Kankaanranta Eija: Griffyr

Suomen Kansanmusiikkiliitto » Nettiputiikki » Äänitteet » Kankaanranta Eija: Griffyr

Nykyaikaista kantelemusiikkia ja uusia suomalaisia sävellyksiä taiturimaisesti esitettynä.

Griffyr (ransk. griffure - raapia) tarkoittaa raapaisua tai kouraisua, jonka jäljiltä asiat eivät ole entisellään. Eija Kankaanrannan CD esittelee joukon ”dekonstruktiivisia” kanteleteoksia. Jokaisessa niistä on etsitty ja löydetty jokin uusi näkökulma, kun kansallisromantiikan ihanteellinen auvo on pantu syrjään uusien estetiikkojen, tyylien kudosten, sointien ja soittotapojen tieltä. Toisille säveltäjille se on tarkoittanut viileää sivullisuutta ja rakenteiden punnintaa, toisille herkkyyttä, sointivaistoa ja sisäisten tuntojen purkamista. Griffyristä kuuleekin, miten modernismi - jälkisarjallisuus ja eräät uustonaaliset virtaukset - on alkanut tuntea vetoa kantelettakin kohtaan.

Muusikot: Eija Kankaanranta (15-kielinen kantele, konserttikantele), Pekka Ahonen (klarinetti), Sinikka Kontio (5-kielinen kantele), Veli Kujala (haitari), Janne Tuomi (perkussiot)

Asko Hyvärinen: Valse griffyre / Olli Virtaperko: Kaikkeen meri ahtona / Hannu Pohjannoro: Maan väreiksi taipuu valo / Jukka Tiensuu: Manaus – aavesonaatti kanteleelle / Juhani Nuorvala: Kolme impromptua klarinetille ja kanteleelle / Juhani Nuorvala: Toivo

IMU - Inkoon musiikki

Koodi: IMU-CD 075
Julkaisuvuosi: 2007
Tuotteen tyyppi: CD

Hei Suomen Kansanmusiikkiliiton kauppa on suljettu kesäloman ajaksi. Auki taas 23.7. Hyvää kesää! This shop is cloced during summer holidays. It will be open again 23.7. Have a nice summer!