Samuelin Poloneesi

Samuelin Poloneesi & Vinterstämma 16.-18.3.2018 Helsingissä, Helsingfors

Samuelin Poloneesi on Suomen Kansanmusiikkiliiton vuoden suurin tapahtuma, joka kiertää ympäri Suomea. Vuoden 2018 Samuelin Poloneesi järjestetään yhdessä Vinterstämman kanssa Helsingissä yhteistyössä Uudenmaan Kansanmusiikkiyhdistyksen ja Finlands svenska spelmansförbundin kanssa. Teemoina ovat suomenruotsalaisuus, uusmaalainen kansanmusiikki ja ”Kaikilla mausteilla – Kansanmusiikin ja Kansantanssin elävät perinteet”. Samuelin Poloneesissa juhlitaan myös 50-vuotista Suomen Kansanmusiikkiliittoa.

Pelimanniryhmille on paljon esiintymismahdollisuuksia. Voit ilmoittautua esiintymään perjantain ja lauantain Poloneesiklubille, lasten konserttiin, PR-soittoihin, Pelimanniparaatiin, Kansanlaulukirkkoon, pääjuhlan yhteissoittoihin tai aulasoittoihin. Lisäksi tapahtumassa paljon puskasoittomahdollisuuksia! Lisää tietoa pelimanni-ilmoittautumisesta täällä.

Samuelin Poloneesi & Vinterstämma 2018 -ohjelma

Taustaa

Samuelin Poloneesin yhteissoitto 1972. Kuva: Tapio Rantakari.

Samuelin Poloneesi, sävelmä vanhimmasta suomalaisesta kansanmusiikkia sisältävästä nuottikirjasta vuodelta 1809 on antanut nimensä valtakunnalliselle kansanmusiikkitapahtumalle jota on vietetty vuodesta 1972 lähtien.

Kymmenen ensimmäistä vuotta Poloneesia soitettiin Helsingissä Finlandia-talossa. Vuonna 1982 alkoi Poloneesin vaellus maakuntiin, palaten kuitenkin joka viides tai kolmas vuosi Helsinkiin. Samuelin Poloneesia on tähän mennessä järjestetty seuraavilla paikkakunnilla: Lahti (1982), Oulu (1983), Lappeenranta (1984), Tampere (1985), Helsinki (1986), Kuopio (1987), Jyväskylä (1988), Turku (1989), Seinäjoki (1990), Helsinki (1991), Iisalmi (1992), Kuusankoski (1993), Pori (1994), Tampere (1995), Helsinki (1996), Oulu (1997) ja Helsinki (1998), Jyväskylä (1999), Helsinki (2000), Seinäjoki (2001), Helsinki (2002), Kuopio (2003), Salo (2004), Helsinki (2005), Joensuu (2006), Rovaniemi (2007), Pori (2008), Helsinki (2009), Kaustinen (2010), Savonlinna (2011), Helsinki (2012), Hamina (2013), Rauma (2014), Helsinki (2015), Kokkola (2016), Kuopio (2017) ja Helsinki (2018).

Samuelin Poloneesi on suomalaisen kansanmusiikin juhla, joka esittelee vuosittain kansanmusiikin parhaimmistoa ja kokoaa useat sadat pelimannit yhteen. Konserttien tarjonta on kiinnostavaa, tuoretta ja tasokasta. Esille pääsee koko kansanmusiikin nykyinen kirjo, niin rajoja rikkovat nuorten yhtyeet että perinteistä linjaa edustavat pelimanniyhtyeet ja yksittäiset mestarit. Tärkeä osa sunnuntaista Samuelin Poloneesi -konserttia on pelimannien yhteissoitto, jossa juhlan nimikkosävelmän lisäksi esitetään usean sadan pelimannin voimalla vuoden yhteissoittokappaleita, jossa teemana on järjestävän maakunnan kansanmusiikki.