Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit 2016

Savilampi Oriveden kurssit 2014
Suomen Kansanmusiikkiliiton legendaariset Oriveden kansanmusiikkikurssit pidetään 27.-30.12. Oriveden opistolla.

Majoituspaikat on nyt täynnä! Voit ilmoittautua jonotuslistalle: toiminnanjohtaja(ät)kansanmusiikkiliitto.fi

Orivesi All Stars –kurssi opettajana Antti Järvelä. Tervetuloa mukaan millä tahansa soittimella svengaavan Orivesi All Stars –yhtyeen riveihin! Tänä vuonna kurssin apuopettajana Reetta Kuisma.

Tämmäys- ja sovituskurssi opettajana Timo Alakotila. Kurssi säestyssoitinten, erityisesti harmoonin soittajille, ja sovituksen saloista kiinnostuneille. Opettajana alan paras taitaja, taiteilijaprofessori Timo Alakotila.

Pelimannikurssi mandoliinille opettajana Heikki Lahti. Mestaripelimanni Heikki Lahden suosittu perinteikäs kurssi nyt uusitulla ohjelmistolla. Kurssin nuotit lähetetään osallistujille etukäteen. Kurssin sisällöstä voit kysellä Heikiltä, puh. 040 578 5157.

Viulukurssi opettajana Mauno Järvelä. ”Rauta, maatalous ja musiikki”, Kaustinen 1968-1977. Mieliinpainuvimmat sävelmät Kaustisen kansanmusiikkijuhlien alkutaipaleelta.

2-rivisen hanurin alkeiskurssi opettajana Maija Karhinen-Ilo. Kurssi vasta-alkajille. Ota mukaan G-vireinen 2-rivinen haitari, avoin mieli ja tule opettelemaan uusi soitin. Myös mahdollista saada soitin lainaksi, jos et vielä omista 2-rivistä!

2-rivisen hanurin oppipoikakurssi opettajana Leija Lautamaja. Sinulle, jolla perussoittotaidot jo hallussa kaksirivisessä. Kurssilla kertaillaan perusasioita ja opetellaan leppoisassa tempossa uusia sävelmiä.

2-rivisen hanurin kisällikurssi opettajana Pekka Pentikäinen. Tuttua ja vähän tuntemattomampaa musiikkia 2-riviselle. Kurssilla edellytetään melko hyvät soittimen perustaidot. Kurssi etenee nopeammassa tempossa kuin oppipoikakurssi.

2-rivisen mestarikurssi opettajana Markku Lepistö. Uutta kaksirivismusiikkia meiltä ja muualta. Kurssilla keskitytään uusiin kotimaisiin kaksirivissävellyksiin sekä tutustutaan italialaisiin, ranskalaisiin ja Baskimaan sävellyksiin. Säveltäjäniminä mm. Markku Lepistö, Antti Paalanen, Riccardo Tesi (IT), Marc Perrone (FR) ja Kepa Junkera (Basque).

Kantelekurssi kaikenlaisille kanteleille opettajana Maija Pokela. Kurssilla soitamme eri alueiden perinteisiin pohjaavaa kansanmusiikkia yhdistellen kanteleiden sointimaailmoja ja soittotekniikoita. Harjoittelemme improvisaatiota ja muuntelua sekä etsimme yhteisen soittosvengin, joka saa tanssijalat liikkeelle.

Kansanlaulukurssi opettajana Hilja Grönfors. Monin tavoin palkittu mestarikansanalaulaja Hilja Grönfors opettaa perinteistä mustalaismusiikkia vanhaan tyyliin. Kurssille ovat tervetulleita kaikentasoiset laulajat.

Ukulelekurssi opettajana Markus Rantanen. Ukulelekurssi on tarkoitettu ukulelea jo hieman soittaneille. Kurssilla käydään monipuolisesti läpi erilaista musiikkia, mm. kansanmusiikkia, bluesia, swingiä, poppia ja rockia. Kurssilla opetellaan myös erilaisia oikean ja vasemman käden soittotekniikoita. Tänä vuonna keskitymme erityisesti melodiasoittoon ja opettelemme myös sointumelodiasoittoa.

Huuliharppuyhtyekurssi opettajana Jari Komulainen. Moniäänistä yhteissoittoa ja yksilöllistä ohjausta monipuolisen ohjelmiston parissa sekä syvempää perehtymistä soittoteknisiin asioihin. Kurssilla käytetään sekä diatonisia bluesharppuja että kromaattista huuliharppua. Nuotinlukutaito ei ole välttämätön, vaan soittelemme korvakuulolta ja tabulatuureista.

Yhtyekurssi. Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa.  Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

Oriveden kansantanssikurssi. Kansantanssin riemuvuoden kunniaksi Oriveden kansantanssikurssi järjestetään kuitenkin, nyt Suomen Kansanmusiikkiliiton toimesta! Opettajina Antti Savilampi ja Petri Hoppu. Antti Savilampi opettaa omia tanssejaan. Petri Hoppu opettaa vähemmän tunnetun menuetin sekä muuta materiaalia, joka ei ole niin yleisesti käytössä. Kansantanssikurssilaisille on tarjolla ukuleleen alkeisopetusta silloin kun Antti Savilampi vettä pelimenneille tannssituokioita! Kurssi toteutuu jos sinne saadaan vähintään 8 paria, eli 16 tanssijaa. Tanssijoilla tulee olla perusasiat kansantanssista hallussa: kansanomaiset paritanssit sottiisi/jenkka, valssi, polkka, masurkka ja hyvä olisi osata myös polskaa ja katrillia. Voisi myös toivoa, että kurssille tultaisiin parin kanssa, mutta ilmankin paria pääsee mukaan. Tanssien ohjeet, nuotit ja musiikit ovat saatavilla, ja tanssit videoidaan kurssilaisten käyttöä varten. Jäsenhinta kurssille jos on jonkun kansantanssijärjestön tai Suomen Kansanmusiikkiliiton jäsen.

Kaikille kurssilaisille lisäksi tanssin opetusta! Kurssilla pelimannit saavat muusikkouteen uuden näkökulman tanssin kautta parin viime vuoden tapaan. Antti Savilampi opettaa eri paritanssien  perusmuotoja ja variaatioita pelimanneille soitto-opetuksen välipalana. Harjoituksia voi keventää vuorottelulla, osa voi olla välillä soittamassa tai laulamassa.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon: Jäsenet 315 euroa, ei jäsenet 340 euroa. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 65 euroa koko ajalta (HUOM!! 1hh huoneet ovat täynnä!!). Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan. Kysy hinta.

Jos kurssilainen ei majoitu, niin pelkkä opetus jäsenille 135 eur, ei jäsenille 160 eur. Päiväkävijät voivat ostaa opistolta haluamiansa aterioita (aamiainen 7 eur, lounas 9 eur, kahvi 3,50 eur, päivällinen 9 eur)

Varaslähtö kurssille: Oriveden opistolle voi tulla jo tapaninpäivänä. Illalla on vapaamuotoiset jamit opiston tiloissa! Ylimääräinen majoitus ja aamiainen maksaa 27 euroa.

Opintoseteli työttömille ja eläkeläisille: 40 ensimmäistä opintosetelianomuksen täyttänyttä saa 30 euron opintosetelin kurssille.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: Opiston majoituspaikat ovat nyt täynnä! Voit ilmoittautua jonotuslistalle: toiminnanjohtaja(ät)kansanmusiikkiliitto.fi

Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Päivi Ylönen-Viiri, 0500 431 913, toiminnanjohtaja(ÄT)kansanmusiikkiliitto.fi

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto yhteistyössä Kansalaisfoorumin kanssa. Kantelekurssin yhteistyökumppani myös Kanteleliitto.

Yhteissoittokappaleiden nuotit: kansanmusiikki-lehti.fi/wp-content/uploads/2015/11/Kansanmusiikki_0316_nuottiliite.pdf