frontpage_3

Finlands folkmusikförbund

Finlands Folkmusikförbund (Suomen Kansanmusiikkiliitto) är en organisation för folkmusikens vänner, såväl amatörer som professionella. Förbundet grundades redan 1968. Regionalverksamheten upprätthålls av 19 lokala folkmusikföreningar runtom i Finland. Förbundet arrangerar många slags verksamhet och främjar utvecklingen i folkmusikbranschen genom olika projekt i samarbete med hela folkmusikfältet. Dessutom handhar Finlands Folkmusikförbund internationella kontakter bl.a. via Nordisk folkmusikkommitté, NORDLEK-rådet samt Folklore Suomi Finland.

Evenemang

Varje år arrangerar Finlands folkmusikförbund festivalen Samuelin Poloneesi i mars. Under de senaste åren har den gått av stapeln i Björneborg (2008), Helsingfors (2009), Kaustby (2010), Nyslott (2011), Helsingfors (2012), Hamina (2013), Rauma (2014), Helsinki (2015). 2016 ordnas festivalen i Kokkola.

Finlands folkmusikförbund samarbetar också med flera andra festivaler, bland dem JuuriJuhla-RotFest i Esbo och Kaamospelit i Vanda. Medlemsorganisationerna ordnar också flera olika evenemang, bl.a. Eteläpohjalaiset Spelit, Jutajaiset, Siilifok, Lokakuun Loiskeet  m.fl.

Kurser

Finlands folkmusikförbund arrangerar kurser för sina medlemmar. De viktigaste är folkmusikkurserna i Orivesi (årligen 27.-30.12.) och KAMU-lägret för barn och ungdomar, som ordnas sommartid.

Ethno Finland 3.-9. Aug. 2015

Ethno Finland is for advanced young folk musicians aged 18-25 years with around. Half of the participants comes from abroad.

Turnéer

Finlands folkmusikförbund arrangerar riksomfattande folkmusikturnéer. Varje säsong väljs fyra band, som turnerar i finländska städer såsom Helsingfors, Tammerfors, Kuopio, Seinäjoki, Kokkola… Ansökningstiderna är 1.-31.3. för höstturnéerna och 1.-30.9. för vårturnéerna.

Tidningen Kansanmusiikki

Finlands folkmusikförbund ger ut tidningen Kansanmusiikki i samarbete med Folkmusikinstitutet (Kansanmusiikki-instituutti). Kansanmusiikki är den enda folkmusiktidningen på finska. Årligen utkommer fyra nummer, varav ett innehåller en cd-skiva. Kansanmusiikki ingår i medlemsavgiften, men man kan också prenumerera på den separat.

Butik

Finlands folkmusikförbund har det mest omfattande sortimentet av finska folkmusikskivor och nothäften, till försäljning per postoder och vid olika evenemang. Kolla in vår katalog – tyvärr är den bara på finska, men vi hjälper gärna till och ger info också på svenska.

Vår webbutik är öppet: http://www.kansanmusiikkiliitto.fi/putiikki/

Kontakt

Vi svarar gärna på allehanda förfrågningar om finsk folkmusik, på finska, svenska och engelska.

Suomen Kansanmusiikkiliitto – Finlands folkmusikförbund Tavastvägen (Hämeentie) 34 D, 00530 Helsingfors (Helsinki) +358-9-8731 320, toimisto(at)kansanmusiikkiliitto.fi

Vi finns också på Facebook (link på framsidan)