Kiertueyhtyeet kevät 2020

Tammikuu (vk 3-4; 16.-17.1. & 22.-26.1.1.2020): Juha Kujanpää Ensemble

Hinta: 480€

Äänitekniikan tarve:
PA ja 3-4 monitoria. Tarvittaessa voimme tuoda oman pienen PA:n mukanamme, jos paikka on pienempi eikä talon puolesta löydy PA:ta.

to 16.1. Tampere
pe 17.1. Seinäjoki
to 23.1. Poppari, Jyväskylä
la 25.1. Perinnearkkuklubi, Helsinki
su 26.1. Krapin paja, Tuusula

Juha Kujanpää Ensemble Kansanmusiikkiliiton kiertueella

Juha Kujanpää Ensemble (Kuva: Antti Kujanpää)

Juha Kujanpää Ensemble on pianisti/säveltäjä Kujanpään luotsaama instrumentaaliyhtye, joka yhdistää akustisen pelimannipoljennon sähköiseen jazzrockiin. Kolmesta viulistista ja nelihenkisestä komppisektiosta koostuvan yhtyeen musiikki edustaa tyylillisesti nykykansanmusiikin ja suomiprogen fuusiota, jossa yhdistyvät kauniit viulumelodiat, raivokkaat fuzz-kitarat, lakeus, voima, suomalainen havumetsä ja heinäkuun yöt. Yhtye valittiin Kaustinen Folk Music Festivalin vuoden yhtyeeksi 2014. Lukuisia loistavia levyarvioita saanut ensimmäinen levy Kivenpyörittäjä julkaistiin 2013 ja mm. Helsingin Sanomat valitsi sen yhdeksi vuoden parhaista albumeista. Yhtyeen kolmas ja viimeisin levy Niin kauas kuin siivet kantaa ilmestyi 2017.

www.juhakujanpaa.com

Kiertuekokoonpano keväällä 2019:

Alina Järvelä – viulu
Emilia Lajunen – viulu
Juho Puronaho – viulu
Tuomo Dahlblom – kitara
Juha Kujanpää – koskettimet
Tero Tuovinen – basso
Jussi Miettola – rummut

Helmikuu (vk 7; 10.-16.2.): Duo Petri Hakala & Markku Lepistö

Hinta: 240€

ti 11.2. Mäntyharju
ke 12.2. Haapavesi Folk -klubi
to 13.2. Tampere
pe 14.2. Seinäjoki
la 15.2. Perinnearkkuklubi, Helsinki

Kansanmusiikkiliiton kiertueella Duo Petri Hakala & Markku Lepistö

Duo Petri Hakala & Markku Lepistö (Kuva: Joonas Ojajärvi)

Petri Hakala ja Markku Lepistö ovat pitkän linjan kansanmuusikoita, joiden soittoa on soolotuotannon lisäksi kuultu lukuisissa koti- ja ulkomaisissa uuden kansanmusiikin yhtyeissä jo yli 30-vuoden ajan. 1990-luvun lopulla syntynyt Hakala & Lepistö duo sai alkunsa satunnaisissa jamisoitannoissa, joissa miehet huomasivat musiikilliset mieltymyksensä samanhenkisiksi.

Duon soitossa harmonikan, mandoliinin ja kitaran sointi muodostaa modernin ja täyteläisen kokonaisuuden, jossa perinteiset ja uudemmat tyylit sulautuvat hienovireisesti toisiinsa. Ohjelmistossa on sekä vanhoja suomalaisia viulu- ja haitarisävelmiä että duon omia kansanmusiikkihenkisiä sävellyksiä. Lepistön ja Hakalan virtuoosisessa musisoinnissa vahva suomalainen poljento saa lisäväriä ruotsalaisesta, irlantilaisesta, amerikkalaisesta ja kanadanranskalaisesta musiikista.

Duon kiitelty ensialbumi ”Pelimannien jäljillä” ilmestyi vuonna 2001 ja nykyään se kuuluu suomalaisen kansanmusiikkilevystön klassikoihin. Parhaillaan Hakala ja Lepistö työstävät uutta albumia ja toistaiseksi nimetön levy tulee sisältämään kokonaisuudessaan uutta, nimenomaan tätä kokoonpanoa varten sävellettyä materiaalia. Levy julkaistaan tammikuussa 2020 Folklandia-risteilyn yhteydessä.

Petri Hakala on monipuolinen kielisoitinten taitaja, soittiminaan mandoliini, oktaavimandoliini, kitara ja viulu. Hän on soittanut lukuisissa kansanmusiikkiyhtyeissä, näiden joukossa mm. Maria Kalaniemi & Aldargaz, Ottopasuuna, Helsinki Mandoliners, Erik Hokkanen & Lumisudet (USA) ja Korkkijalka. Hakala oli myös perustamassa Värttinän uutta kokoonpanoa 90 –luvun alussa.

Hakala toiminut kielisoitinten opettajana Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla ja Keski-Pohjanmaan konservatorion kansanmusiikkilinjalla ja lisäksi hän on työskennellyt studiomuusikkona ja orkesteriavustajana.

Yhtyelevyjen lisäksi Hakala on julkaissut kaksi soololevyä: Kirjo (1999) ja Trad. (2007).

Markku Lepistön (s. 1963) soitannollinen ura alkoi syksyllä 1969 ja ensimmäisinä opettajina olivat pelimannit Kuortaneen Salmen kylässä. Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistosta valmistumisen jälkeen Lepistö opiskeli 1982–1983 Oriveden Opiston musiikkilinjalla. Vuonna 1983 hänet valittiin vastaperustetun Sibelius-Akatemian kansanmusiikin koulutusohjelman ensimmäisten opiskelijoiden joukkoon ja hän valmistui musiikin maisteriksi vuonna 1990 ja musiikin tohtoriksi vuonna 2016, Vuosien varrella opettajina ovat toimineet mm. Merja Ikkelä, Marjut Tynkkynen, Matti Rantanen, Timo-Juhani Kyllönen sekä lukuisat mestaripelimannit.

Taiteilijaurallaan Lepistö on musisoinut monissa kansanmusiikkialan tunnetuimmissa kokoonpanoissa. Yhtyelevyjen lisäksi Lepistö on julkaissut viisi soololevyä: Silta (2002), Polku (2006), Tupasoitto (2009), New Voices (2016) ja SOLOS (2018).

Petri Hakala: mandoliini, kitara
Markku Lepistö: haitari

Web: www.markkulepisto.com/?page_id=276
YouTube: https://youtu.be/frWqOTUw1DA

Maaliskuu (vk 11; 9.-15.3.): MA Rouf

Hinta: 480€

ke 11.3. Lappeenranta
to 12.3. Seinäjoki
pe 13.3. Perinnearkkuklubi, Helsinki
la 14.3. Tampere
su 15.3. Vihreä Talo, Riihimäki

MA Rouf Kansanmusiikkiliiton kiertueella

MA Rouf (Kuva: Jaana Moilanen)

MA Rouf on nelihenkinen yhtye, joka soittaa ainutlaatuista jazz- ja world-fuusiota. Heidän musiikkinsa syntyy Lähi-Idän perinteisistä tummista rytmeistä, joita on hedelmöitetty skandinaavisilla jazz-vaikutteilla.

Musiikin taustalla ovat muutokset tunnelmat, määrittelemättömän tulevaisuuden tunteet, toiveet ja pelot. Näitä tunteita ja mielialoja käsitellään sekoittaen kurdilaisen musiikkiperinteen tyylejä afro-keskeiseen ja skandinaaviseen moniäänisyyteen, kontrapunktiin ja improvisaatioon.

MA Rouf edustaa jazzin yli satavuotiasta avoimuuden ja rikastumisen jatkumoa, hyvin vahvalla tavalla, yhtyeen jäsenten pitkään ja tunnettuun kokemukseen perustuen.

MA Roufin perustaja on iranilais-kurdilainen säveltäjä, tar-soittaja ja laulaja Marouf Majidi (BaranBand, Gilgamesh). Lisäksi yhtyeessä vaikuttavat saksofonisti Jouni Järvelä (UMO Jazz Orchestra, Jouni Järvelä Group), basisti Jukka Haavisto (Bossapoika, Helsinki Headnod Convention) ja rumpali Mikko Hassinen (UMO Jazz Orchestra, Zargos Ensemble). Kiertueella rummuissa Tomi Saikkonen.

Yhtyeen ensilevy ’The People’ julkaistiin keväällä 2019.

Marouf Majidi, tanbour, tar, laulu
Jouni Järvelä, puhaltimet
Jukka Haavisto, basso
Tomi Saikkonen, rummut

MA Rouf – The People albumi Spotifyssä: http://bit.ly/ma-rouf-thepeople
YouTube musiikki ja live-videot:
”Gallop”: http://bit.ly/marouf-gallop
”Blues for Soran”: http://bit.ly/marouf-soran
Live-esiintyminen Vuotalossa, Helsingissä: http://bit.ly/marouf-live-vuotalo

Huhtikuu (vk 16; 13.-19.4. & 23.4.): LempiLempi

Hinta: 240€

ti 14.4. Mäntyharju
to 16.4. Oulu
pe 17.4. Seinäjoki
la 18.4. Perinnearkkuklubi, Helsinki
to 23.4. Tampere

LempiLempi

LempiLempi (kuva: Suvi Sistonen)

LempiLempi on ikkuna muinaisuuden ja nykyisyyden välillä. Päivi Hirvosen ja Tero Pajusen duo improvisoi, luo uutta, kokeilee mahdottomia ja kertoo tarinoita. Duo saa innoituksen sävellyksiinsä ja sanoituksiinsa kansanmusiikista ja folkista, joista pyyhitään pölyt pois rohkealla näkemyksellä ja väkevällä kädellä. He uskaltavat heittäytyä tuntemattomaan ja palata sieltä jälleen tuttuun. LempiLempi valloittaa yleisönsä läsnäolollaan sekä energisellä ja taidokkaalla soitollaan. Duon esityksissä näkyy ja kuuluu heidän rakkautensa musiikkiin – sekä toisiinsa.

Päivi Hirvonen ja Tero Pajunen vaikuttavat duonsa ja sooloprojektiensa lisäksi mm. yhtyeissä Okra Playground ja Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu.

Päivi Hirvonen: viulu, laulu ja jouhikko
Tero Pajunen: kitara, laulu ja oktaaviviulu

———————————-

Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa/yhtye.

Kiertuetiedustelut: kiertuetuottaja Janne Ojajärvi, Suomen Kansanmusiikkiliitto, toimisto (at) kansanmusiikkiliitto.fi,
puh. 044 491 8034 (1.11.2019 alkaen Pauliina Perkkiö 044 7381933)

Tukijat: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Musiikin Edistämissäätiö