Saaristopelimanniprojekti

Suomen Kansanmusiikkiliitto jatkaa ja kehittää yhteistyökumppaniensa kanssa vuosien 2012-2015  kokemusten perusteella Saaristomeren Saaristopelimanniprojektia vuonna 2017. Vuosina 2016-2017 projekti tehdään pienimuotoisemmin, koska erillistä rahoitusta ei saatu. Saariston kansanmusiikkitapahtumat kootaan tälle sivustolle siitä huolimatta.

Hankkeen päätarkoitus on lisätä kansanmusiikkitarjonnan määrää Saaristomerellä ja mahdollisesti myös muilla merialueilla, ja tiedottaa saariston kansanmusiikkitapahtumista. purjeveneulapalla

Myös saaristossa asuvia pelimanneja ja heidän musiikkinsa halutaan nostaa esille. Saaristossa on edelleen elävä pelimanniperinne, ja jo edesmenneiden saariston pelimannien työ on ollut merkittävää. Mestaripelimanni Aspö-Erikin syntymästä tuli vuonna 2011 kuluneeksi sata vuotta, ja Brunskärs-Majan syntymästä tuli kuluneeksi 100 vuotta vuonna 2013.

Haaste veneileville ja mökkeileville pelimanneille!

Laittakaa entistä hanakammin jameja tai laituritansseja pystyyn saariston eri kohteissa Saaristomerellä tai jopa muuallakin. Tai soittakaa muiden veneilevien iloksi satamissa veneen kannella. Saariston kansanmusiikkitapahtumia voi ilmoittaa Suomen Kansanmusiikkiliittoon, lisäämme niitä tapahtumakalenteriin pitkin kesää.

www.kansanmusiikkiliitto.fi/saariston-kansanmusiikkikonsertit

Saariston pelimanniyhtyeet

Päivi Ylönen-Viiri
Suomen Kansanmusiikkiliiton toiminnanjohtaja ja veneilevä pelimanni, Aspö spelmän ry:n jäsen