Saaristopelimanniprojekti 2012

Saaristopelimannikonsertit

Saariston pelimanniyhtyeet

Saaristopelimannit juliste

Vierassatamissa ja saariston kesäkonserteissa soi monenlainen musiikki, tänä kesänä yhä enemmän myös kansanmusiikki. Suomen Kansanmusiikkiliitto toteuttaa yhteistyössä Finlands svenska folkmusikinstitutin ja muiden saariston yhteistyökumppaneiden kanssa Saaristopelimanniprojektin. Hanke on saanut avustusta Svenska kulturfondenilta.

Hankkeen päätarkoitus on lisätä kansanmusiikkitarjonnan määrää Saaristomerellä. Toinen tärkeä asia on saaristossa asuvien pelimannien ja heidän musiikkinsa esille saaminen.

Julkaisuja

Saaristossa on edelleen elävä pelimanniperinne, mutta jo edesmenneiden merkittävien saariston pelimannien työtä on hyvä nostaa esille. Yksi erittäin tunnettu soittaja oli mestaripelimannin arvon saanut Aspö-Erik eli Erik Jansson, jonka syntymästä tuli viime vuonna kuluneeksi sata vuotta. Hankkeeseen liittyy Aspö-Erikin soitteiden nuotinnus ja näiden julkaiseminen nuottikirjana. Kansanmuusikko Pekka Pentikäinen tekee nuotinnokset arkistoista ja muista tallenteista löytyneistä Aspö-Erikin soitteista.

Finlands svenska folkmusikinstitut julkaisee tänä vuonna cd-formaattina Aspö-Erikin, Brunskärs Maijan ja Korpo spelmanslagin vanhan ja jo loppuunmyydyn äänitteen, joka aiemmin julkaistiin lp-levynä.

Konsertteja, venevajasoittoja ja laituritansseja

Hankkeen tarkoitus on saada Saaristomerelle enemmän kansanmusiikkitarjontaa vierassatamiin, saaristokirkkoihin ja muihin tiloihin. Konserttien järjestämisen yhteistyökumppaneina ovat tähän mennessä sovituista konserteista Aspö spelmän –yhdistys, Hannas Horisont Utössä, Airisto Strand Paraisilla, Saaristokeskus Korpoströmissä ja Nötön kesäkahvila. Konserteissa esiintyvät saariston pelimannit yhdessä ystäviensä kanssa. Esiintymispaikkoina mm. 25.6. Nötö, 28.6. Utö, 1.7. Airisto Strand, Parainen, 2.7. Korpoströmin Saaristokeskus ja 4.7. Aspön musiikkipäivät Aspössä. Lisäksi myöhemmin syksyllä on Paraisilla perinteinen Nilsbyn pelimannien järjestämä kansanmusikkitapahtuma Wiinit pelimannit Birknäsissä 10.-12.8., johon soittajia saapuu eri puolilta Suomea.

Brunskärille aiottu konsertti siirtyi ensi vuoteen, kun Brunskärillä huomattiin että Brunskärin Maijan syntymästä tulee ensi vuonna kuluneeksi sata vuotta. Hieno konserttisuunnitelma haluttiin säästää juhlavuoteen

Pelimannit saaristossa

Saaristomeren pelimanniyhtyeitä tänä päivänä ovat Aspö spelmän (Aspö) sekä Tore ja Timppa (Aspö/Helsinki), Brunskärin pelimannit (Brunskär ja muut paikkakunnat), Korpo spelmanslag (Korppoo), sekä Paraisilta Dalsbruks dragspelsklubb Bergmans spelmanslag, Reinholds, Nilsbyn pelimannit ja SydWest. Piikkiöläinen pelimanni Risto Ruohonen keikkailee soolona veneellään.

Alueen perinteinen kansanmusiikki on alueen monen yhtyeen ohjelmiston perusta. Esimerkiksi Turunmaan suurin pelimannisuku Lillmälö-Bergmanit on asunut Paraisten Lillmälössä jo ainakin 1700-luvulta lähtien. Heidän soittamaansa ohjelmistoon on vaikuttanut suuresti yhteydet Turun Saaristomeren muihin kuntiin kuin myös Ahvenanmaalle. Kappaleiden esitystapa on perinteinen, suvussa kaikki soittavat viulua, ja tapa käyttää jousta on omintakeinen. Aspö-Erikin soittotapaa on sanottu myös omintakeiseksi. Aspössä nykyajan pelimannien soitin on pianohaitari, mestaripelimanni Aspö-Erikin pääsoitin oli viulu, mutta hän soitti myös haitaria aika mukavasti. Moni kappale nykyisten aspölaisten ohjelmistossa on Aspö-Erikiltä opittu, mutta kaikkia hänen kiperiä kappaleita ei vielä osata.

Brunskärin Maija oli Aspö-Erikin tavoin alueen kuuluisa viulupelimanni. He kiersivät paljon esiintymässä myös kahdestaan.

Haaste veneileville ja mökkeileville pelimanneille!

Laittakaa ensi kesänä entistä hanakammin jameja tai laituritansseja pystyyn saariston eri kohteissa Saaristomerellä tai jopa muuallakin. Tai soittakaa muiden veneilevien iloksi satamissa veneen kannella. Saariston kansanmusiikkitapahtumia voi ilmoittaa Suomen Kansanmusiikkiliittoon, lisäämme niitä tapahtumakalenteriin pitkin kesää.

Päivi Ylönen-Viiri Suomen Kansanmusiikkiliiton toiminnanjohta ja veneilevä pelimanni, Aspö spelmän ry:n jäsen

saaristopelimanni lehdistötiedote 2012

Tukijamme: