Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit 27.-30.12.2012

Perinteikkäät Oriveden kansanmusiikki- ja kansantanssikurssit järjestetään 27.-30.12.  Oriveden opistolla joulun välipäivinä. Tarjolla on mielenkiintoisia kursseja niin pelimanneille kuin kansantanssijoille. Tule mukaan ainutlatuiseen Oriveden tunnelmaan!

Toteutuvat kurssit:

Pelimanniyhtye, opettajana Antti Järvelä Antti Järvelä tutustuttaa soittajat pelimannimusiikin ja yhtyesoiton saloihin. Tervetuloa mukaan millä tahansa instrumentilla!

Tämmäys- ja sovituskurssi, opettajana Timo Alakotila Kurssi kaikille säestyssoittimien soittajille ja sovituksen saloista kiinnostuneille. Opettajana alan paras taitaja, taiteilijaprofessori Timo Alakotila.

Pelimannikurssi mandoliinille, opettajana Heikki Lahti Mestaripelimanni Heikki Lahden pidetty, toivottu ja perinteikäs kurssi. Ohjelmistona suomalainen mandoliinimusiikki. Kurssin nuotit lähetetään osallistujille etukäteen. Kurssin sisällöstä voit kysellä Heikiltä, puh. 040 578 5157.

Pelimannikurssi viululle, opettajina Marianne Maans ja Arto Järvelä. Tänä vuonna viulukurssi jaetaan kahteen ryhmään. Opettajina suomenruotsalaiseen perinteeseen perehtynyt muusikko Marianne Maans sekä hybridi Arto Järvelä.

2-rivisen hanurin alkeiskurssi, opettajana Maija Karhinen-Ilo. Kurssi vasta-alkajille tai vähän soittaneille. Ota mukaan G-vireinen 2-rivinen ja tule oppiin! Lainasoitin järjestyy jos et omista vielä omaa.

2-rivisen hanurin kisällikurssi, opettajina Pekka Pentikäinen. Kurssilla tutustutaan tyyliseikkoihin ja fraseeraukseen. Kurssi on tarkoitettu 2-rivisen perussoittotaidot hallitseville. Kurssiohjelmisto lähetetään etukäteen. Jos kurssilaisia ilmoittautuu paljon palkkaamme lisäopettajan.

2-rivisen mestarikurssi, opettajana Jari Komulainen. Vähärivisten mestarikurssi, jossa syvennytään 2-rivisen erilaisiin käyttömahdollisuuksiin ja teknisiin yksityiskohtiin Jarin omien sävellysten ja muun suomalaisen ja ulkomaisen ohjelmiston kautta. Kurssi on tarkoitettu pidemmälle ehtineille harrastajille.

Klezmer-musiikin kurssi, opettajina Benjamin Hirshovits (viulu) ja Daniel Shaul (oboe, klarinetti ja laulu). Klezmer-musiikki oli Itä-Euroopan juutalaisten kansanmusiikkia, jota soitettiin häissä ja muissa perhejuhlissa. Klezmerin juuret ulottuvat yli kahden tuhannen vuoden taakse.

Jouhikkokurssi vasta-alkajille ja vähän soittaneille, opettajana Pekko Käppi. Viime vuosina kiitosta kerännyt Pekko Käpin jouhikkokurssi on täällä taas! Kurssille voi tulla vaikkei olisikaan soittanut jouhikkoa koskaan. Jonkin verran jouhikkoa soittaneet saavat myös uutta tekniikkaa ja ohjelmistoa. Lainajouhikoita jokunen saatavilla kurssin ajaksi käyttöön.

Kantelekurssi, opettajana Arja Kastinen. Teemana luovasti luritellen, sävelmiä sovitellen. Kurssille voi tulla kaiken kokoisten kanteleiden soittajat. Kurssi yhteistyössä Kanteleliiton kanssa.

Ukulelekurssi, opettajana Markus Rantanen. Ukulele on Havaijilla 1860-luvulla kehitetty ”minikitara”. Sen suosio kasvaa ympäri maailman. Kurssi on suunnattu aloittelijoille ja vähän soittaneille.

Yhtyekurssi Kurssi on tarkoitettu valmiille kansanmusiikkiyhtyeille, jotka haluavat kehittää oman yhtyeensä soittotaitoa ja ohjelmistoa. Jokainen yhtye saa toivomansa opettajan, jonka kanssa tehdään töitä koko kurssin ajan. Ilmoittakaa opettajatoiveistanne kolme vaihtoehtoa.

Peruuntuneita kursseja: Kansanlaulukurssi sekä kansantanssikurssi.

Kurssien hinnat: Kurssihinta sisältää opetuksen ja täysihoidon. Majoittuminen tapahtuu kahden hengen huoneissa, yhden hengen huoneista lisähinta 30 € koko ajalta. – Jäsenet 245 €, ei-jäsenet 270 €. – Yhtyekurssin hinta määräytyy yhtyeen koon mukaan. Kysy hinta.

Järjestäjät: Suomen Kansanmusiikkiliitto, Kanteleliitto ja Opintokeskus Kansalaisfoorumi.

Ilmoittautuminen marraskuun loppuun mennessä.

Lisätiedot: Suomen Kansanmusiikkiliitto, puh. (09) 873 1320,  toiminnanjohtaja(at)kansanmusiikkiliitto.fi

Ota varaslähtö kursseille ja tule jamisoittoon Orivedelle edellisenä iltana!

Kansanmusiikkikurssien varaslähdöksi on tulossa todennäköisesti jälleen kansanmusiikkijamit Oriveden City Hotellissa. Jamit on Oriveden kursseja edeltävänä iltana 26.12.2012 noin klo 18:00-01.00. Ylimääräisen majoituksen ja aamiaisen hinta 2 hh 35 eur ja 1hh 45 eur. Jamiuotit löytyvät: www.pelimanni.fi/festivaalijamit

kurssin info 12

oriveden 12 ohjelma