Saariston pelimanniyhtyeet ja Saaristopelimanniprojektissa esiintyneet yhtyeet

Saariston pelimanniyhtyeet

Aspö spelmän Aspö Spelmän r.f

Soittajina: Tore Johansson pianohaitari, Bruno Johansson pianohaitari, Markus Johansson pianohaitari, Timo Kirves pianohaitari ja viulu (Helsinki)

Aspöläiset Johanssonit ja ikänsä saaristossa liikkunut, kaikkien saaristossa tuntema Timo ”Timppa” Kirves soittavat yhdessä tai ystäviensä kanssa. Tore ja Timppa –duo on soitellut juhlissa ja laituritansseissa jo 35 vuoden ajan. Markus edustaa nuorempaa sukupolvea ja on vahvasti takaamassa saariston soittoperinteiden jatkumista. Tore Johansson toimii arkisin luotsikutterin kuljettajana. Johanssonit pitävät vierassataman palveluja yllä Aspössä. Juhannusjuhlissa Aspössä ohjelmassa on monenlaista musiikkiesitystä. Aspön musiikkipäivät järjestetään heinäkuussa.

Yhteystiedot: Tore Johansson 0400 669865, tore.johansson(at)luukku.com

Tietoa Aspö-Erikistä: www.kansanmusiikki-instituutti.fi/pelimannimusiikki/erikjansson.html

Brunskärin pelimannit

Soittajat: Anna Aittola (piano, urut), Marttina Lindberg, Gunilla Stenfors (haitari), Ulla Stina Henricson, Maria Jonson (viulu), Andreas von Bergman (akustinen bassokitara) ym. Brunskärin Maijan jälkeläisiä

Brunskärin Maijan tytär Anna Aittola pitää yllä kesäisin Brunskärin vieraslaituria. Hän kertoo saareen tulleille veneilijöille mielellään saaren värikkäästä historiasta.

Yhteyshenkilö: Anna Aittola 0400 457761

Korpo spelmanslag (Korppoo) korpo spelmanslag

Perustettu 1970. Ohjelmistona kansanmusiikkia lähiseudulta. Grundat 1970. Folkmusik, mycket från trakten. Yhtyeessä on tällä hetkellä noin kymmenkunta aktiivista jäsentä. Osa asuu Korppoossa osa Paraisilla ja Turussa, sekä Kemiön saarella. Soitinjakaumana 3-4 viulua, 4-5 hanuria, tanssikeikoilla joskus lainattu rumpali, kitara sekä tilaisuudesta riippuen kontra- tai sähköbasso. Pelimannimusiikki on jäänyt hiukan vähemmälle, nykyään yhtye soittaa enemmän vanhaa tanssimusiikkia ja iskelmiä. Soittajien keski-ikä alkaa olla aika korkea, saattaa mennä jo yli 65 vuoden. Korpo spelmanslag esiintyy nykyään aika harvoin, sillä soittajat asuvat eri paikkakunnilla, ja porukan kasaan saaminen on aina jonkunlainen palapeli.

Yhteyshenkilö: Kontaktperson: Björn Svahnström. puh. 0400 822098, bjorn.svahnstrom(at)pp.inet.fi

Bergmans spelmanslag (Parainen)

Yksi maineikkaimmista Turunmaan Saaristossa asustavista pelimannisuvuista ovat ”Lillmälö-Bergmanit”. Heidän soittamaansa aihevalikoimaan on vaikuttanut suuresti yhteydet Turun Saaristomeren muihin kuntiin kuin myös Ahvenanmaalle. ”Sydänperä-Josefs polka” ja ”Gamla Pargas brudmarsch” edustavat niitä kappaleita, joita on perinteisesti soitettu Paraisilla. ”Farfars polka”-nimistä kappaletta soitettiin Lillmälössä jo 1800-luvulla. ”Folkes vals” on uusi sävellys, jonka on tehnyt Folke Bergman. Kappaleiden esitystapa on perinteinen elikkä kaikki soittavat viulua ja tapa käyttää jousta on omintakeinen.

Yhteyshenkilö: Ben Bergman, Lillmälö byväg 20, 21600 Pargas, bergman.spelmanslag(at)bastu.net, 040 555 0116, www.parnet.fi/~ulfberg/

Dalsbruks dragspelsklubb (Taalintehdas) 24 soittajaa: 13 harmonikkaa , 2 saksofonia , 3 viulua , bassso , 2 kitaraa ja rummut. Laulusolistina Ralf Nummelin ja Tre Prima Donnor. För skön sång svarar Ralf Nummelin och Tre (välsjungande) Prima Donnor.

Yhteyshenkilö: Puheenjohtaja Ralf Eriksson, Aftongränd 5, 21600 Pargas, (02) 458 0228, (+358) 040 553 1676, ralf.eriksson(at)e-weber.fi Spelledare Kaj Kulla (+358 ) 040 766 8134, kom.kulla(at)kitnet.fi www.dalsbruksdk.com/

Reinholds (Parainen)

Annukka ja Eugen Bergman perustivat kansanmusiikkiyhtye Reinholdsin kesällä 2003 Paraisten Lillmälön kylässä. Yhtyeen nimen takana on Eugenin isä, Turunmaalla vaikuttanut pelimanni Reinhold Bergman. Tämän lisäksi myös Annukan isän nimi oli Reinhold. Turunmaan suurin pelimannisuku on asunut Paraisten Lillmälössä jo ainakin 1700-luvulta lähtien. Reinholdsin ohjelmisto pitää sisällään perinteistä kansanmusiikkia Turunmaalta ja Irlannista sekä tuoreempaa, yhtyeen viulistin Annukka Bergmanin säveltämää musiikkia. Ohjelmisto: enimmäkseen traditionaalista kansanmusiikkia Turunmaan ja Ahvenanmaan saaristosta, mutta myös uudempaa musiikkia esim. Benny Anderssonin säveltämää musiikkia Ruotsista sekä Svante Petterssonin säveltämää musiikkia Gotlannista sekä Annukka Bergmanin säveltämää musiikkia.

Kuvassa on yhtyeen vakiojäsenet vasemmalta alkaen Kai Vilevaara viulu, Eugen Bergman viulu, Annukka Bergman viulu, Heidi Toivonen hanuri, Charlotta Sevón laulu, Timo Saario kontrabasso on mukana tarvittaessa.

Julkaistut levyt: Reinholds: Som en dans 2011 Reinholds: Joulusinglelevy 2010 Reinholds Fiddlers 2004. Muuta: Seportaasi Reinholds spelmän TV FST5 2008 – 2009. Ohjaus Erik Saanila

Yhteyshenkilö / Kontaktperson: Annukka Bergman, Lillmälö byväg 56, 21600 Pargas +358 (0)40 568 4806, annukka.bergman(at)gmail.com

www.arsnet.net/index.php?article_id=82&user_id=10501

Nilsbyn pelimannit (Parainen)

Pelimanniryhmä Nilsbyn Pelimannit on musisoinut jo reilun kymmenen vuoden ajan. Nilsbyn Pelimannit pitää kotipaikkanaan Nilsbyn kylää Länsi-Turunmaalla Paraisilla. Kylä on ollut pitkään tunnettu hyvistä soittajista ja hanuriperinteistään. Kokoonpano on kehittynyt vuosien saatossa ja tänä päivänä ryhmään kuuluu kymmenen soittajaa. Nilsbyn Pelimannit esittää kansanmusiikkia ja pelimannimusiikkia 1900-luvulta omine sovituksineen sekä toimintansa tueksi myös keikkailee tanssimusiikkipuolella todella laajalla ohjelmistolla. Laulettua musiikkia löytyy sekä suomeksi että ruotsiksi. Soittimina kokoonpanossa ovat; hanurit, viulut, mandoliinit, kitara, sello, basso sekä rummut. Näiden lisäksi kuullaan tarvittaessa huuliharppua, tinapillejä, pimpparautaa, munniharppua, saxofonia, lusikoita, puukenkää jne. Pelimanniohjelmistossa vilisee tuttuja ja tuntemattomia soittimia.

Yhteyshenkilö: Jukka Hänninen 040 548 1154, nilsbynpelimannit(at)gmail.com www.nilsbynpelimannit.fi/

SydWest2014 Pelimanniyhtye SydWest Spelmanslag (Parainen)

Yhtye on toiminut kymmenen vuotta kotipaikkanaan Parainen ja siihen kuuluu alun toistakymmentä henkilöä, joilla kaikilla on pitkä pelimannitausta muistakin yhtyeistä. Yhtye soittelee monipuolista musiikkia konserteissa, kansantanssiesityksissä, iltamissa ja kyllä tanssejakin on soitettu. Yhtyeen instrumentteja ovat harmonikat, viulut, klarinetit, trumpetti, kitara, basso ja rummut, joskus myös mandoliini. Laulusolistejakin joukosta löytyy. Yhtye  toimii turkulaisen Samppa Folklore ja paraislaisen Parahultaiset kansantanssiryhmien säestäjänä ja niissä merkeissä on tehty keskimäärin yksi ulkomaanmatka vuodessa. Parhaimpina vuosina on tehty kaksikin matkaa.

Soitettavaan musiikkiin kuulu hyvin laajan kansanmusiikki- ja kansantanssimusiikkiohjelmiston lisäksi uudempaa ”perinnemusiikkia” Pohjolasta sekä ikivihreitä tanssisäveliä tilaisuuksien luonteiden mukaisesti. Yhtye soittaa myös omien jäsenten Risto Ruohosen ja Oleg Chevtschenkon sävellyksiä.

Yhtye on ollut mukana järjestämässä ja soittamassa kirkoissa kansanmusiikkimessuja ja hyväntekeväisyyskonsertteja sekä vuosittain osallistunut Turun soitannollisen kerhon järjestämiin keväisiin Pihasoittotapahtumiin. Se on osallistunut myös saaristopelimanniprojekteihin sekä soittanut mm. Kaustisten kansanmusiikkijuhlilla, jossa taas vuonna 2014 esiintyy Varsinais-Suomen teemamaakunnan merkeissä säestäen eri tanssiryhmiä ja osallistuen maakunnan suuren pelimanniorkesterin soittoon.

Yhtyeen on julkaissut yhden CD-levyn.

Yhtyeen sieluna ja kapellimestarina toimii Heikki Heinonen, joka myös yleensä tekee sille sovitukset.

Yhteyshenkilö: Heikki Heinonen, Pihlajatie 11, 21600 Parainen, 050 912 6206, heinonen.heikkia(at)gmail.com

Risto Ruohonen

Kotiosoite: Rahinkuja 4, 21500 PIIKKIÖ. Vapaa-ajanasunto: Kuggövägen 135, 21600 PARAINEN, 0400 784156, risto.ruohonen(at)gmail.com

Soitin pianoharmonikka = ”viivakoodiharmonikka”, sekä laulu, pääasiassa laulaa omia laulelmia

Ohjelmisto käsittää pelimannimusiikkia, Suomesta ja Ruotsista ja lepimusiikkia ovat meri- ja saaristoaiheiset kappaleet. Omia sävellyksiä noin 260 kpl, joista laulelmia noin 80 kpl, meriaiheisia laulelmia runsaasti. Lisäksi vanhaa tanssimusiikkia.

Muita konserttien esiintyjiä

Maria Kalaniemi

Maria Kalaniemi 3Harmonikkataiteilija Maria Kalaniemi (s.1964) on kansainvälisen huipputason muusikko ja lisäksi lahjakas, omaleimainen säveltäjä. Hän nousi kansallisen tason huomioon vuonna 1983 voitettuaan ensimmäisen Kultainen Harmonikka-kilpailun Ikaalisissa. Hän aloitti opintonsa Sibelius-Akatemiassa samaisena vuonna kuuden ensimmäisen kansanmusiikkiopiskelijan joukossa. Kalaniemi on tehnyt parin vuosikymmenen aikana mittavan uran koti- ja ulkomailla uudistaen käsitystä harmonikasta ja sillä soitettavasta musiikista. Espoolainen harmonikkataiteilija Maria Kalaniemi esiintyy mielellään rakastamassaan saaristossa. Konsertteja niin soolona, kun ystäviensä Timo Alakotilan ja Marianne Maansin kera. Ohjelmisto sisältää musiikkia kaikilla mausteilla; lyyrisistä laulemista savolaistunnelmiin, meriaiheisia sävelmiä unohtamatta.

Yhteystiedot: maria.kalaniemi (at) gmail.com, 040 553 9199, www.mariakalaniemi.com

Pekka Pentikäinen

Pekka Pentikäinen kuuluu suomalaisen kansan- ja viihdemusiikin tekijöiden konkarisarjaan. Parhaiten Pekka tunnetaan 2- ja 5- rivisen haitarin taiturina, iskelmätaivaan kiintotähtien Vieno Kekkosen ja Pirkko Mannolan hovisäestäjänä sekä maineikkaan kansan- ja viihdemusiikkiorkesterin Espoon Pelimannien taiteellisena johtajana ja kapellimestarina.

Hän työskentelee mielellään myös instrumentti- ja yhtyeopetuksen sekä säveltämisen ja sovittamisen parissa.

Yhteystiedot: pp(at)pekkapentikainen.fi, puh. 0400 507242

Helsingin pelimannit

on ammattilaisista ja harrastajista koostuva pelimanniorkesteri. Kokoonpano vaihtelee puolentusinan ja viidentoista soittajan välillä. Yhtye esittää perinteisiä ja uusia kansanmusiikkikappaleita tanssittavin ja modernein sovituksin. Kaksiriviset haitarit ja viulut ovat soittimista enemmistönä, mutta soitossa voi kuulla myös huilua, klarinettia, mandoliinia, kitaraa, kontrabassoa ja lyömäsoittimiakin.

Yhtye on esiintynyt mm. Pohjoismaisissa pelimanniyhtyemestaruuskisoissa Sälenissä, Ruotsissa, marraskuussa 2011, Kansanmusiikin Isommassa Illassa Helsingin Musiikkitalossa marraskuussa 2011, Käpylän Musiikkiopiston klubi-illassa Helsingissä helmikuussa 2012, Samuelin Poloneesissa Helsingissä maaliskuussa 2012 ja Ravintolapäivänä Perinnearkku ry:n Pop-up -ravintolassa, Helsingissä toukokuussa 2012.

Yhtye pyrkii ylläpitämään ja edistämään suurten pelimanniorkestereiden kulttuuria myös Helsingin alueella.

Vimpelmanslags

on Päivi Ylönen-Viirin ja Jukka Viirin muodostama perheyhtye. Useimmiten he esiintyvät duona, mutta satunnaisesti yhtyeeseen liittyy perheenjäseniä, sukulaisia ja muita ystäviä. Pääinstrumentteina ovat kaksiriviset haitarit. Vimpelmanslags on esiintynyt häissä ja muissa juhlallisuuksissa seremoniamusiikin esittäjänä.

Yhtye pyrkii ylläpitämään ja edistämään perhe- ja lähipiireissä tapahtuvaa musiikin esittämistä ja harrastusta.

Esiintymisiä: Ischgl:n katolinen kirkko, Itävalta, tammikuu 2008, häät Oulunkylän kirkko, Helsinki, toukokuu 2010, häät Suomenlinnan Ruutikellari, Helsinki, elokuu 2010, häät Havelock Island, Andaman Islands, India, Restaurant B3, tammikuu 2011, konsertti Uluru, Northern Territory, Australia, helmikuu 2011, kunnianosoitus Ulurulle Alice Springs, Australia, helmikuu 2011, pienimuotoinen konsertti Tiger Airways:n vuosijuhlassa Aspö Musikdag, Korppoo, heinäkuu 2011, satamasoitot Kaustinen Folk Music Festival, heinäkuu 2011, Käpylän musiikkiopiston kavalkadikonsertti

Yhteystiedot: Jukka Viiri, Helsinki, puh. 0400 186242, jukka.viiri(at)netlife.fi, Päivi Ylönen-Viiri, Helsinki, puh. 0500 431 913, paivi.ylonen-viiri(at)netlife.fi

Tukijamme: