Kiertueyhtyeet syksy 2017

14.9. Rahvaanmusiikin kerho, Tampere
Kaustinen

sudenaika_884x361px

Suden aika on lauluyhtye, jonka ainutlaatuinen sointi syntyy neljän vahvan ja erilaisen naisäänen yhdistelmästä. Suden aika on perinteen kantaja; musiikissamme yhdistyvät uusi ja vanha; ajattomat, perinteiset runolaulutekstit ja uusi musiikki. Pohjoismaiseen ja suomensukuiseen perinteeseen pohjautuvan musiikin sävellämme itse ja sovitamme yhdessä. Teksteinä käytämme vanhoja kalevalamittaisia kansanrunoja. Kalevalainen runokieli on rikasta, monisävyistä ja kaunista – tätä rikasta suomalaista perintöä haluamme ylläpitää.

Suden ajan musiikki perustuu ensisijaisesti lauluun, mutta käytämme paljon myös erilaisia instrumentteja: kanteleita, moraharppua, kansanomaisia huiluja, rahistimia, kelloja sekä kehärumpua.

Katariina Airas – laulu, Morahappu, Härjedalspipa
Karoliina Kantelinen – laulu, 10-kielinen kantele
Liisa Matveinen – laulu, 15-kielinen kantele
Veera Voima – laulu, low whistle, kehärumpu, rahistimet

www.sudenaika.com

Kiertuekonsertin hinta: 400 € (laskutettuna)
Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki.

Lokauu (vk 41): Leija Lautamaja

10.10. Mäntyharju
11.10. Perinnearkku, Helsinki
12.10. Rahvaanmusiikin kerho, Tampere
14.10. Vilpun vintti
15.10. Pertunmaa

lautamaja-sinisi-punasiaruusunkukkia-2_origLeija Lautamaja on lauluntekijä ja 90-luvulla syntynyt eteläpohjalainen pelimanni, joka rakastaa suomiräppiä, Spice Girlsiä ja kansanmusiikkia sen useissa muodoissa. Lautamajan ohjelmisto on 2010-luvun kansanlaulua, jossa yhdistyvät perinne, rap ja pop. Lautamajan instrumentteja ovat kaksirivinen haitari ja harmooni, ja osassa kappaleista säestyksenä ovat myös taustanauhat, jotka Lautamaja on tuottanut yhdessä Samae Koskisen kanssa.

”Leijan tapa yhdistää rap-poljentoa ja pop-estetiikkaa kansanmusiikkivaikutteisiin on herkullinen. Leija pystyy liikkumaan sulavasti yli genrerajojen ja luomaan tarvittaessa vaikka kokonaan uuden genren. Parasta kaikessa on kuitenkin itse musiikki, se persoonallinen maailma, johon Leija vangitsee kuulijansa, naurattaen ja liikuttaen tämän kyyneliin.”
– Saara Törmä

”Leija on löytänyt sellaisen oman tavan ilmaista, jossa on mukana kansanmusiikkia, mutta siinä on myös paljon jotain uutta ja aivan omaa. Leijalla on hieno taito liikkua naivismin rajalla siten, että se ei ole lapsellista vaan absurdia, ja se on tavattoman viehättävää. Leija omana itsenään kutkuttaa yleisön älynystyröitä.”
– Jouko Kyhälä

Leija Lautamaja – laulu, 2,5-rivinen haitari, harmooni, mandoliini
Sami Jormanainen – taustanauhat ja tekniikka

www.leijalautamaja.com
Videoita: www.leijalautamaja.com/video.html
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCMHDu96JRrraOd1TXgDt6_w

Kiertuekonsertin hinta: 200 € (laskutettuna)
Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki

Marraskuu (vk 46): Ruma ryhmä

Varaukset (max. 5 keikkaa /yhtye):
14.11. Mäntyharju
15.11. Perinnearkkuklubi, Helsinki
16.11. Rahvaanmusiikin kerho, Tampere
18.11. Seinäjoki
Pertunmaa

Ruma ryhmä esittää kaikenlaista hurjaa taidetta eeppisestä runolaulusta, balladeista, arkkiveisuista kuvataiteisiin ja omiin  sävellyksiin. Yhteisenä nimittäjänä ovat hurjat tarinat: sankarit, antisankarit, murhat, teloitukset ja tragediat.

Ilona Korhonen – laulu
Pekko Käppi  – laulu, jouhikko
Lassi Logren – viulu, jouhikko, laulu
Pauliina Syrjälä – kanteleet, laulu
Anu Välitalo – kuvataide (projisointi)

Kiertuekonsertin hinta: 500 € (laskutettuna)
Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki. Mukana yhtyeessä ”soittaa” kuvataiteilija Anu Välitalo, joka osallistuu projisointimahdollisissa tiloissa projisoinnein, muuten erilaisin veistoksin sopimuksen mukaan.

Joulukuu (vk 50): The Mystic Revelation of Teppo Repo

12.12. Mäntyharju
13.12. Perinnearkkuklubi, Helsinki
14.12. Rahvaanmusiikin kerho, Tampere
15.12. Vilpun vintti

TMROTR8

The Mystic Revelation Of Teppo Repo sai alkunsa kevättalvella 2013, kun muusikot Eero Tikkanen ja Otto Eskelinen alkoivat soittamaan inkerinsuomalaisen paimensoittajan, Teppo Revon musiikkia. Myöhemmin mukaan tuli Arwi Lind. Trion soinnillinen paletti on laaja. Akustisten, jopa kamarimusiikillisten tulkintojen lisäksi T.M.R.O.T.R:n musiikissa yhdistellään Teppo Revolta taltioituja äänileikkeitä rumpukoneen rytmeihin, c-­kasettinauhalta toistettaviin ääniin, sekä improvisaatioon.

The Mystic Revelation of Teppo Repo on mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen yhtye, suomalaisen etnofuturismin tiennäyttäjä. Yhtyeen musiikissa kuuluvat suomalais-ugrilaiset perinteet, shamanistinen ja arkainen soundi, jazz ja kansanmusiikki. Keikoilla meditatiivisesta ja intuitiivisestä tunnelmasta tulee kokemus. Yhtyeen instrumentteihin kuuluu mm. hirsirakentaja Paavo Eskelisen hirsisoittimet. TMROTR on julkaissut kolme levyä ja äänittää juuri seuraavaa Suomi 100-vuotta henkistä etnolevyä, joka julkaistaan suomen 100-vuotis itsenäisyyspäivänä. Lisäksi yhtyeen musiikkia kuullaan myöhemmin tänä vuonna Ylelläkin esitettävässä Luonto sisälläni elokuvassa. T.M.R.O.T.R. keikkailee myös aktiivisesti Joose Keskitalon taustayhtyeenä.

Otto Eskelinen – huilut, saksofoni, bandoneon, perkussiot, mpc
Eero Tikkanen – kontrabasso, viulu
Arwi Lind – hirsisoitin ja muut lyömäsoittimet

Kiertuekonsertin hinta: 300 € (laskutettuna)
Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki

————————————————————————————————————————————————————————————————

Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa/yhtye.

Kiertuetiedustelut: kiertuetuottaja Pauliina Pajala, Suomen Kansanmusiikkiliitto, toimisto (at) kansanmusiikkiliitto.fi,
puh. 044 738 1933, (09) 8731320

Tukijat: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Musiikin Edistämissäätiö