pelimanni

Pelimanni 4/12

Viimeinen Pelimanni-lehden nimisenä ilmestyvä lehti! Vuoden 2013 alusta lehden nimeksi tulee Kansanmusiikki.

Laulun teemanumero. Pääjuttuna Palkittu Värttinä – muutoksen tuulet puhaltavat.

Muita laulujuttuja: Ikoninen Larin Paraske, Näin lauloi Larin Paraske ja Korhosen Ilona, Kuulkaa kansa laulaa!, Soidinmenot muuttavat laulutapoja, Avaimia laulun lukkoihin, Kahden laulutoisinnon ja laulajan vertailua En visa vill jag sjunga, 60 vuotta hehkuvaa intoa,

Liitelevynä: Pieni kansanlaulu Pelimanni CD6: Erkki Rankaviita ja Pinnin Pojat: Helmi ja Kalle, Tallari ja Liisa Matveinen: Kymmenen pennin ryyppy, Hilja Grönfors: Voi ruusuni, Loituma: Ievan polkka, Ilona Korhonen Ensemble: Mänin merel, Ulla Pirttijärvi: Guovssahasat, Kari Oja: Soittosalin Vuokko, Värttinä: Ruhverikko, MeNaiset: Juur hartaast, Tallari: Koputtelin, Tellu & Suden aika: Etähäll on miun emoni, Karoliina Kantelinen: Ellös huolta huomisesta.

Keikalla: Hollo ja Martta, Etnosoi!, Kaamospelit, Tsuumi: Kehotus.

Tulevaa: Musiikin muisti – lauluja menneilta ajoilta, Etno-Emma -ehdokkaat, Vuoden teema 2013-14: Rajatapaus-Gränsfall-Borderline, Kaustiselle lisää yhteissoittoa, Karoliina Kantelinen Berliinin Filharmonian suureen saliin, Kansanmusiikillinen vuosi Ala-Könni-opistolla.

Persoonallisia pelimanniythyeitä: Inehmo

Mennyttä: Kimmo Pohjoselle huomionosoituksia, Kalevalaseura palkitsi Heikki Lahden, Norjalainen Sibelius-palkinto Sinikka Langelandille, 20 vuotta rumurytmejä Nakkilassa.

Nuottiliitteessä: Liitelevyn musiikkia nuotteina: Koputtelin, koputtelin, Voi ruusuni, Pieni Katriina, Kymmenen pennin ryyppy, Soittosalin Vuokko. Lisäksi yhteen lehden artikkeliin liittyvä  nuottipari: En visa vill jag sjunga.

In Memoriam: Vuokko Kivisaari – päivänsäde on poissa, Torvald Jungebrand, Viljo Alfred Jalonen.

Ulkomailta:  Malmö Folkissa soittajat tanssivat, tanssijat leipovat ja yleisökin soittaa

Kolumnistina Heikki Laitinen: Paras poika pakkasella

Maakunnista:  Unelma toteutui – Konsertti Riskun Pelimannien kunniaksi Eteläpohjalaisissa Speleissä, Vuoden 2013 Speliyhtye Roikastajat, Varsinais-Suomen kuulumisia, Pelimannimerkki pimpparaudalla, Uusia levyjä ja juhlavuoden odotusta Pohjois-Savossa, Joulutunnelmissa Uudellamaalla, Vokki-Myyrien Joulu – crossoveria Kymenlaaksosta.

Taustapeilissä: Anja Hinkkanen.

Suomen Kansanmusiikkiliiton kuulumisia:  Kansanmusiikkiliiton syyskokous näytti vihreää valoa lehtiuudistukselle, Kansanmusiikkikiertueet keväällä 2013, Liitto kouluttaa.

Levylautasella arvostelussa: Aspö-Erik och Brunskärs-Maja & Korpo Spelmanslag, Kalevi Kainulainen & Kaskikuusen Kansanpelimannit: Matkalla kotiin, Pömpeli: Pelimannin Jouluvirret, Pöläkkä: Pöläkkä, Aurinkolaulu – Eino Leinon runoutta sävelten siivin, Loiskis: Opri-kissan onnenvuosi, Maatana: Iltamat, Leppävirran pelimannit: Ierikan viulupolkka. Erkki Vepsäläisen sävellyksiä, Ulla Pirttijärvi & Ulda: Ulda, Piirpauke: Ilo, Usko Välimäki & Uskos pois, Kailootes ja Roikastajat: Yksissä tuumin, Arnold Chiwalala Band: Wito – Chizentele Music, Inehmo: Iso härkä, Alamaailman Vasarat: Valta, Johanna Juhola: Fantasiatango 2, Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu!: Pieni ja soma, Sinikka Kelopuro: Kunnianosoitus Lasse Pihlajamaalle, Heikki Laitinen & Kimmo Pohjonen: Murhaballadeja, Kari Oja: I-II, Jemina & Selina Sillanpää & Tim Ries: Rajamailla.

Kirjaesittely: Juhlan aika – Helinä Nurmen sävellyksiä ja sovituksia.