Suomen KansanmusiikkiliittoAncient Bear Cult: Sammalikossa |

Ancient Bear Cult: Sammalikossa

Suomen Kansanmusiikkiliitto » Nettiputiikki » Äänitteet » Ancient Bear Cult: Sammalikossa

Ancient Bear Cult (suom. "muinainen karhukultti") on keskisuomalainen yhtye, joka ammentaa innoituksensa esihistorian ja varhaiskeskiajan soittimista. Kaikilla yhtyeen käyttämillä soittimilla on satoja vuosia pitkä historia, joten on mahdollista, että tämäntapaisia yhtyeitä on joskus muinoin ollut olemassa. Musiikkia ei esihistorialliselta ajalta ole säilynyt nuotteina eikä muussakaan muodossa, joten A.B.C. on itse säveltänyt lähes koko ohjelmistonsa.

Yhtyeen käyttämistä soittimista viikinkilyyra on jäljennös soittimesta, joka on löydetty viikinkipäällikön haudasta Gotlannin saarelta ja ajoitettu noin vuoteen 700 jKr. Ikivanha walesiläinen jousisoitin crwth (äännetään "kruuth") on läheistä sukua viikinkilyyralle, mutta sitä soitetaan jousella. Kampiliira (engl. "hurdy gurdy") oli tanssinsäestyssoitin keskiajan Euroopassa. Karjalan Pielisjärveltä löytynyt kampiliira on päätynyt myös Suomen kansallismuseon kokoelmiin.

Ancient Bear Cult -yhtyeen nimi juontaa juurensa Keski-Suomenkin alueella eläneeseen muinaiseen karhukansaan, joka harrasti karhunpalvontakulttia. Kansaa on kuvannut mm. roomalainen historioitsija Tacitus (v. 98 jKr.). Karhukansa tappoi kerran vuodessa yhden karhun tarkkaan määrättyjen palvontamenojen mukaan. Menoihin kuului erilaisia lauluja, joita myös A.B.C. esittää. Palvontamenojen päätarkoitus oli siirtää karhun voimat yhteisöön. Karhun palvontaan liittyi myös legenda karhun morsiamesta – nuoresta naisesta, joka vietti talven karhun pesässä ja synnytti tälle jälkeläisen.

Päivi Tiusanen – avainviulu, crwth, kankles, erhu, laulu
Jarkko Heikkinen – oud, bouzouki, domra, shamaanirumpu, munniharppu, baglama