kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 4/13

Uudistuneen lehden neljäs numero.Kansanmusiikki413_kansi

Pääjuttuna: Pitkäsen Matti, pollarista folkrebeliksi

Muita juttuja: Remco Houtman on Ukulelezaza, Heikki Laitinen – Nyt saa tehdä mitä haluaa,  Martti Piipponen – Viulunrakentaja ja pelimanni, Mikä on kansanmusiikin ja -tanssin tulevaisuus?, Alan toimijat kokoontuivat Kansansoittoseminaariin Norjassa, Kansansoittimien rakennus Suomessa, Huuliharpun mestari Erkki Vihinen – Sitä pitää harjoitella,  Lokakuun Loiskeet piristivät syksyä

Persoonallinen pelimanniyhtye: Ronuuttajat

Ajassa: Timo Alakotila

Esittelyssä: Yonca Ermutlu – Kaamoksen yli tanssimalla

Uutisia: Vuoden 2013 lastenlevy on Reissutunti, Marja Mattlarista elämänkerta, Pekka Kuusisto palkintosateessa, 2014-15 vuosien yleisteema polkka, Folklandian Etkot ja Jatkot, Folklandia suuntaa Tallinnaan, Rajatapausteemainen sävellyskilpailu, Lauluntutkimuksen kansainvälinen konferenssi kokoontui Kuhmossa, Womex 2013 – Suomalaista musiikkia maailmalle, Samuelin Poloneesi Raumalla 14.-16.3.2014 – Ilmoittaudu mukaan!, Kaamospelit, Kansanmusiikki.fi ja Kansanmusiikki-lehti julkistavat Vuoden kansanmusiikkilevy -äänestyksen, Kevään 2014 kansanmusiikkikiertueilla kuullaan, Tuoreita kasvoja Suomen Kansanmusiikkiliiton hallitukseen, Oriveden kansanmusiikkikurssit 27.-30.12., Jäsenhankintakilpailu 2013-2014

In Memoriam: Paavo Kettunen, Aimo Koskimäki

Ulkomailta: Maailmantangoa ja radikalismia, Venäjä – maa jonka skaala on mieletön

Kolumnistina: Mikko Perkoila: Missä ilo?

Pelimanni-liitteessä:   Suomen ensimmäinen Kansanmusiikkiyhdistys perustettiin Keski-Suomeen, Keski-Suomen Kansanmusiikkiyhdistys tänään, 40-vuotias Jyväskylän Kansanmusiikkiyhdistys juhli kokonaisen viikon, Uudenmaan nurkka, Kuulumisia Pohjois-Savosta: Ahti Sonnista on syytäkin muistaa, Kyrösjärven Mainingeilta Pakarin Penkille, Unto Kukka: Mies ja mandoliini, Esiintymään Kaustiselle!, Etelä-Hämeen Kansanmusiikin Ystävät ry, Pelimannimusiikkia uli rajojen, Halsbrytarna 40 vuotta, Nuottiliitteessä keskisuomalaisia kappaleita: Kolhon polkka, Mehtäs-Heikin jenkka, Hyljätty vene, Koivuselän kimallus, Sulon äkkimakea, Savusaunapolkka

Taustapeilissä:  Riitta Huttunen

Levylautasella arvostelussa:  Orffit: Kuinka bumerngia heitetään, Mimmit: Vuodenajat, Lasten Musiikki- ja Kulltuurikeskus Verso: Jouluverso, Jaakko ja Sanna: Soiva puu, Arto & Antti Järvelä: Os Fera Liluli, The World Mänkeri ORchestra: Mireur, Riitta Reijonen: Kotikylälle, Pömpeli: Fililoora, Antti Kukkomäki & Tammikuun lapset: Alaska, Jari Rättyä & Käärmekeitto: Kuljet heidän keskellään, Wind on Wind: Sees, Pirulainen: Hurja hehku, Boom Shakalaka – Baltik Bass Volume 1, Esa Kotilainen: Perhosniitty, Teemu Raudaskoski: Soiden soiden, Rosenfink: Rosenfink, Juha Kujanpää: Kivenpyörittäjä, Äänellä itketty – Itkuvirsiä tämän päivän Suomesta, Milla Viljamaa ja Johanna Juhola: Tango Diary

Kirjaesittely:  Vokki: Elämän kulkursit, Aarno Lehto – Kulttuurin kannattelija, Jantso Jokelin: Huuliharppukirja

Lehden oheislevy: Rajatapaus, Kansanmusiikki CD 7: Kustaa Järvinen: Euran polkka, Akkajee: Nikunakuneitoset, Pirulainen: Olen rakastanut kuinka sattuu, Arto Järvelä & Kaivama: Martnas-Marsj, Kaustisen kanteleet: Tapanin marssi, Pitkäsen Matti ja heidän alhaisuutensa: Nojatuoliblue, Vidar Skrede Dynamo Band: Mispleased Monkey, Jarmo Romppanen: En bra början, Erkki Vihinen: Harrin jenkka, Nikulan Pelimannit: Napoleonin äitimarssi, Minni Ilmonen & The Helsinki Koto Ensemble: My Love for You Remains, Nefes: Dök Zülfünü Meydane Gel, Orkestar Bordurka: Mandolino, Hanni Autere: Krazem part 1,  Eetu Klemetti: Marche, Juha Kujanpää: Kivenpyörittäjä, Aili & Folks: Lastaa laivasi, Patalino: Nha Manera, Tero Hyväluoma: Reel Psilocybe & Juottomarssi. Levyn kokonaiskesto 72´24.

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.