Helsinki-Cotonou Ensemble: Fire, Sweat & Pastis

Suomen Kansanmusiikkiliitto » Nettiputiikki » Äänitteet » Helsinki-Cotonou Ensemble: Fire, Sweat & Pastis

Helsinki-Cotonou Ensemble (FIN/DY) on helsinkiläisen kitaristi Janne Halosen ja beniniläisen lyömäsoittaja/laulaja Noël Saïzonoun luotsaama kahdeksanhenkinen yhtye. Projekti sai alkunsa tammikuussa 2012, kun Halonen, rumpali Juha Räsänen ja basisti Sampo Riskilä matkustivat stipendiaateiksi suomalais-afrikkalaiseen kulttuurikeskukseen Villa Karoon, Guinean lahden rannalle, Grand-Popon kylään, Beniniin. Kvartettia vahvistettiin vielä neljällä afrikkalaismuusikolla ja kokoonpano oli täysilukuinen.  Helmikuussa 2012 he soittivan kolme konserttia Beninissä: kaksi Cotonoussa ja yhden , Villa Karossa Grand -Popon kylässä. Menestyksekkäiden konserttien jatkoksi yhtye äänitti myös esikoisalbuminsa ( v. 2013) Beninin suurimmassa kaupungissä Cotonoussa. Kokoonpanoon liittyi Benin konserttien ja studiosessioiden ajaksi myös maahan lomailemaan saapunut räppäri/ mediapersoona Axl Smith, joka esiintyy räppärin ja toisen kirjoittajan roolissa Helsinki-Cotonou Ensemblen kappaleella "The Gong".

The road is long / Djigbo / Minin vodjo / Owé / Interlude / Youdjéhon / Ilé baba va / Interlude / The other side / Midjé / Hope

Janne Halonen -kitara, laulu
Noël Saïzonou -lyömäsoittimer, saksofoni, laulu