kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 3/14

kansanmusiikki 3 14 kansiUudistuneen lehden seitsemäs numero.

Pääjuttuna: Juurakko – kontrasteista sininen harmonia

Pääkirjoitus: Sauli Heikkilä: Kansanmusiikkia radioon

Muita juttuja: Frank Hietala – pelimanni Alavieskan Taluskylästä,  Tradition for Tomorrow -pohjoismainen kansanmusiikkikonferenssi Islannissa, Karjalaiset Laulujuhlat Joensuussa, Paavo Helistön kaksi kesää Konstan talossa, Neitsytmatka Kaustiselle kesällä 2014, Kansanlaulukilpailun voittajiksi Ilona Korhonen ja Outi Pulkkinen, Folklink-hanke edistää kansanmusiikkia ja luo verkostoja, Kihaus Folk ylitti odotukset, Tauno Ahon satavuotismuistokonsertti.

Persoonallinen pelimanniyhtye:  Glen Qvarnström & The Polka Kings Finland

Ajassa: Kimmo Pohjonen

Esittelyssä: Anna Näkkäläjärvi-Länsman – Pohjoisen tulisieluinen asianajaja

Uutisia:  Suomalaisia esillä Womexissa ja Folkelarmissa, Kantele-lehdestä vuoden laatulehti, Helsingin Kamppiin luovien alojen keskittymä, Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry 60 vuotta, Tiedot talteen Suomen kanteleista, Polkkakilpailun satoa, Vuoden 2014 mestaripelimannit, Etnosoi! värittää Helsingin marraskuuta, Lokakuussa loiskuu 25. kerran,  Tansiiteattereissa juhlitaan: Rimpparemmi 40 vuotta, Tsuumi 15 vuotta. Visio 2025: Minun visioni. Oriveden kansanmusiikkikurssit 27.-30.12.2014, Kesämuistoja: KoskisFolkia vietettiin helteessä, Jutajaiset 20 vuotta Rovaniemellä ym.

In Memoriam:  Mestaripelimanni Voitto Isosaaren muistoksi

Ulkomailta: Kelttifestareilla Galiciassa

Kolumnistina:  Piia Kleemola-Välimäki: Yhteisellä asialla

Pelimanni-liitteessä:  Huuliharpistit hakevat yhä nuoria riveihinsä, Huuliharpistit juhlivat, Uudenmaan nurkka, kuulumisia Pohjois-Savosta, Varsinais-Suomen kuulumisia. Nuottiliitteessä Vuoden 2015 yhteissoittokappaleet, Pelimannimusiikkia Uudeltamaalta: Pelimannivalssi Lohjalta, Polonäs, Seppä Toreniuksen masurkka, Menuetti, Nöykkiön sottiisi, Nyströmin Kallen polkka.

Musiikin teoriaa harrastajille ja kiinnostuneille kuuntelijoilla: Mistä on musiikki tehty?

Taustapeilissä:  Kristiina Ilmonen

Levylautasella arvostelussa:  Vellamo: Trad., Räikkä: Matkalla, Huojuva Lato: Lauluja menneiltä kesiltä, Tuuren perilliset: Satakielen polkka, Ronuuttajat: Korvalla, Maria Kalaniemi Quartet: Kaustinen Live 2003, Nilsbyn Pelimannit-Nilsby Spelmän: Kotisaareni, Pessi ja Juntti: Elämä on folkkia, Piia Kleemola: Pirun ja Papin Polska, Armor – Gravil Fernum, 5/5,  Rommakko: Juhlat, Duo Lilian Norberg & Petra Saari: Kauneudenkaipuu, Tradikali, Ontrei, Frigg: Timeline, Baltic Crossing: The Tune Machine, Lahden musiikkiluokkien lapsikuorot ja Freija: Tämän kylän lapsii, Juurakko: Lauluja kuistilta, Timo Väänänen: Soitanda, I himmelen – Folkliga koraler med Katarina Kvarnström och Gnistra, Näppärit Live 2014, Stringpuree Band: Skizo, Pitkälän kanteleet: Kotimaani, Aino Kurki: Koralleja.

Kirjaesittelyt:  Mauno Järvelä: Aspö-Erik, Brunskärs-Maja & Korpo spelmanslag -nuottikirja, Arto Järvelä: Åboländska låtar.

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.