Orivesi 2013yhteissoitto

Oriveden kansanmusiikkikurssit 27.-30.12.2014

Orivesi All Stars –kurssi, opettajana Antti Järvelä. Antti Järvelä tutustuttaa soittajat pelimannimusiikin ja yhtyesoiton antti_jarvelasaloihin. Tervetuloa mukaan millä tahansa instrumentilla.

timoalakotilaTämmäys- ja sovituskurssi, opettajana Timo Alakotila. Kurssi säestyssoitinten, erityisesti harmoonin soittajille, ja sovituksen saloista kiinnostuneille. Opettajana alan paras taitaja, taiteilijaprofessori Timo Alakotila

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Heikki Lahti. Mestaripelimanni Heikki Lahden suosOrivesi 2013 heikki poloneesisoittoittu perinteikäs kurssi. Ohjelmistona suomalainen mandoliinimusiikki. Kurssin nuotit lähetetään osallistujille etukäteen. Kurssin sisällöstä voit kysellä Heikiltä, puh. 040 578 5157.

emilia lajunenPelimannikurssi viululle, opettajana Emilia Lajunen. Teemana suomalaisen ja skandinaavisenpelimanni- ja arkaaisen musiikkiperinteen ohjelmistoon perehtyminen.

2-rivisen hanurin alkeiskurssi, opettajana Jari Komulainen. Kurssi vasta-alkajille. Ota mukaan jarikomulainenG-vireinen 2-rivinen haitari, avoin mieli ja tule opettelemaan uusi soitin.

juha virtanen 22-rivisen hanurin oppipoikakurssi, opettajana Juha Virtanen. Sinulle, jolla alkeet jo hallussa kaksirivisessä. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä.

pekkapentikainen2-rivisen hanurin kisällikurssi, opettajana Pekka Pentikäinen. Kurssi on tarkoitettu soittimen perussoittotaidot melko hyvin hallitseville. Kurssilla tutustutaan *Mukavia kappaleita kaksiriviselle II –kirjan ohjelmistoon. Kirjaa voi tilata Suomen Kansanmusiikkiliitosta. Kurssin ohjelmisto lähetetään etukäteen kurssilaisille.

markku lepistöAhon ja Krossin perintö – 2-rivisen haitarin mestarikurssi pidemmällä oleville harrastajille. Opettajana Markku Lepistö. Tänä vuonna on kulunut 100 vuotta Tauno Ahon syntymästä ja 35 vuotta Tauno Krossin kuolemasta. Kurssilla paneudutaan kahden mestaripelimannin ohjelmistoon ja soittotyylin saloihin sekä kuuntelunäyttein että käytännön soittoharjoituksin.

arjakastinenKantelekurssi, opettajana Arja Kastinen. Kantelekurssi kaikenlaisille kanteleille. Kurssin lopullinen sisältö rakentuu osallistujien mukaan. Sovitamme suomalaisia ja ulkomaisia kansansävelmiä, yhdistelemme erilaisia kanteleita, käytämme erilaisia soittotekniikoita, kokeilemme erilaisia virityksiä, harjoittelemme sävelmien muuntelua ja improvisaatiota, ja haemme sointia, joka saa sielun sykkimään. Kurssi yhteistyössä Kanteleliiton kanssa.

Matka ihmisääneen – kurssi opettajana Karoliina Kantelinen. Kurssilla sukelletaan lauluäänen kirjoon erilaistKaroliina_koivu1_en kansanlaulutyylien kautta.  Matka vie karjalaisesta kelkettelystä eri maiden kautta nykypäivän moniääniseen laulumusiikkiin. Kurssille ovat tervetulleita kaikentasoiset laulajat.

Yhtyekurssi. Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa.  Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

HUOM!! Virallinen ilmoittautumisaika on päättynyt. Puhallinsoitinkurssi peruttiin vähäisen ilmoittautumismäärän vuoksi, muut kurssit toteutuvat!!

maija karhinen-iloKaikille kurssilaisille lisäksi tanssin ja esiintymistaidon opetusta! Kurssilla pelimannit saaanttisavilampivat muusikkouteen uuden näkökulman tanssin kautta viimevuotiseen tapaan. Antti Savilampi opettaa eri paritanssien  (mm. sottiisi, polkka, polska, katrilli, hambo, valssi) perusmuotoja ja variaatioita pelimanneille soitto-opetuksen välipalana. Harjoituksia voi keventää vuorottelulla, osa voi olla välillä soittamassa tai laulamassa. Maija Karhinen-Ilo vierailee myös kurssilla ja käy läpi luennolla ja harjoituksessa miten esiintymiseen voi valmistautua, mitä siinä kannattaa ottaa huomioon ja miten esimerkiksi esiintymisjännitystä voi lieventää.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 290 €, ei jäsenet 315 €. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 45 € koko ajalta. Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan. Kysy hinta.

Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 115 eur, ei jäsenille 140 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 6 eur, lounas 9 eur, kahvi 3 eur, päivällinen 8 eur)

Ilmoittautuminen:  Oriveden kansanmusiikkikurssit ovat täynnä!

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto ja Opintokeskus Kansalaisfoorumi. Kantelekurssi järjestetään yhteistyössä Kanteleliiton kanssa.

Tiedustelut: Suomen Kansanmusiikkiliitto, puh. (09) 873 1320, 0500 431 913 (Päivi Ylönen-Viiri), toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi
www.kansanmusiikkiliitto.fi

kurssin info 14

oriveden 14 ohjelma

Orivesi_kartta

Ota varaslähtö kursseille ja tule jamisoittoon Orivedelle edellisenä iltana 26.12.!  Jameissa soitellaan Kaustisen workshop-ohjelmistoa, ja muutakin joka lähtee porukalla soimaan.  Jaminuotit löytyvät: www.pelimanni.fi/festivaalijamit. Tervetuloa soittamaan ja kuuntelemaan!

Opistolla on mahdollisuus majoittua jo tapaninpäivänä 26.12. Ylimääräisen majoituksen ja aamiaisen hinta 2 hh 40 eur ja 1hh 55 eur. Ylimääräiseen majoitukseen pakollinen ennakkoilmoittautuminen!

* * *

Kurssikonsertti Oriveden Opiston Klemetti-salissa 29.12. klo 19. Liput 8/4  euroa. Puffetti.

* * *

Orivedellä myös tanssikurssi Kansantanssin 150 vuotta

Lisätiedot kansantanssikurssista: www.kansalaisfoorumi.fi/index.php/opi-ja-osallistu/koulutuskalenteri/tapahtuma/48-kansantanssin-150-vuotta-kurssi

.