kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 4/14

Pääjuttuna: Ilkka Heinosen jouhikko soi keskiajalta nykypäiväänkansi kansanmusiikki 4 2014
Pääkirjoitus: Sauli Heikkilä: Suuret tunteet
Muita juttuja: Finno-Balkan Voices yhdistää rikkaat lauluperinteet, Kulttuurista yhteistyötä Namibiassa, Suomen Klezmer-yhdisys 10 v, Sibeius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmästä kaksi uutta tohtoria, Viime vuonna laulettiin läpi Kalevala – ensi vuonna Kanteletar, Suomalaiset WOMEXissa,  Lokakuun Loiskeet ja Suomen Kansanmusiikkiliiton syyskokous Lappajärvellä, Taiteilijat reisidensseissään,  Mitä siellä Sibiksessä tehdään?, Rahvaan musiikin kerho rippikouluikään,  Jäätävän kuumaa folkkia – Folklandia 20 vuotta, Etnosoi!ssa mainio kattaus
Persoonallinen pelimanniyhtye:  Windalan pelimannit
Ajassa: Pauli Hanhiniemi & Hehkumo

Esittelyssä:
Marouf Majidi – Erilaisuuksien kohtaaminen opettaa
Uutisia:  Konserttikeskus 50v, Tallarilta uusi levy, Aus Finnland, Helmi Vuorelma hakeutui konkurssiin, Kalevalaseura palkitsi, Kansanmusiikki-ihmisiä runsaasti taidetoimikuntiin, Kansanmusiikin ja -tanssin järjestöt yhdistyivät, Tietoja  naissäveltäjistä kaivataan Italiassa,  Suomalaisen harmonikan historia yksiin kansiin, Folklandian Etkot ja Jatkot, Oriveden kansanmusiikkin ja kansantanssin kurssit 27.-30.12., Kaikki pelaa vuonna 2015 – Alla spelar och dansar i år 2015, Samuelin Poloneesi Helsingissä 6.-8.3.2015 – Ilmoittaudu mukaan!, Kevään kansanmusiikkikiertueet, Jäsen- ja lukijakysely, Kampa kunniaan, Kansanmusiikki cd 8 sisältötiedot.
In Memoriam:  Pelimanni Aulis Ekmanin muistoksi, Matti Partanen jäi kansanlaulun ystävien sydämiin
Ulkomailta: Kurkkulaulutuomarina Kiinassa
Kolumnistina:  Matti Hakamäki: Entäs jos…
Pelimanni-liitteessä: Pelimannimusiikki Sodankylässä, Kuulumisia Pohjois-Savosta: Talkoohenkeä tarvitaan, Keski-Suomen Kansanmusiikkiyhdistyksen kuulumisia, Uudenmaan nurkka, Jukka Suominen – hanuristi herkesi runolle, Kastisen pelimanni-ilmoittautuminen on alkanut.  Nuottiliitteessä Kansanmusiikkia Lapista: Pelimanni Pesämies (säv. Leo Siirtola), Ranttilan Kallen Rimppa, Matin polokka (säv. Matti Yli-Tepsa), Kajastus 2-riviselle (säv. Jukka Hannula).
Mistä on musiikki tehty? Musiikin teoriaa harrastajille ja kiinnostuneille kuuntelijoille: Nuotinlukutaidon perusteet.
Taustapeilissä:  Mammu Koskelo
Levylautasella arvostelussa:  Pekka Nättinen: Usein kasvoin, Riikka: Susien yö, The Clayhill Brothers: Ghost of the Past, Ass Brass Band: Töttöröö, Kajaanin harmonikkakerho: Valoa ikkunassa, Perriin Tyssit: Kansanmusiikkia Kerimäeltä, Kopla: Kympin hetkiä,  Finno-Balkan Voices, Antti Paalanen: Meluta, Helsinki-Cotonou Ensemble: Fire, Sweat & Pastis, Sähköpaimen: Niitto, Kuokkalan pelimannit: Uutta virttä nyt laulaa sydän – Konsta Jylhän hengellisiä lauluja, Vie Sinä Leena: Kunnes pyöreä on kuu.
Kirjaesittelyt:  Marianne Maans (toim.): Folkmusik i dagis, Folkmusik i skolan, Anna Janka-Murros: Tuure Niskasen nuottikirja

Liitelevy Kansanmusiikki CD 8Kansanmusiikki cd8911
Levylle on poimittu maistiaisia vuoden 2014 uutuusäänitteistä
1. Logrén Tuomas: Tuu tuu (2’58)
säv. / san. trad., sov. Tuomas Logrén. Tuomas Logrénin esikoislevyltä Yövesi. Levyn julkaisija: Tuomas Logrén 2014
2. Nieminen Rauno & Väänänen Timo: Den Brinnande (6’31)
säv. Rauno Nieminen & Timo Väänänen. Julkaistu levyllä Rauno Niemisen ja Timo Väänäsen Ontrei-levyllä. Levyn julkaisija: Maanite 2014.
3. Perriin Tyssit : Mitä sinä likka (2’05)
säv./ san. trad., sov. Perriin Tyssit. Julkaistu Perriin Tyssit esikoislevyllä. Levyn julkaisija Perriin Tyssit 2014
4. Paalanen Antti: Meluta (4’01)
säv. Antti Paalanen. Julkaistu Antti Paalasen Meluta-levyllä. Levyn julkaisija: Rockaadillo Records / Zen Master Records 2014
5. Pessi ja Juntti: Maaseutupolitiikkaa (4’13)
säv. / san. Pentti Ojajärvi. Julkaistu Pessin ja Juntin Elämä on folkkia –levyllä. Levyn julkaisija: Kaikupohjan kansantaiteenseura ry 2014
6. 5/5: Urku-Elli (5’01)
säv. Lauri Kotamäki, san. Tapio Miettinen, sov. 5/5. Julkaistu 5/5:n esikoislevyllä. Levyn julkaisija: Kansanmusiikki-instituutti 2014
7. Nilsbyn Pelimannit: Korpohambo (2’42)
säv. trad., sov. Nilsbyn Pelimannit. Julkaistu Nilsbyn Pelimannien Kotisaareni-levyllä. Levyn julkaisija: Nilsbyn Pelimannit 2014
8. Orffit: Jukka-Pekka Joukahaisen ja Veli-Matti Väinämöisen kilvanlaulanta (3’55)
säv./ san. Hannu Sepponen. Julkaistu Orffien Haloo Kalevala –levyllä. Levyn julkaisija: Orffit 2014
9. Ronuuttajat: Surullinen polska Jalasjärveltä (3’05)
säv. trad. Julkaistu Ronuuttajien esikoislevyllä Korvalla. Levyn julkaisija: Ronuuttajat 2014
10. Juurakko: Makasin unen manatun (3’36)
säv. Minsku Tammela, san. trad. Julkaistu Juurakon Lauluja kuistilta –levyllä. Levyn julkaisuija: Inkoon Musiikki 2014
11. Tradikaali: Neiti Julien Sottiisi (4’39)
säv. Sanna Salonen, sov. Tradikaali. Julkaistu Tradikaalin esikoislevyllä. Levyn julkaisija: Tradikaali 2014

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.