Samuelin Poloneesi

Samuelin Poloneesi 10.-12.3.2017 Kuopiossa

Samuelin Poloneesi on Suomen Kansanmusiikkiliiton järjestämä valtakunnallinen kansanmusiikkitapahtuma, joka kuuluu talvikauden suurimpiin. Se järjestetään vuosittain eri paikkakunnilla. Vuonna 2017 Samuelin Poloneesi järjestetään Kuopiossa yhteistyössä Pohjois-Savon kansanmusiikkiyhdistyksen ja Kuopion kaupungin kanssa.

Taustaa

Samuelin Poloneesin yhteissoitto 1972. Kuva: Tapio Rantakari.

Samuelin Poloneesi, sävelmä vanhimmasta suomalaisesta kansanmusiikkia sisältävästä nuottikirjasta vuodelta 1809 on antanut nimensä valtakunnalliselle kansanmusiikkitapahtumalle jota on vietetty vuodesta 1972 lähtien.

Kymmenen ensimmäistä vuotta Poloneesia soitettiin Helsingissä Finlandia-talossa. Vuonna 1982 alkoi Poloneesin vaellus maakuntiin, palaten kuitenkin joka viides tai kolmas vuosi Helsinkiin. Samuelin Poloneesia on tähän mennessä järjestetty seuraavilla paikkakunnilla: Lahti (1982), Oulu (1983), Lappeenranta (1984), Tampere (1985), Helsinki (1986), Kuopio (1987), Jyväskylä (1988), Turku (1989), Seinäjoki (1990), Helsinki (1991), Iisalmi (1992), Kuusankoski (1993), Pori (1994), Tampere (1995), Helsinki (1996), Oulu (1997) ja Helsinki (1998), Jyväskylä (1999), Helsinki (2000), Seinäjoki (2001), Helsinki (2002), Kuopio (2003) ja Salo (2004), Helsinki (2005), Joensuu (2006), Rovaniemi (2007), Pori (2008), Helsinki (2009), Kaustinen (2010), Savonlinna (2011), Helsinki (2012), Hamina (2013), Rauma (2014), Helsinki (2015), Kokkola (2016) ja Kuopio (2017).

Samuelin Poloneesi on suomalaisen kansanmusiikin juhla, joka esittelee vuosittain kansanmusiikin parhaimmistoa ja kokoaa useat sadat pelimannit yhteen. Konserttien tarjonta on kiinnostavaa, tuoretta ja tasokasta. Esille pääsee koko kansanmusiikin nykyinen kirjo, niin rajoja rikkovat nuorten yhtyeet että perinteistä linjaa edustavat pelimanniyhtyeet ja yksittäiset mestarit. Tärkeä osa sunnuntaista Samuelin Poloneesi -konserttia on pelimannien yhteissoitto, jossa juhlan nimikkosävelmän lisäksi esitetään usean sadan pelimannin voimalla vuoden yhteissoittokappaleita, jossa teemana on järjestävän maakunnan kansanmusiikki.