Kiertueyhtyeet syksy 2012

HAKA

12.9. klo 21 Perinnearkkuklubi, Ravintola Allotria, Hämeentie 68, Helsinki.

13.9. klo 22 Rahvaanmusiikin kerho, Kulttuuritalo Telakka, Tullikamarin aukio 3, Tampere

14.9. Haminan Valojen yö: klo 19 Kauppatorin torilava

14.9. Haminan Valojen yö: klo 23 Tullimakasiinin iltaklubi (Tervasaaressa)

Eeva-Liisa Kotamäki – laulu, Lauri Kotamäki – mandoliini, laulu, Leija Lautamaja – harmooni, laulu, Miia Palomäki – viulu, 2,5-rivinen haitari, laulu, Sampsa Kujala kontrabasso – laulu

Haka on viiden nuoren muusikon muodostama eteläpohjalainen pelimanniyhtye, jonka esitysten raikkaudesta ja voimasta on helppo yllättyä aina uudelleen; nuorten itsenäinen ote ja aktiivinen osanotto korostavat vahvaa läsnäoloa. Haka tekee suuren vaikutuksen kokonaisvaltaisella, vapautuneella ja taitavalla musisoinnillaan ja saa kuulijan pysähtymään, herkistymään ja nauramaan.

Hakassa kiteytyvät myös suomalaisen kansanmusiikkikulttuurin parhaat ominaisuudet: syvältä tuleva ilmaisu, luonteva ammattitaito ja rakkaus musiikkiin sen monissa muodoissa.

www.myspace.com/hakaband

KARDEMIMMIT

11.10. klo 18 Pähkinärinteen kirjasto, Mantelikuja 4, Vantaa

12.10. klo 19  Juvenalia, Sellosalin lämpiö, Soittoniekanaukio 1A, Espoo

16.10. klo 18 Mäntyharjun kulttuurisali, Kompantie 22, Mäntyharju

17.10. klo 20 Perinnearkku, Ravintola Allotria, Hämeentie 68, Helsinki: Helsingin pelimannit, klo 21 Kardemimmit

18.10. klo 20 Rahvaanmusiikin kerho, Telakka, Tullikamarin aukio 3, Tampere: Eva Alkula & Jenny Vartiainen, Ontrei, klo 22 Kardemimmit

24.10. klo 9 Imatra (koulukonsertti)

Maija Pokela – kantele, laulu, Jutta Rahmel – kantele, laulu, Anna Wegelius -kantele, laulu, Leeni Wegelius – kantele, laulu.

Kardemimmit on neljän nuoren naisen yhtye, joka soittaa uutta kansanmusiikkia Suomen ikivanhalla kansallissoittimella, kanteleella. Ohjelmisto on nykykansanmusiikkia, josta valtaosa on yhtyeen jäsenien säveltämää. Kardemimmien musiikki on tuoretta, mutta se perustuu vahvasti suomalaiseen perinteeseen, niin itäiseen kuin läntiseenkin: rekilauluihin, pelimannimusiikkiin ja Perhonjokilaakson kanteleensoittotyyliin, itäiseen pienkantele- ja runolauluperinteeseen ja arkaaiseen improvisaatioon.

www.kardemimmit.fi

ILONA KORHONEN

13.11. Mäntyharju, 15.11. Rahvaanmusiikin Kerho, Tampere, 16.11. Joensuu, 17.11. Kaamospelit, Vantaa

Ilona Korhonen – laulu

Minä, Paraske Kuinka tehdähän tarinat, kuinka itkut itketähän? Mistä laulut lankiavat, mistä syntyvät säkehet?

Viidennen eli viimeisen jatkotutkintokonserttinsa toisinnoissa Ilona Korhonen uppoutuu runolaulajuuden ytimeen, universaaliin runolaulutilaan. Larin Parasken runolauluopissa pitkän syvyysmatkan sukeltanut nykyrunolaulaja etsii konsertissaan runolaulun sydäntä; keksii, muuntelee, muuttelee ja improvisoi esikuvinaan kaikkien aikojen suurimmat runolaulajat. Ilona Korhonen on monella taholla uurastava musiikin moniottelija: laulaja, säveltäjä, tutkija, opettaja, kansanmusiikin maisteri ja äiti, joka valmistui Kansanmusiikin tohtoriksi keväällä 2012.

www.handu.fi/ilonakorhonen/

ROSENFINK

12.12. Riihimäki, 13.12. Rahvaanmusiikin Kerho, Tampere, 14.12. Joensuu.

Pauliina Pajala, viulu, laulu; Jarmo Romppanen, mandola, kitara, laulu, pitkähuilu; Juulia Salonen, laulu, huilut

Rosenfinkin konsertissa kuullaan hauskoja piirileikkilauluja, jännittäviä balladeja, vauhdikkaita pelimannisävelmiä polskasta polkkaan sekä omia sävellyksiä. Etelä-Suomen suomenruotsalaisella kansanmusiikilla on yhtyeen ohjelmistossa keskeinen rooli.

Rosenfink (suom. punavarpunen) laulaa kertomuksia kaipuusta ja sydäntä viiltävästä rakkaudesta, mylläristä ja tämän tyttärestä, matoja sisältävistä omenoista sekä kaikkien lasten herkkuruoasta. Tarinat ja musiikki kumpuavat vanhoista arkistoäänitteistä, joihin yhtye on tarttunut puhaltaen ensin pölyt päältä pois. Yhtye versioi toinen toistaan hienompia kansanlaulajia ja pelimanneja oman äänensä kautta.

Fiolen drar sina första tag, mandolan klingar, flöjten och sången flyter fram över publiken. Rosenfink har flugit upp på scen. I musikernas händer förvandlas arkivens pärlor till ett glimmande och fascinerande örhänge som du minns länge. Låt folkmusikens energi föra dig i dansen!

www.myspace.com/rosenfink

Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa. Yhtyeiden kohdalla näet heidän varaustilanteensa.

Kiertuetiedustelut: kiertuetuottaja Päivi Ylönen-Viiri, Suomen Kansanmusiikkiliitto, toiminnanjohtaja (at) kansanmusiikkiliitto.fi, 0500 431 913, (09) 8731320