Loimolan Voima: Ruttomužikan kyynäl

Suomen Kansanmusiikkiliitto » Nettiputiikki » Äänitteet » Loimolan Voima: Ruttomužikan kyynäl

Loimolan Voima on uutta karjalankielistä musiikkia esittävä yhtye, jonka debyyttialbumi ”Ruttomužikan kyynäl” (suom. Kiivaan miehen kyynel) julkaistiin heinäkuussa 2020.

Kotoperäinen karjalan kieli on yksi Suomen uhanalaisista aarteista. Loimolan Voima on uuden karjalankielisen musiikin lipunkantaja ja samalla todiste siitä, ettei karjalaisuus ole kuollut, vaan että se elää aikaansa seuraten ja jatkuvasti uudistuen myös nykyajassa. Kokonaan uusia karjalankielisiä kappaleita sisältävän levyn julkaiseminen nyky-Suomessa on harvinaista. Loimolan Voima haluaa tehdä karjalaista kulttuuria ja kieltä entistä tunnetummaksi maassamme musiikin keinoin. Loimolan Voima onkin elävä todiste siitä, ettei karjalankielisen kulttuurin viimeistä sanaa ole Suomessa vielä kirjoitettu.

Mika Saatsi: sävellykset, laulu, kieli- ja rytmisoittimet, looper, Korg MS20
Niko Saatsi: tekstit, ukubasso, taustalaulu, rytmisoittimet

Levyn booklet sisältää kappaleiden karjalankieliset tekstit sekä suomenkielisen apusanaston.

Laidioine / Ristahnägijä / Mučoin kois / Pagize / Muarien virzi / Sygyzy / Kinahmo / Torua toran piäl / Hyrzylä / Ruttomužikan kyynäl

Julkaisija: Loimolan Lo-fi Oy 2020

Koodi: BMR007