Kiertueyhtyeet syksy 2020

Syyskuu (vk 38): LempiLempi

Kiertue siirtynyt korona-epidemian vuoksi huhtikuulta syyskuulle!

LempiLempi

LempiLempi (kuva: Suvi Sistonen)

LempiLempi on ikkuna muinaisuuden ja nykyisyyden välillä. Päivi Hirvosen ja Tero Pajusen duo improvisoi, luo uutta, kokeilee mahdottomia ja kertoo tarinoita. Duo saa innoituksen sävellyksiinsä ja sanoituksiinsa kansanmusiikista ja folkista, joista pyyhitään pölyt pois rohkealla näkemyksellä ja väkevällä kädellä. He uskaltavat heittäytyä tuntemattomaan ja palata sieltä jälleen tuttuun. LempiLempi valloittaa yleisönsä läsnäolollaan sekä energisellä ja taidokkaalla soitollaan. Duon esityksissä näkyy ja kuuluu heidän rakkautensa musiikkiin – sekä toisiinsa.

Päivi Hirvonen ja Tero Pajunen vaikuttavat duonsa ja sooloprojektiensa lisäksi mm. yhtyeissä Okra Playground ja Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu.

Päivi Hirvonen: viulu, laulu ja jouhikko
Tero Pajunen: kitara, laulu ja oktaaviviulu

Lokakuu (16.-18.10. & vk 43):   Aallotar

Aallotar7Aallottaren musiikki tutkii perinnettä kahdesta eri perspektiivistä. Amerikansuomalainen viulisti-laulaja Sara Pajunen ja suomalainen haitaristi-laulaja Teija Niku luovat uutta ”kamarikansanmusiikkia”, joka heijastelee sekä heidän eriäviä nykykulttuureitaan että yhteisiä juuria. Aallotar on esiintynyt vuodesta 2013 lähtien yhdeksällä eri kiertueella Yhdysvalloissa sekä johtavilla eurooppalaisilla kansanmusiikkifestivaaleilla, kuten Kaustinen Folk Music Festival ja Sounds of The North (Gdánsk, Puola). Heidän notkeat instrumentaalikappaleensa ja kauniit lauluharmoniansa sekä suomeksi että englanniksi näyttävät, kuinka sulavasti perinteinen ja moderni kansanmusiikki voivat yhdistyä. Aallottaren toisella levyllä Ameriikan laulu (Nordic Notes 2018) yhtyeen omaleimainen soundi on kokeilevampi, elegantimpi ja syvällisempi kuin koskaan aiemmin.

Teija Niku, haitari & laulu, Helsinki
Sara Pajunen, viulu & laulu, Duluth

Kotisivut ja/tai musiikkinäytteet

Marraskuu  (vk 47): Juurakko

Juurakko_YhdeksasTalvi_JanneMikkila_2019_press-scaledJuurakko – roots & blues
Rouhea Juurakko risteyttää suomenkielisen blueslaulannan ja kotimaisen soittimiston railakkaalla skiffle-asenteella. Kantele, harmooni, sikarilaatikkokitarat, jouhikko, plankku, muut mielikuvitukselliset lyömasoittimet ja muheva stemmalaulanta luovat Juurakon omintakeisen soundin. Yhtye ylittää musiikin tyylirajat riemukkaasti eikä kaihda eriskummallisiakaan tarinoita. Juurakko on juurilla ja mullassa kyynärpäitä myöten. Etnogaalassa 2020 Juurakko valittiin Vuoden artistiksi.

Juurakon kolmas albumi Yhdeksäs talvi ilmestyi loppuvuodesta 2019 täsmälääkkeeksi harmaaseen ja pimeään vuodenaikaan. Levy on teemallinen kokonaisuus talvesta ja kaamoksesta, hehkuviinistä ja takkatulesta, päivättömästä päivästä ja loskasta. Levyllä kuuluu tanssirytmejä hambosta sottiisiin ja sävyjä bluesista laulelmaan. Juurakon sävellykset ovat tuokiokuvia kaamosaikaan sijoittuvista hetkistä: synkästä ja ikävästä marraskuusta, valon odotuksesta ja jäiden lähdöstä. Juurakko tempaa kuulijan mukaan talven juhliin, joissa syödään, juodaan, soitetaan ja lauletaan.

Laura Kaartinen: laulu, matkaharmoni, lyömäsoittimet
Eija Kankaanranta: konserttikantele, 15-kielinen kantele
Kaisa Saarikorpi: laulu, guitalele, banjo, sikarilaatikkokitara, lyömäsoittimet
Minsku Tammela: laulu, jouhikko, kampa, lyömäsoittimet
Anna Wiksten: laulu, plankku, lyömäsoittimet

Youtube: Räntää, hyhmää (Sleet and Slush) 2019
Youtube: Pala sielua (Piece Of My Soul) Live 2017
Juurakko
Spotify
Soundcloud
Levylautakunta 19.10.2019: Primitiivistä progea Juurakolta – nykykansanmusiikin kärkinimeltä varsin vangitseva voittokappale

Joulukuu (vk 50): Antti & Isotalo

Antti & Isotalo - promokuva väri vaaka (lo res)_kuvaaja_AJ_SavolainenAntti & Isotalo on vuodesta 2014 toiminut trio, johon kuuluu Antti Rask (laulu, baritoniukulele), Ella Isotalo (viulu, alttoviulu, laulu) ja Elina Lappalainen (kontrabasso, laulu).
Bändin musiikissa lyövät kättä eteläpohjalainen kansanmusiikki ja grunge. Yhtyettä varten sovitetut kansanlaulut ja instrumentaalikappaleet ovat löytäneet yleisönsä niin kansanmusaklubeilta kuin rokkibaareista.
Viulu, ukulele ja kontrabasso luovat taustan laululle, jonka matka kuiskauksesta karjaisuun on lyhyt. Laulut itsessään ovat karuja kertomuksia pohjanmaan pimeästäkin puolesta puukkoineen ja junkkareineen.
Antti & Isotalo julkaisee kesäkuussa vinyylinä debyyttialbuminsa Kuollehet Sankarit. Levyltä julkaistaan 29.5. digisinkku Sängys tai sängyn alla.

Antti Rask: laulu, baritoniukulele
Ella Isotalo: viulu, alttoviulu, laulu
Elina Lappalainen: kotrabasso, laulu

www.anttijaisotalo.com
www.anttijaisotalo.com/music/

———————————-
Syksyn 2020 kiertueet järjestetään jos korona rajoitukset eivät estä matkustusta tai yleisötilaisuuksien järjestämistä.
Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa/yhtye.

Kiertuetiedustelut: Suomen Kansanmusiikkiliitto, toimisto (at) kansanmusiikkiliitto.fi,
tuottajan sijaisena 20.4.-30.4. Päivi Ylönen-Viiri 0500 431913

Tukijat: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Musiikin Edistämissäätiö