Kiertueyhtyeet syksy 2014

5.9. klo 19,  Wanha Kasino, Kypylaitoksentie 4, Savonlinna
6.9. klo 20, Hippafestivaali, Hostinna Piimälinna, Siltakatu 4, Joensuu
18.9. klo 22, Rahvaanmusiikin ilta, Telakka,  Tullikamarin aukio 3, Tampere
24.9. klo 21,  KULMALLA -kansanmusiikki-ilta, Corner´s pub (Seurahuoneen talon alakerta), Torikatu 24, Kokkola

Nåmen pressNåmen on vuonna 2012 perustettu nykykansanmusiikkiyhtye, joka eurooppalaisesta jazzista ja kokeellisesta rock-musiikista hyödyntämänsä estetiikan keinoin pyrkii luomaan uutta säveltaidetta perinteen ympärille, päälle ja alle. Nåmenin soittajat koostuvat genre-rajoja ylittävistä, pääosin helsinkiläisistä muusikoista, joista kaikki vaikuttavat Nåmenin ohella useissa omissa projekteissaan ja kokoonpanoissaan.

Nåmenin musiikin sävelmaisema uhkuu polskaa, improvisointia, maailmoja syleileviä sävellyksiä, svengiä, energiaa, harkintaa ja äärimmäisyyksiä.

Pekka Seppänen -puhaltimet
Jarmo Romppanen – kielisoittimet
Teemu Eerola – piano ja viulu
Esko Grundström – basso ja haitari
Jesse Ojajärvi – lyömäsoittimet

Lokakuu: Celenka

15.10. klo 21, Perinnearkku, Ravintola Allotria, Hämeentie 68,  HelsinkiSuomalaisen_Musiikin_Viikko_logo
19.10. klo 18, Kisko-klubi, Vihreä talo, Pohjoinen asemakatu 1, Riihimiäki
21.10. klo 18, Mäntyharjun kulttuursali, Kompantie 22, Mäntyharju
22.10. klo 19, Hippa-klubi, Teatteri Satama, Itäranta 10, Joensuu
23.10. klo 22.30, Rahvaanmusiikin ilta, Telakka,  Tullikamarin aukio 3, Tampere

Celenka (kuva Mikko Kujanpää)Vuoden 2013 lopulla syntyneen Celenkan muodostaa kolme laulavaa ja soittavaa muusikkoa, joita yhdistää rakkaus ornamentteihin, sykähdyttäviin melodioihin ja vikkeliin tanssirytmeihin. Celenkan lauluissa kesäillan taivas hehkuu ruusunpunaisena ja tanssituvassa leiskuu intohimoinen mutta katoava lempi. Trion musiikki on peräisin Suomesta ja lähialueilta; ohjelmistossa mm. vanhoja romanilauluja ja karjalaisia tanssilauluja omannäköisiksi sovitettuina. Osa Celenkan kappaleista on tarttunut mukaan jäsenten matkoilta Balkanin alueen kyliin ja kaupunkeihin. Yhtyeen omissa sävellyksissä ja sanoituksissa kuuluu sekä oma perinne että maailmanmusiikin vaikutteet.

Emmi Kujanpää – laulu & kantele
Eero Grundström – harmooni & laulu
Jarkko Niemelä – trumpettu & laulu

Marraskuu: Rönsy

12.11. klo 21, Perinnearkku, Ravintola Allotria, Hämeentie 68, Helsinki
13.11. klo 22, Rahvaanmusiikin ilta, Telakka,  Tullikamarin aukio 3, Tampere
14.11. klo 10 & 13.30, Lasten kulttuuriviikot, Poselli, Nortamonkatu 12, Rauma
15.11. klo 18, Kaamospelit, Tupasoitto, Kotiseututalo Påkas, Vanha kuninkaalantie 2, Vantaa
16.11. klo 14, Kisko-klubi, Vihreä talo, Pohjoinen asemakatu 1, Riihimäki

Rönsy_0444 2Saumatonta yhteissoittoa, uskomattomia sooloja, suuria tunteita, syvää ystävyyttä. Niistä on Rönsyn musiikki tehty. Sen sävelet johdattavat kuulijan hienostuneesta kamarifolkista rehevään tanssipoljentoon. Rönsy on kotonaan niin herkutellessaan vähäsävelisen kuulauden sävyillä kuin sukeltaessaan virtuoottisen pelimannijytkeen syövereihin. Spontaanius, herkkyys ja rempseys lyövät kättä taidokkaasti rakennetuissa sovituksissa.

Sykähdyttävistä live-esiintymisistään tunnettu trio on tehnyt vuosien varrella useita kiertueita Suomessa sekä esiintynyt ulkomailla. Yhtyeen kansainvälisesti kehuttu debyyttilevy julkaistiin kesällä 2010 ja se valittiin Kanteleliiton Vuoden 2010 kantelelevyksi. Rönsyn toinen albumi julkaistaan syyskuussa 2014.

Helmi Camus – kontrabasso, harmooni, laulu
Maija Kauhanen – kanteleet, laulu
Kaisa Ristiluoma – haitarit, laulu

Joulukuu: 5/5

9.12.  klo 18, Mäntyharjun kulttuurisali, Kompantie 22, Mäntyharju
10.12. klo 21, Perinnearkku, Ravintola Allotria, Hämeentie 68, Helsinki
11.12. klo 20, Viriä!, Tapas bar Café Olé, Kalevankatu 14, Seinäjoki
12.12. klo 23, Rock Ravintola Grande, Sampokeskus, Rovaniemi
13.12. klo 22.30, Ravintola Rentukka, Taitoniekantie 9, Jyväskylä

viiskauttaviispromo1Kun esittelytekstissä mainitaan että musiikissa kuuluu niin etelä kuin länsikin, nälkäinen yleisön edustaja ajattelee niiden välissä olevaa lounasta. Huti! Lounais-Suomeen aiheemme yhdistää ainoastaan 2012 Koskisfolk-festivaalilla tapahtunut spontaani jamitilanne, josta hedelmöittyi ja ajan saatossa kasvoi kansanmusiikkiyhtye 5/5.

Upouusi sekapohjalainen bändi kurkistaa kutsuvasti Suomineidon helman alta, houkutellen sinne seurakseen Ameriikan syvän etelän kurttuisat blues-ukot ja siniruohoa sirpillään huitovat appalakkipäiset emännät. Vuorossa on uudet jamit. Lännen kultaraitilla helma heilahtaa.

Kiirehdi iloitsemaan oi kuulija, kukaan meistä ei nuorene. Ihmiskuntaa yhdistävä tekijä on kurttu – kenellä ennemmin, kenellä myöhemmin. Eteläpohojalaasen lakeuren sointi kiirii valtameren taa ja takaisin. Turhaan ei neito nuori (incognito) ole luonnehtinut yhtyettä lausuen – musiikkia heinänkorsi suussa ja taivas pään päällä, tekee mieli heiluttaa tissejä hanurin tahtiin!

(Teksti: Ville Kangas)

Arttu Mäkelä – fingerstyle- ja komppikitara
Lauri Kotamäki – 2-rivinen haitari
Tapio MIettinen – mandoliini
Sampsa Kujala – kontrabasso
Miia Palomäki – viulu

——————————————————————————————————————————————————————————-

Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa.

Kiertuetiedustelut: kiertuetuottaja Pauliina Pajala, Suomen Kansanmusiikkiliitto, toimisto (at) kansanmusiikkiliitto.fi, 044 738 1933, (09) 8731320

Tukijat: Valtion säveltaidetoimikunta, Musiikin Edistämissäätiö