tapahtumat

Samuelin Poloneesi

Samuelin Poloneesi 11.-13.3.2016. Kokkolassa.

Samuelin Poloneesi on Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämä valtakunnallinen kansanmusiikkitapahtuma, joka kuuluu talvikauden suurimpiin. Se järjestetään vuosittain eri paikkakunnilla. Vuonna 2016 Samuelin Poloneesi järjetetään Kokkolassa 11.-13.3. yhteistyössä Truba ry, Keski-Pohjanmaan Konservatorio, Centria ammattikorkeakoulu, Kansanmusiikki-instituutti ry, Kaustinen Folk Music Festival (eli Pro Kaustinen ry) ja Kokkolan kaupunki.

Tapahtumassa on kaksi pääteemaa: Keskipohjalainen kansanmusiikki ja Kansantanssin Riemuvuosi 2016

Pelimanni-ilmoittautuminen Kokkolan Samuelin Poloneesiin alkaa 2.11.2015.

Taustaa

Samuelin Poloneesin yhteissoitto 1972. Kuva: Tapio Rantakari.

Samuelin Poloneesi, sävelmä vanhimmasta suomalaisesta kansanmusiikkia sisältävästä nuottikirjasta vuodelta 1809 on antanut nimensä valtakunnalliselle kansanmusiikkitapahtumalle jota on vietetty vuodesta 1972 lähtien.

Kymmenen ensimmäistä vuotta Poloneesia soitettiin Helsingissä Finlandia-talossa. Vuonna 1982 alkoi Poloneesin vaellus maakuntiin, palaten kuitenkin joka viides tai kolmas vuosi Helsinkiin. Samuelin Poloneesia on tähän mennessä järjestetty seuraavilla paikkakunnilla: Lahti (1982), Oulu (1983), Lappeenranta (1984), Tampere (1985), Helsinki (1986), Kuopio (1987), Jyväskylä (1988), Turku (1989), Seinäjoki (1990), Helsinki (1991), Iisalmi (1992), Kuusankoski (1993), Pori (1994), Tampere (1995), Helsinki (1996), Oulu (1997) ja Helsinki (1998), Jyväskylä (1999), Helsinki (2000), Seinäjoki (2001), Helsinki (2002), Kuopio (2003) ja Salo (2004), Helsinki (2005), Joensuu (2006), Rovaniemi (2007), Pori (2008), Helsinki (2009), Kaustinen (2010), Savonlinna (2011), Helsinki (2012), Hamina (2013), Rauma (2014), Helsinki (2015) ja Kokkola (2016).

Samuelin Poloneesi on suomalaisen kansanmusiikin juhla, joka esittelee vuosittain kansanmusiikin parhaimmistoa ja kokoaa useat sadat pelimannit yhteen. Konserttien tarjonta on kiinnostavaa, tuoretta ja tasokasta. Esille pääsee koko kansanmusiikin nykyinen kirjo, niin rajoja rikkovat nuorten yhtyeet että perinteistä linjaa edustavat pelimanniyhtyeet ja yksittäiset mestarit. Tärkeä osa sunnuntaista Samuelin Poloneesi -konserttia on pelimannien yhteissoitto, jossa juhlan nimikkosävelmän lisäksi esitetään usean sadan pelimannin voimalla vuoden yhteissoittokappaleita, jossa teemana on järjestävän maakunnan kansanmusiikki.