Kiertueyhtyeet kevät 2019

27.1. Kulttuuritila Nuijamies, Lappeenranta

Kansanmusiikkiliiton kiertueella: Pauanne

(Kuva: Aki-Pekka Sinikoski)

Pauanne on kolmen helsinkiläismuusikon muodostama yhtye: Kukka Lehto (viulu, koskettimet, arkistonauhat), Tero Pennanen (Hammond-urut, koskettimet, arkistonauhat), ja Janne Haavisto (perkussiot). Yhtye esittää säveltämäänsä kansanmusiikkia, joka pohjautuu suomalaisiin arkistonauhoihin.

Esityksen teemana on uskomukset. Yleisölle kerrotaan musiikin lomassa uskomuksia niin vanhan kansanperinteen parista kuin nyky-Suomestakin. Vanhoista kansanuskomuksista löytyy monia nykyihmiselle täysin mielipuoliselta kuulostavia käytäntöjä. Voisi kuvitella, että tiede ja tiedonkulku
olisivat jo jyränneet alleen uskomukset. Tämän päivän lehtiartikkelit horoskooppeineen ja yksisarvishoitoineen eivät ole kuitenkaan kovin kaukana menneen ajan mytologiasta. Entisaikoina onnea uskottiin olevan rajattu määrä kyläyhteisössä, ja toisten onni oli itseltä pois. Nykyäänkin onnea tuntuu olevan rajattu määrä valtion sisällä, eikä sitä haluta antaa muualta tuleville. Vanhoissa uskomuksissa tietäjän rautainen aita on suojellut pahalta siinä missä tänä päivänä halutaan uskoa muurien suojelukseen.

Ohjelmistoa varten on saatu käyttöön aineistoa Suomen Kirjallisuuden Seurasta, Kansanperinteen arkistosta sekä Juminkeko-säätiöltä. Esityksessä kuullaan soivana osana yhtyeen musiikkia useita legendaarisia kansanlaulajia kuten Tiila Ilkkaa, Oksenja Mäkiselkää sekä Taavi Uutelaa arkistonauhojen muodossa. Kaikki Pauanteen musiikissa käytettävät soittimet ovat aikoinaan olleet uskomusten mukaan syntisiä tai ihmiselle haitallisia. Esityksessä nähdään, kuinka soittajien ja kuulijoiden käy.

Kukka Lehto: viulu, koskettimet, arkistonauhat
Tero Pennanen: hammond-urut, koskettimet, arkistonauhat
Janne Haavisto: perkussiot
Robert Palomäki: miksaaja

Kiertuekonsertin hinta: 480 € (laskutettuna)

Yhtyeelle käyvät esiintymiset (akustiset/äänentoistolliset/kaikki): Äänentoistolliset

Helmikuu (vk 7; 11.-17.2.): Sampo Lassila Narinkka

12.2. Perinnearkkuklubi, Helsinki
13.2. Seinäjoki
14.2. Tampere
15.2. Kaustinen
17.2. Pertunmaa

Kansanmusiikkiliiton kiertueella Sampo Lassila Narinkka

(Kuva: Rafael Vázquez)

Sampo Lassila Narinkan ohjelma on matka klezmerin, Itä-Euroopan juutalaisten mystisen kansanmusiikin maailmaan. Vaikuttavista live-esiintymisistään tunnetun trion konsertti alkaa hyvin perinteisellä klezmerillä ja vanhaan tyyliin soitettuna. Kappale kappaleelta musiikkiin lisätään sävyjä ja tehoja ja lopuksi päädytään yhtyeen omintakeiseen originaalimusiikkiin, uuteen suomalaiseen klezmeriin, suomiklezmeriin.

Konsertissa klezmer kulkee matkan 1800 -luvun Bessarabian pienistä juutalaiskylistä, Sthetl:eistä, aina nykyaikaiseksi ja robustiksi suomalaiseksi ”lähiöklezmeriksi”, joka saa sävyjä nykysuomalaisesta mielenmaisemasta ja eri musiikkityyleistä – kansanmusiikista, jazzista, tangosta ja jopa kamarimusiikista.
Musiikki on melodista, herkkääkin, surusilmäistä ilon musiikkia – toisaalta balkantyylistä groovaavien rytmien musiikkia huumoria ja improvisaatiotakaan unohtamatta. Klezmermusiikin tummanpuhuva kertova sävy liittyy konserteissa paikoitellen myös kappaleisiin liittyviin sanallisiin tarinoihin.

Ja jos uskaliaita paikallisia pelimanneja löytyy, klezmerin yhteisöllisen perinteen mukaan halutaan tarjota paikallisille pelimanneille mahdollisuus liittyä yhtyeen mukaan ylimääräisenä esitettävään traditionaaliseen klezmerkappaleeseen yhtyeen kotisivulta ladattavan nuotin (ja oman nuottitelineen) tukemina.
Sampo Lassila Narinkan kokoonpano kiertueella on:
Sampo Lassila, kontrabasso
Aleksi Trygg, viola pomposa
Markku Lepistö, harmonikka

Kotisivu: www.narinkka.com
Youtube: https://www.youtube.com/user/ugriklez

www.narinkka.com

Kiertuekonsertin hinta: 360 € (laskutettuna)

———————————-

Maaliskuu (vk 11; 11.-16.3.): Teho.

12.3. Mäntyharju
13.3. Perinnearkkuklubi, Helsinki
14.3. Tampere
15.3. Seinäjoki
16.3. Oulu

Kansanmusiikkiliiton kiertueella: Teho

(Kuva: Mitro Härkönen)

Teho. On yhtä aikaa rajoja rikkova ja perinnetietoinen yhtye. Hannu Saha kuvailee Konsta Jylhä -kilpailun voittopuheessa: ”Teho.n muusikot tuntevat perinteen läpikotaisin. Raudanlujina, monipuolisina ammattilaisina he tekevät sillä mitä lystäävät ja pystyvät viemään musiikkia äärilaidasta toiseen.”

Teho.n musiikissa yhdistellään saumattomasti suomalaista pelimanniviulismia, norjalaista hallingia, ruotsalaista polskaa, bepopia, western swingiä ja uutta, itsesävellettyä kansanmusiikkia ryyditettynä ankaralla svengillä. Teho.n molemmat jäsenet ovat kansanmusiikkikentän kärkinimiä ja genrerajoja kaihtamattomia freelancereita. Heillä on vuosien yhteissoittokokemus mm. Frigg-yhtyeen riveistä, molemmat opettavat sivutoimisesti Sibelius-Akatemiassa ja  kummallakin on luotsattavanaan myös oma yhtye.

”Herkemmistä tunnelmoinneista hyperaktiiviseen Sahanperän sottiisin versiointiin. Teho. jättää kuulijansa suu auki ihmettelemään kuinka kahdesta miehestä voi lähteä noin  massiivisen kuuloinen kokonaisuus.”
– Antti-J Janka-Murros, Kansanmusiikki-lehti

Ääninäytteitä:

Tero Hyväluoma: viulu
Esko Järvelä: viisikielinen viulu

Kiertuekonsertin hinta: 240 € (laskutettuna)

Huhtikuu (vk 14; 1.-7.4.): Duo Riikka Timonen & Senni Eskelinen

2.4. Mäntyharju
3.4. Perinnearkkuklubi, Helsinki
4.4. Tampere
5.4. Seinäjoki
7.4. Riihimäki (Vihreä talo)

Kansanmusiikkiliiton kiertueella: Duo Riikka Timonen & Senni Eskelinen

(Kuva: Fleur Wilson)

Riikka Timonen on hankkinut kannuksensa Värttinän ja Adiemus Singersin laulajana. Hänen ensimmäinen sooloalbuminsa “Käenkukuntayöt” (Aito Records 2008) esitteli uusia, kiehtovia elektro-akustisia sointeja. Riikka julkaisi toisen soololevynsä Susien Taajuuksilla (Rockadillo Records) syksyllä 2014. Levyn musiikki herätti heti laajaa ihastusta mm. Saksassa, missä Westpark Music julkaisi sen lisenssillä. Riikan mystisen äänen kuvailtiin olevan kirkas kuin Lapin vuoripuro ja sisältävän samaan aikaan brutaalia arktista voimaa. Riikan ainutlaatuista, veret seisauttavaa ääntänsä on kuultu kaksi kertaa Euroviisukarsinnoissa (Toarie 2004 ja Meren 2009).

Senni Eskelinen on Suomen eturivin kanteletaiteilija. Hänen musiikissaan risteilevät palaset eri musiikkityyleistä, progressiivisesta rock-musiikista karjalaiseen kanteleimprovisaatioon. Kahdeksan vuotta sitten Riikka Timonen näki Senni Eskelisen soittamassa kanteleella progressiivista rockia ja tiesi heti löytäneensä etsimänsä. Siitä lähtien yhteistyö heidän välillään on ollut yhtä luonnollista kuin hengittäminen. Heidän duolevynsä ” Perillä” julkaistiin keväällä 2018 (Rockadillo Records & Westpark Music). Melodiat Riikan teksteihin sävelsi Milla Viljamaa. Levy sai loistavan vastaanoton. Duo Riikka Timonen ja Senni Eskelinen valittiin Kanteleliiton vuoden yhtyeeksi 2018.

Otteita arvioista:
”Viehättävintä kantelisti Senni Eskelisen ja laulaja Riikka Timosen duolevyllä on se, että on maltettu luottaa perusaineksiin: laulaja joka kertoo vahvoja tarinoita kanteleen säestyksellä. Lisänä on vain vähän elektronista äänimaisemaa. Siinä se. Kaikki mitä tarvitaan. — Viljamaa on onnistunut luomaan erittäin laulullisia, päähän jääviä melodioita, joissa muusikot pääsevät käyttämään soittimiaan laajalla skaalalla. Timosen äänessä on vahva nasaalisointi, Eskelisen konserttikanteleen herkkä helke luo sille oivan vastinparin. Mari Koppinen, HS

”No nyt, kerrankin kansanmusiikkigenrestä levy, jolla on paneuduttu sanoihin yhtä täyspainoisesti kuin musiikkiin!— Jos Paula Vesala tekisi uuskansanmusiikkilevyn, se voisi kuulostaa tältä.” Suonna Kononen, Karjalainen

Riikka Timonen & Senni Eskelinen Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCqDKJpjKsXpi0ecSuL4UVLg
Soundcloud: https://soundcloud.com/riikkatimonen_sennieskelinen
Facebook: https://www.facebook.com/Duo-Riikka-TimonenSenni-Eskelinen-1146555692144753/

Riikka Timonen: laulu
Senni Eskelinen: kantele

Kiertuekonsertin hinta: 240 € (laskutettuna)

———————————-

Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa/yhtye.

Kiertuetiedustelut: kiertuetuottaja Janne Ojajärvi, Suomen Kansanmusiikkiliitto, toimisto (at) kansanmusiikkiliitto.fi,
puh. 044 738 1933, (09) 8731320

Tukijat: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Musiikin Edistämissäätiö