Kiertueyhtyeet kevät 2013

Tammikuu: Nordik Tree

ti 22.1. Joensuu, Hippa-klubi, klo 19 Joensuun konservatorio, Rantakatu 31. Klo 19 Esterin teekannu -duo, klo 20 Nordik Tree

ke 23.1. Helsinki, Perinnearkku-klubi, klo 20 Ravintola Allotria, Hämeentie 68. Klo 20  Pajolaine, klo 21 Nordik Tree

to 24.1. Tampere, Rahvaanmusiikin kerho, klo 20.30 Telakka, Tullikamarin aukio 3. Klo 20.30 Maria Kalaniemi ja Timo Alakotila, Nordik Tree klo 22

pe 25.1. Seinäjoki, Viriä-klubi, klo 19 Hotelli-Ravintola Alma, Ruukintie 4

la 26.1. Kokkola, Truban klubi, klo 17 Kruununvoudintalo, Kaarlelankatu 43

Suomen ja Ruotsin kansanmusiikkihuiput kohtaavat Nordik Treen astuessa lavalle! Maantieteellisestä etäisyydestä huolimatta Arto Järvelä, Timo Alakotila ja Hans Kennemark ovat olleet lämpimässä yhteistyössä jo vuodesta 1984 Tämän supertrion musiikki on perinteistä ruotsalaista ja suomalaista kansanmusiikkia sekä yhtyeen jäsenten sävellyksiä. Yhtyeen ensilevy Nordik Tree ilmestyi keväällä 2006. Yhtyeen uusin levy Contradans ilmestyi huhtikuussa 2010.Levyllä on laaja kirjo muusikoiden omia sävellyksiä ja perinteisiä sävelmiä Suomesta ja Ruotsista.

Timo Alakotila, (harmoni ja piano),   Arto Järvelä, (viulu ja oktaavimandoliini),  Hans Kennemark, (viulu ja alttoviulu)  (SWE)

www.myspace.com/nordiktree

Helmikuu: Pekko Käppi ja Faarao Pirttikangas

ke  20.2. Mäntyharju, klo 18 Mäntyharjun kulttuurisali,  Komnpantie 22

to 21.2. Tampere, Rahvaanmusiikin kerho, klo 21 Telakka, Tullikamarin aukio 3

pe 22.2. Joensuu, Hippa-klubi, klo 19 Teatteriravintolan klubi, Rantakatu 20. Klo 19 paikallinen lämppäri, klo 20 Pekko ja Faarao.

la 23.2. Kuopio, Humu-klubi, klo 22 Olut Ravintola Pannuhuone. Raikuli poika  klo 22 ja Pekko ja Faarao  klo 23

ke 27.2. Helsinki, Perinnearkku-klubi, klo 20 Ravintola Allotria, Hämeentie 68

Pekko Käppi on jouhikkotaiteilija, joka on aloittanut instrumenttinsa soiton vuonna 1997. Häneltä on ilmestynyt kaksi soololevyä; Jos Ken Pahoin Uneksii (2007) ja Vuonna ´86 (2010). Jälkimmäinen palkittiin vuoden 2010 parhaana kansanmusiikkilevynä. Pekka ”Faarao” Pirttikangas on vaikuttanut 15 vuotta Cosmo Jones Beat Machine yhtyeen primus motorina ja on jazzkollektiivi Astro Can Caravanin perustajajäsen. Molemmilta yhtyeiltä on julkaistu useita levyjä. Faarao Pirttikangas nimen alla Pekka on tehnyt, sekä soolo-, että bändikeikkaa kolmen vuoden ajan. Hänen musiikissaan yhdistyy varhainen delta-ja gospelblues, kansanmusiikki, syvän etelän rytmit ja vanhat virret. Pekon ja Faaraon instrumentaatioon kuuluu kaksi laulua, jouhikko, kitara ja rytmistompperi. Repertoaarista löytyy mm. renqvistiläisiä virsiä, 1900-luvun alun gospelblueseja käännösversioina, vanhoja balladeja, amerikansuomalaisia lauluja ja miesten omia sävellyksiä.

Pekko Käppi, (laulu ja jouhikko), Pekka ”Faarao” Pirttikangas, (laulu ja rytmistompperi)

www.pekkokappi.com

www.myspace.com/pekkokappi

www.faaraopirttikangas.fi

Maaliskuu: Esko Järvelä Epic Male Band

la 9.3. Hamina, Samuelin Poloneesiin iltaklubi

ti 12.3. Mäntyharju, klo 18 Mäntyharjun kulttuurisali, Kompantie 22

to 14.3. Tampere, Rahvaanmusiikin kerho, klo 21 Telakka, Tullikamarin aukio 3

ke 20.3. Helsinki, Perinnearkku-klubi, klo 20 Ravintola Allotria, Hämeentie 68

la 23.3. Joensuu, Hippa-klubi, klo 19 Teatteriravintolan klubi, Rantakatu 20. Klo 19 paikallinen lämppäri, klo 20 Esko Järvelä Epic Male Band

Usein musiikista puhuttaessa sanotaan, että kaikki musiikki on jo sävelletty ja kuultu. Esko Järvelä Epic Male Band käyttää voimavaranaan rytmimusiikin periaatteita, jotka ovat vuosien saatossa toistuneet musiikin valtavirrassa yhä uudelleen ja uudelleen. Silti tulos on jotakin tuoretta ja ennenkuulumatonta.

Esko Järvelä Epic Male Band on uusi energinen folkrock-kokoonpano, joka kotipaikka on Helsingissä. Yhtyeen jäsenet ovat suomalaisille musiikin ystäville tuttuja useista eri yhteyksistä. Keulahahmona häärii viulisti Esko Järvelä, yksi Skandinaavian näkyvimmistä kansanmusiikin sanansaattajista. Kokoonpanoon kuuluvat lisäksi dynaaminen kitaraduo Anssi Salminen ja Jani Kivelä, herkullisen svengaavista bassolinjoista pitää huolen Juho Kivivuori ja säkenöivän rytmisen pohjan luo rumpali Janne Mathlin. Kokoonpanon muusikoiden kirjavat taustat kansanmusiikin, jazzin ja rockmusiikin parissa yhdistyvät kokonaisuudeksi, josta he itse käyttävät termiä ”thrash folk”.

Esko Järvelä (viulu),  Jani Kivelä (sähkökitara), Anssi Salminen (akustinen kitara), Juho Kivivuori (basso) ja  Janne Mathlin (rummut)

soundcloud.com/epicmaleband

Huhtikuu: Ulla Pirttijärvi & Ulda

to 11.4. Tampere, Rahvaanmusiikin kerho, klo 21 Telakka, Tullikamarin aukio 3

pe 12.4. Kaustinen, P-klubi klo 22 Ravintola Pelimanni, Kaustintie 2

la 13.4. Seinäjoki, Viriä-klubi, klo 21 Still Standing, Torikatu 9

ke 17.4. Helsinki, Perinnearkku-klubi, klo 20 Ravintola Allotria, Hämeentie 68

pe 19.4. Joensuu, Hippa-klubi, klo 19 Teatteriravintolan klubi, Rantakatu 20. Klo 19 paikallinen lämppäri, klo 20 Ulda

Modernia saamelaismusiikkia. Solistina monipuolinen ja sävykäs joikuartisti Ulla Pirttijärvi. Ohjelmistossa sekä perinteisiä että uusia joikuja. Sovituksissa käytetty monipuolisesti akustisia soittimia (ud, mandoliini, kemence, bassoklarinetti, erilaiset huilut, kehärummut ja muita perkussioita). Ilmavat ja vähäeleiset sovitukset jättävät joiulle hyvin tilaa. Debyyttialbumi ”Ulda” julkaistu kesäkuussa 2012 (Tuupa Records).

Ulla Pirttijärvi,  Marko Jouste,  Mikko Vanhasalo

www.uldatrio.com

www.facebook.com/UllaPirttijarviUlda

Kiertueille myydään maksimissaan viisi keikkaa. Yhtyeiden kohdalla näet heidän varaustilanteensa.

Kiertuetiedustelut: kiertuetuottaja Päivi Ylönen-Viiri, Suomen Kansanmusiikkiliitto, toiminnanjohtaja (at) kansanmusiikkiliitto.fi, 0500 431 913, (09) 8731320