Karhinen-Ilon vetämänä kerran päivässä. Kansantanssikurssi toteutuu, jos sinne saadaan vähintään 16 tanssijaa. Pääset kurssille jäsenhinta, jos olet jonkun kansantanssijärjestön tai Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsen. Ilmoittaudu nyt ja kutsu kaverit mukaan!

Yhtyekurssi. Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa.  Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

Kaikille kurssilaisille lisäksi tanssin opetusta! Kurssilla pelimannit saavat muusikkouteen uuden näkökulman tanssin kautta parin viime vuoden tapaan. Antti Savilampi opettaa eri paritanssien perusmuotoja ja variaatioita pelimanneille soitto-opetuksen välipalana.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 357 €, ei jäsenet 382 €. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 79 € koko ajalta. Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan.

Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 170 eur, ei jäsenille 198 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 7,35 eur, lounas 12,60 eur, kahvi 7,35 eur, päivällinen 12,60 eur)

Varaslähtö kurssille: Murikkaan voi tulla jo tapaninpäivänä. Illalla on vapaamuotoiset jamit! Ylimääräinen majoitus ja aamiainen maksaa 40 €

Opintoseteli työttömille, maahanmuuttajille ja eläkeläisille: 50 ensimmäistä opintosetelianomuksen täyttänyttä saa 40 euron opintosetelin kurssille.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Ilmoittaudu marraskuun loppuun mennessä Suomen Kansanmusiikkiliittoon. Ilmoittautumislomake löydettävissä sivulta:
www.kansanmusiikkiliitto.fi/ilmoittautuminen-oriveden-kansanmusiikkikurssille
Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Kantelekurssin yhteistyökumppani myös Kanteleliitto.

kf-logo