KYN: Jos minä puhuisin sinulle

Suomen Kansanmusiikkiliitto » Nettiputiikki » Äänitteet » KYN: Jos minä puhuisin sinulle

35-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi Naiskuoro KYN julkaisi kahdeksannen äänitteensä, Jos minä puhuisin sinulle. Levy sisältää vuonna 2015 Teosto-palkinnon saaneen Mikko Hassisen KYN:lle sekä KYN:lle ja jazzyhtyeelle (Manuel Dunkel, tenorisaksofoni; Ville Herrala, kontrabasso ja Mikko Hassinen, lyömäsoittimet) säveltämää ja sovittamaa etnistä jazzia.

Etninen jazz on kuoromusiikin genre, jonka KYN on tilausteoksillaan luonut. Siinä kansanperinteemme melodiset ainekset ja tekstit sekä nykyrunous yhdistyvät jazzrytmiikkaan ja -harmoniaan.

– Erityistä levyllä on sen kokoonpano, joka haastaa kuoron osaksi jazzyhtyettä, yhdeksi sen instrumentiksi. Kuoro on sekä solisti että harmonia- ja perkussiosoitin, KYN:n taiteellinen johtaja, musiikkineuvos Kaija Viitasalo kertoo.

Levy koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä kuullaan jazzsovituksina suomalaisia kansanlauluja ja yksi niihin jo rinnastettava elokuvasävelmä. Toisessa amerikkalaiset jazzstandardit muokataan etniseksi jazziksi suomenkielisin tekstein. Kolmannen osan muodostaa Virpi Stenlundin runoihin sävelletty Jos minä puhuisin sinulle -sarja. Siinä omat juuremme ja jazzmusiikin vaiheet ovat läsnä perintönä, joka elää alati ja etsii tässä hetkessä uusia muotoja.

KYN on Suomen naiskuorokärkeen kuuluva kunnianhimoinen ja taitava kuoromusiikin uudistaja. Se on saanut kiitosta ilmaisurikkaudestaan, lauluyhtyemäisestä soinnistaan ja omaleimaisesta ohjelmistostaan. KYN on kysytty esiintyjä koti- ja ulkomaisilla kuorofestivaaleilla. Viime vuosina se on konsertoinut kutsuttuna esimerkiksi Latviassa, Ranskassa ja Taiwanissa. Kuoro on menestynyt myös lukuisissa kansainvälisissä kilpailuissa ja katselmuksissa. Viimeksi vuonna 2014 KYN sai kultamitalin World Choir Games -kuorokilpailujen naiskuorosarjassa.

Naiskuoro KYN, Kaija Viitasalo, kuoronjohto, Manuel Dunkel, tenorisaksofoni, Ville Herrala, kontrabasso, Mikko Hassinen, lyömäsoittimet.

Ol kaunis kesäilta / Tähtien lumous / Kullan ylistys / Aamulla varhain / Ei sanaakaan / Sinua, sinua rakastan / Vain öisin / Jos minä puhuisin sinulle -sarja

Julkaisija: Alba Records

Koodi: ABACD15
Julkaisuvuosi: 2016
Tuotteen tyyppi: CD

Suomen Kansanmusiikkiliiton Putiikki on kiinni Kaustisen myynnin inventaarin ja kesälomien vuoksi 16.7.-1.9.2017. Voit kysellä tuotteita ostettavaksi sähköpostilla: toimisto@kansanmusiikkiliitto.fi. Tarkistelemme viestejä toimistolla ollessamme.