Kiertueyhtyeet kevät 2017

17.1. klo 18, Villa Aurora, Tervaimentie 2, Mäntyharju
18.1. klo 21, Perinnearkku-klubi, Bar Kapsäkki, Hämeentie 68, Helsinki
19.1. klo 22, Rahvaanmusiikin kerho, Telakka, Tullikamarin aukio 3, Tampere
21.1. klo 14, Seinäjoen pääkirjaston Jaaksi-sali, Alvar Aallon katu 14, Seinäjoki
22.1. klo 18, Pertunmaan Nuorisotalo, Juhlakuja 1, Pertunmaa

Hyvä trio – Loistava

mh_hyvatrio_2016_21Toista tällaista yhtyettä ei kansanmusiikin kentällä kirmaa. Luova hulluus yhdistyy palavaan intohimoon ja tuloksena on eristyislaatuisia laulelmia, joissa ketkut prinsessat löytävät kaltaisensa kumppanin, kanttarellit ja koivut syleilevät maailmaa sienirihmastoillaan eikä vanhanpiian pakastimeen kannata kurkata… Musiikki, sekä teatterista ja klovneriasta lainattu esiintyminen takaavat riemukkaan show’n, jossa tunteista ei pihistellä.

Omien sävellysten ja sanoitusten rinnalla perinnekin on temmellyskenttä, josta otetaan irti paitsi kaikki ilo, myös sävyjen
koko kirjo. Kanteleiden, kontrabasson ja laulun yhdistelmä kutoo sumuista maisemaa islantilaisten kvinttilaulujen alle, virtaa koskena karjalaisessa itkuvirressä ja purkautuu kikatuksiin virolaisen härkävasikan tarinassa. Musiikissa vuorottelevat hauskuus ja herkkyys – ja kaikki sata lasissa kaahaten.

Hyvä trio syntyi Kokkolassa vuonna 2006 Elina Lappalaisen, Ulla-Sisko Jauhiaisen ja Amanda Kauranteen ystävystyessä kansanmusiikin ammattiopintojen puitteissa. Yhtyeen ensilevy Mainio julkaistiin vuonna 2008 ja konsertillekin nimensä antanut Loistava 10-vuotisjuhlien merkeissä syksyllä 2016.

www.hyvatrio.net
www.facebook.com/hyvatrio/?fref=ts

Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki.

Helmikuu (vk 7): Alina & Ilkka

9.2.   klo 18.30, Vilpun Vintti, Riihikankaantie 12, Vilppula
14.2. klo 18, Villa Aurora, Tervaniementie 2, Mäntyharju
15.2. klo 21, Perinnarkku klubi, Bar Kapsäkkim Hämeentie 68,  Helsinki
16.2. klo 21.30, Rahvaanmusiikin kerho, Ravintola Telakka, Tullikamarin aukio 3, Tampere
24.2. klo 19, Kulttuuritalo Korundi, Lapinkävijäntie 4, Rovaniemi

alina_ilkka_kuvaesasatomaaVuoden 2016 Konsta Jylhä -kilpailun hopeamitalistit Alina ja Ilkka (Alina Järvelä ja Ilkka Heinonen) tuovat nautittavaksi ainutlaatuista musiikkia barokkiviulun ja G-violonen voimin. Tämän rajojaylittävän duon soitossa yhdistyy soittajien kiinnostus sekä kansanmusiikkiin että barokin ajan musiikkiin, jota ryydittää avomielisyys ja yli vuosikymmenen kokemus lukemattomista yhtyeistä ja orkestereista.

Alina Järvelä – barokkiviulu
Ilkka Heinonen – G-violone

Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki

Maaliskuu (vk 10): Timo Alakotila & Piano

6.3. klo 18, Sointulan baari, Kirkkokatu 22, Joensuu
7.3. klo 18, Mäntyharjun kulttuurisali, Kompantie 22, Mäntyharju
8.3. klo 21, Perinnearkkuklubi, Bar Kapsäkki, Hämeentie 68, Helsinki
9.3. klo 18, Seinäjoen kaupunginkirjaston Jaaksi-sali. Alvar Aallon katu 14, Seinäjoki
10.3. klo 19, Pelimannitalo, Konstantie 8, Kaustinen

timo-6120-mvSäveltäjä, muusikko, taiteilijaprofessori Timo Alakotila on yksi maamme kysytyimpiä muusikoita. Hänen lumoava kosketuksensa harmoonin ja pianon koskettimiin on kuulunut lukuisien yhtyeiden ohjelmistoissa. Hänen lahjakkuutensa säveltäjänä ja sovittajana on tunnettu sekä arvostettu kansainvälisesti yli genrerajojen.

Nyt työskenneltyään vuosia muiden kokoonpanojen kanssa hän on hypännyt uuteen seikkailuun ja julkaissut ensimmäisen soololevynsä. Virallinen julkaisupäivä oli 2.3. 2016, jolloin Alakotila soitti ensimmäisen soolokonserttinsa Tokiossa, Japanissa.

”Olen pitänyt itseäni ensisijaisesti säestävänä muusikkona. Ajatus soololevystä kypsyi varsinaisesti vuoden 2015 aikana; halusin kokeilla uutta tapaa tuottaa musiikkia ilman loistavia kanssasoittajia, yrittäen ilmaista musiikkiani pianon kautta. Tämä uusi seikkailu on tuntunut mukavalta, hyvin haastavalta ja innostavalta!”

www.timoalakotila.com

Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki.
HUOM! Akustinen ja viritetty piano/flyygeli. Tarvittaessa oma sähköpiano pikkuvahvistimella mukana. Mielummin akustinen piano.

Huhtikuu (vk 15 ): Tötterssön

7.4.  klo 18.30, Vilpun Vintti, Riihikankaantie 12, Vilppula
8.4.  klo 22, Ravintola Pelimanni, Kaustintie 2, Kaustinen
10.4. klo 22.30, Rautawaara-klubi, Corner’s Pub, Torikatu 24, Kokkola
12.4. klo 21, Perinnearkkuklubi, Bar Kapsäkki, Hämeentie 68, Helsinki
13.4. klo 22, Rahvaanmusiikin kerho, Kulttuuritalo Telakka, Tullikamarinaukio 3, Tampere

TOT2Tötterssön – roskafolkin sankarit

Tötterssön on vuonna 1996 Kaustisella perustettu hämmentävä poikabändi. Poikabändi sikäli, että yhtyeen jäsenet eivät ole kahdenkymmenen vuoden aikana aikuistuneet pätkääkään. Sekstetin tavaramerkki on kiperät polkkasikermät ja häijyt laulut, jotka vedetään äärimmäisellä vauhdilla ja sydänveri roiskuen Kapteeni Kyösti Järvelän ylitsepursuavan karisman ryydittämänä.  Yleisö pistetään lämpimäksi aina, vaikka väkisin!

Tötterssön voitti skandaalinkäryisesti pelimanniyhtyeiden Suomen mestaruuden Mäntsälässä vuonna 1997, ja tämän tittelin myöntämisen yhteydessä annetun ensimmäisen lehtihaastattelun tuoksinnassa jokellettu kommentti puoltaa edelleen paikkansa yhtyeen filosofiassa: klassinen ja hanuri jätetään muille.

Tötterssön on edennyt 20 vuotta omia polkujaan. Vanhoja pelimannisävelmiä on kunnioitettu, mutta samalla luotu omaa täysin omaleimaista pelimanniutta. Yhtye on tehnyt lukuisia keikkoja kylätapahtumista ja kotimaisista festareista aina Moskovaan saakka.

Tammikuussa julkaistu uusi albumi Ämpäri sisältää tarinoita nykypäivän ilmiöistä; osansa saavat ilmaiset ämpärit, härmäläinen juomakulttuuri sekä tietysti aina niin ajankohtaiset rakkausteemat. Ämpäriteema sopii kaikille sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, siviilisäädystä tahi kulttuurista riippumatta.

Kyösti Järvelä – viulu, leadlaulu
Valtteri Valo – viulu, laulu
Juho Puronaho – viulu, laulu
Esko Järvelä – harmooni, laulu, tinapilli
Vesa Laasanen – kitara, laulu
Antti Perälä – kontrabasso, laulu

Yhtyeelle sopivat esiintymiset: Kaikki

————————————————————————————————————————————————————————————————

Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa/yhtye.

Kiertuetiedustelut: kiertuetuottaja Pauliina Pajala, Suomen Kansanmusiikkiliitto, toimisto (at) kansanmusiikkiliitto.fi,
puh. 044 738 1933, (09) 8731320

Tukijat: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Musiikin Edistämissäätiö