Kivimäki Anne-Mari: Perinnelaboratorio

Suomen Kansanmusiikkiliitto » Nettiputiikki » Tutkimukset ja muut julkaisut » Kivimäki Anne-Mari: Perinnelaboratorio

Anne-Mari Kivimäen taiteellisen tohtorintutkinnon tutkielma.

Perinnelaboratorio-työn yksi tärkeä tehtävä on karjalaisen haitarin nostaminen arkistoista kanteleen ja runolaulun rinnalle. Karjalainen haitarimusiikki on taiteellisen tutkimuksen myötä jatkunut, kehittynyt ja viety yleisön kuultavaksi viidessä tohtorintutkinnon konsertissa. Työn keskushenkilönä on Raja-Karjalassa, Suistamolla elänyt tarinankertoja, haitarinsoittaja Ilja Kotikallio (1894-1961), jonka jalanjäljillä muusikko-säveltäjä Anne-Mari Kivimäki on matkannut ja tehnyt taiteellista tutkimusta vuosina 2012-2017. Matkan varrella on tehty arvokkaita arkistolöytöjä ja soitettu ilmoille sielunmaisemia neuvostovalmisteisella Notka-haitarilla.

"Suistamo on minulle mielentila, joka koostuu arkistonauhoista, Karjalan matkoista, rosoisesta soundista, historiasta, mielikuvista, kaipauksesta ja ihmisistä, joiden kanssa olen työskennellyt Perinnelaboratoriossani. Haitariporukoissa on ollut hyvä olla." Anne-Mari Kivimäki

Julkaisija: Kihtinäjärvi Records 2018

Koodi: 978-952-94-0235-9