Saaristopelimanniprojekti 2013

Suomen Kansanmusiikkiliitto jatkaa ja kehittää yhteistyökumppaniensa kanssa vuoden 2012 kokemusten perusteella Saaristomeren Saaristopelimanniprojektia vuonna 2013. Saimme paljon kiitosta ja julkisuutta ensimmäisen kesän Saaristopelimannihankkeesta. Nyt erilliskonserttien lisäksi ohjelmassa on elokuussa Maria Kalaniemen konserttikiertue. Maria Kalaniemi juhlii tänä vuonna 30-vuotistaiteilijajuhlaansa.

Hankkeen päätarkoitus on lisätä kansanmusiikkitarjonnan määrää Saaristomerellä ja mahdollisesti myös muilla alueilla, ja tiedottaa saariston kansanmusiikkitapahtumista.

Myös saaristossa asuvia pelimanneja ja heidän musiikkinsa halutaan nostaa esille. Saaristossa on edelleen elävä pelimanniperinne, ja jo edesmenneiden saariston pelimannien työ on ollut merkittävää. Mestaripelimanni Aspö-Erikin syntymästä tuli vuonna 2011 kuluneeksi sata vuotta, ja Brunskärs-Majan syntymästä tulee 100 vuotta vuonna 2013.

Haaste veneileville ja mökkeileville pelimanneille!

Laittakaa entistä hanakammin jameja tai laituritansseja pystyyn saariston eri kohteissa Saaristomerellä tai jopa muuallakin. Tai soittakaa muiden veneilevien iloksi satamissa veneen kannella. Saariston kansanmusiikkitapahtumia voi ilmoittaa Suomen Kansanmusiikkiliittoon, lisäämme niitä tapahtumakalenteriin pitkin kesää.

Saaristopelimannikonsertit 2013

Saariston pelimanniyhtyeet

Päivi Ylönen-Viiri
Suomen Kansanmusiikkiliiton toiminnanjohtaja ja veneilevä pelimanni, Aspö spelmän ry:n jäsen