Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit 2017

Savilampi Oriveden kurssit 2014, kuvaaja Timo HukkanenTule mukaan iloiseen joukkoon Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämille legendaarisille Oriveden kansanmusiikkikursseille 27.-30.12.2017. Ja nyt viimeisen kerran Oriveden opistolle, missä kurssit ovat olleet alusta alkaen yli 55 vuotta! Samalla juhlimme Suomen Kansanmusiikkiliiton 50-vuotisjuhlavuoden Etkoja!

Orivesi All Stars –kurssi opettajana Antti Järvelä ja Reetta Kuisma. Tervetuloa mukaan millä tahansa soittimella svengaavan Orivesi All Stars –yhtyeen riveihin!

Tämmäys- ja sovituskurssi opettajana Timo Alakotila. Kurssi säestyssoitinten, erityisesti harmoonin soittajille, ja sovituksen saloista kiinnostuneille. Opettajana alan paras taitaja, taiteilijaprofessori Timo Alakotila.

Pelimannikurssi mandoliinille opettajana Heikki Lahti. Mestaripelimanni Heikki Lahden suosittu perinteikäs kurssi nyt uusitulla ohjelmistolla. Kurssin nuotit lähetetään osallistujille etukäteen. Kurssin sisällöstä voit kysellä Heikiltä, puh. 040 578 5157.

Viulukurssi opettajana Mauno Järvelä. Näin meillä. Paikallisperinneteeman kaustislainen ohjelmisto.

2-rivisen hanurin alkeiskurssi opettajana Miia Palomäki. Kurssi vasta-alkajille. Ota mukaan G-vireinen 2-rivinen haitari, avoin mieli ja tule opettelemaan uusi soitin. Myös mahdollista saada soitin lainaksi, jos et vielä omista 2-rivistä!

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Leija Lautamaja. Sinulle, jolla perussoittotaidot jo hallussa kaksirivisessä. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Pekka Pentikäinen. Kurssilla soitellaan pääasiassa ruotsalaisen kansanmusiikin helmiä. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssi etenee nopeammassa tempossa kuin oppipoikakurssi.

Vähien rivien monet mahdollisuudet  –  2,5- ja 3-rivisten haitarien mestarikurssi opettajana Juha Virtanen. Ohjelmistona sopivan haastavia ja monipuolisia kappaleita mm. Suomesta, Baskimaasta ja Brittein saarilta. Ohjelmistosta pääosa on soveltaen soitettavissa terssinpoistajalla varustetulla kaksiriviselläkin, muttei kaikki.

Kantelekurssi kaikenlaisille kanteleille opettajana Maija Pokela. Kurssilla soitamme eri alueiden perinteisiin pohjaavaa kansanmusiikkia yhdistellen kanteleiden sointimaailmoja ja soittotekniikoita. Harjoittelemme improvisaatiota ja muuntelua sekä etsimme yhteisen soittosvengin, joka saa tanssijalat liikkeelle.

Kansanlaulukurssi opettajana Emmi Kuittinen. Kurssilla tutustutaan perinteisempään ja uudempaan karjalaiseen lauluperinteeseen. Runolauluja, rekilauluja ym. materiaalia lauletaan myös moniäänisesti. Kurssille ovat tervetulleet kaiken tasoiset laulajat.

Ukulelekurssi opettajana Markus Rantanen. Ukulelekurssi on tarkoitettu ukulelea jo hieman soittaneille. Kurssilla käydään monipuolisesti läpi erilaista musiikkia, mm. kansanmusiikkia, bluesia, swingiä, poppia ja rockia. Kurssilla opetellaan myös erilaisia oikean ja vasemman käden soittotekniikoita. Tällä kertaa keskitymme erityisesti melodiasoittoon ja opettelemme myös sointumelodiasoittoa

Huuliharppuyhtyekurssi opettajana Jari Komulainen. Moniäänistä yhteissoittoa ja yksilöllistä ohjausta monipuolisen ohjelmiston parissa sekä syvempää perehtymistä soittoteknisiin asioihin. Kurssilla käytetään sekä diatonisia bluesharppuja että kromaattista huuliharppua. Nuotinlukutaito ei ole välttämätön, vaan soittelemme korvakuulolta ja tabulatuureista.

Polskaa & Purpuria – kansantanssikurssi opettajina Antti Savilampi ja Petri Hoppu. Kurssilla opetellaan suomalaisia ja pohjoismaisia polskia sekä purpuria. Kansantanssikurssilaisille on tarjolla 5-kielisen kanteleen alkeisopetusta silloin kun Antti Savilampi vettä pelimenneille tanssituokioita! Kurssi toteutuu jos sinne saadaan vähintään 8 paria, eli 16 tanssijaa. Tanssijoilla tulee olla perusasiat kansantanssista hallussa: kansanomaiset paritanssit sottiisi/jenkka, valssi, polkka, masurkka ja hyvä olisi osata myös polskaa ja katrillia. Voisi myös toivoa, että kurssille tultaisiin parin kanssa, mutta ilmankin paria pääsee mukaan. Tanssien ohjeet, nuotit ja musiikit ovat saatavilla, ja tanssit videoidaan kurssilaisten käyttöä varten. Jäsenhinta kurssille jos on jonkun kansantanssijärjestön tai Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsen.

Yhtyekurssi. Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa.  Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

Kaikille kurssilaisille lisäksi tanssin opetusta! Kurssilla pelimannit saavat muusikkouteen uuden näkökulman tanssin kautta parin viime vuoden tapaan. Antti Savilampi opettaa eri paritanssien  perusmuotoja ja variaatioita pelimanneille soitto-opetuksen välipalana. Harjoituksia voi keventää vuorottelulla, osa voi olla välillä soittamassa tai laulamassa.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 325 €, ei jäsenet 350 €. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 75 € koko ajalta. Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan. Kysy hinta.

Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 155 eur, ei jäsenille 180 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 7 eur, lounas 9 eur, kahvi 3,50 eur, päivällinen 9 eur)

Varaslähtö kurssille: Oriveden opistolle voi tulla jo tapaninpäivänä. Illalla on vapaamuotoiset jamit opiston tiloissa! Ylimääräinen majoitus ja aamiainen maksaa 30 €

Opintoseteli työttömille ja eläkeläisille: 50 ensimmäistä opintosetelianomuksen täyttänyttä saa 60 euron opintosetelin kurssille.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Ilmoittaudu marraskuun loppuun mennessä Suomen Kansanmusiikkiliittoon. Ilmoittautumislomake löydettävissä sivulta:
Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Kantelekurssin yhteistyökumppani myös Kanteleliitto.