Kiharakolmio ja ENKEL tekivät vuoden kansanmusiikkilevyt 2016!

Vuoden 2016 kansanmusiikkilevy –äänestyksen voittajat ovat 20-juhlavuottaan viettävä Kiharakolmio sekä ENKEL

Kansanmusiikki.fi -portaali ja Kansanmusiikki-lehti julkistavat kahdeksatta kertaa Vuoden kansanmusiikkilevy -palkinnon. Vuoden kansanmusiikkilevy 2016 –palkinnon saivat tasapisteillä Kiharakolmio: Jupilee ja ENKEL: Pappilan hääyö.

Äänestyksessä laskettiin yhteen yleisön ja ammattilaisraadin äänet. Yleisöääniä tuli 630 kpl. Yleisöäänet jakautuivat 55:lle eri levylle. Ammattilaisraadin ääniä kerättiin alan koulutuslaitosten, järjestöjen, klubien ja festivaalien työntekijöiltä. Ammattilaisraadissa äänensä antoi 51 henkilöä, jotka äänestivät 31 eri levyä.

Kiharakolmio sai alkunsa Alavuden Speleissä vuonna 1996 kun hanuristi Antti Paalasen päästä alkoi putkahdellaKiharrakolmio_jupilee185 biisejä joihin ei oma komppaustaito enää riittänyt. Tämmäysapua tarjosivat Alavuden kaksirivisten riveistä tutut kontrabasisti Juhani Lautamaja ja harmoonisti Timo Saukko. Kun Paalasen teinirockvuosilta tuttu kitaristi Heikki Korkeakoski sai lahjaksi mandoliinin vuonna 1998, oli yhtye saavuttanut lakipisteensä ja näin alkoi alavutelaisamerikkalaista musiikkia esittävän helmiorkesterin taival kansanmusiikkimaassamme. Kiharakolmio valittiin vuonna 2001 Lapuan Speleissä vuoden Speliyhtyeeksi ja samana vuonna yhtye julkaisi esikoislevynsä K3. Vuonna 2002 Kaustinen Folk Music Festival nimesi Kiharakolmion vuoden kansanmusiikkiyhtyeeksi. Toisen albuminsa Epiteetti yhtye julkaisi vuonna 2004 ja viimeisin albumi Perso ilmestyi 2009. Yhtye on konsertoinut maamme merkittävillä musiikkifestivaaleilla ja konserttisaleissa sekä ulkomailla Kiinassa, Virossa, Unkarissa ja Ruotsissa. Yhtye julkaisi 20-vuotisjuhla-albumin JUPILEE Kaustinen Folk Music Festivaaleilla keskiviikkona 13.7.2016.
Julkaisija: Kaiho Music

ENKEL on neljän 90-luvulla lapsuuttaan eläneen naispelimannin yhtye, joka sai alkunsaENKEL085 spontaaneissa jameissa Porton lentokentällä vuonna 2013. Yhdessä soittaminen oli niin mukavaa, että pian puhuttiin jo ”maailman parhaan kiertuebändin” perustamisesta. ENKELin muusikot haluavat tuoda esiin suomalaisen kansanperinteen kiinnostavia yksityiskohtia, tanssittaa, liikuttaa, viihdyttää, vaikuttaa ja ennen kaikkea soittaa musiikkiaan monenlaisille kuulijoille.

Eteläpohjalaisilla perinnekappaleilla ja yhtyeen omilla sävellyksillä vuorotteleva debyyttilevy Pappilan hääyö on musiikillinen kokonaisuus, jossa pelimannipoljento, tarinallisuus ja yhdessä soittamisen ilo kohtaavat pilke silmäkulmassa. Raikas soitinnus ja konstailemattomat sovitukset kietovat yhteen kudelman eri aikojen ihmiskohtaloita. Rakkauden, koti-ikävän ja itsetunnon ajattomat teemat henkilöityvät niin hääyötään hermostuneesti odottavaan 1800-luvun morsiameen kuin ruotsinlaivalta itseään etsiviin nelikymppisiin.

Levy julkaistiin Folklandia-risteilyllä 8. tammikuuta 2016.
Julkaisija: Kansanmusiikki-instituutti

Yhteystiedot:
Kiharakolmio / Antti Paalanen, antti.paalanen@gmail.com, 050 5931505 www.anttipaalanen.com/8

ENKEL/ Leija Lautamaja 040 764 2338, llautamaja@gmail.com
www.enkelband.com/band.html

Lisätietoja palkinnosta:

Kansanmusiikki-lehti  / Suomen Kansanmusiikkiliitto / toiminnanjohtaja Päivi Ylönen-Viiri 0500 431 913, toiminnanjohtaja@kansanmusiikkiliitto.fi

Kansanmusiikki-lehti / päätoimittaja Sauli Heikkilä, 045 6711868, lehti@kansanmusiikkiliitto.fi,
kansanmusiikki-lehti.fi

Kansanmusiikki.fi / Kansanmusiikin ja Kansantanssin Edistämiskeskus / toiminnanjohtaja Sirpa Lahti, www.kansanmusiikki.fi, tj@kansanmusiikki.fi, 040 738 4736