kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 3/13

Uudistuneen lehden kolmas numero.kansanmusiikki313587

Pääjuttuna: Varsinainen rajatapaus Paroni Paakkunainen

Muita juttuja: Kantele-Kreeta 200 vuotta – mestarin mietteitä ikonista, Taianomaista musiikkia – The Helsinki Koto Ensemble, Suomalainen kantele soi Japanissa, Henkeä ja hetkeä – miltä kansanmusiikki näyttää, Unelmien Amerikkaa etsimässä,  Akateemisen kansanmusiikin juhlaa, Citypelimanni Sari Nieminen- sydmeltään soittaja, Seitsemän vuorokautta soi …  kuinka voin kyllin kiittää.

Persoonallinen pelimanniyhtye:  Orivesi All Stars riisuu aseista!

Ajassa: Puhti

Esittelyssä: Niillas Holmberg – Erämään  onnellinen peilaaja.

Uutisia: Suomalainen maailmanmusiikki esillä Isossa-Britanniasa, Tanhuujilla merkkivuosia, Kustaa Järvisen mestarisoitteita uusissa julkaisuissa, Uulu 10 vuotta, Kaustisella perustettiin Suomen Musiikkimuseo, Konsta Jylhä -soolokilpailun voittajiksi Arto Järvelä ja Anne-Mari Kivimäki, Folklink-hanke käyntiin, Kaamospelit 9.-17.11.2013 – Lämpimiä tuulahduksia, raikasta svengiä ja iloa,  Kolme uutta mestaripelimannia valittiin Kaustisella, Hämeen Kansanmusiikkiyhdistys juhli, Veikko Kotiranta virkeä ja eloisa oltermanni 95 vuotta, Spelopipanit ja pillit kohtaavat, Tradikaali voitti pelimanniyhtyeiden SM-kilpailun, AKOn Kansanmusiikilinjalla vielä vapaita paikkoja, Rajatapausteemainen sävellyskilpailu, Kitarasoinnut halutuun uusin keinoin,  Lokakuun Loiskeet, Rosvoja ja parisuhdekiemuroita Tsuumin syksyssä, Merkit, Kaustinen kiittää, Kilpailutuloksia, Oriveden kansanmusiikkikurssit 2013,  Pori Folk liikutti onnistuneesti elokuussa, Haapaveden festivaali aikuistui arvokkaasti, Jutajaiset – Kaupunkifestivaali rajapinnoilla.

In Memoriam: Henrik Otto Donner 16.11.1939-26.6.2013

Ulkomailta: Viron kansanmusiikki elää vahvaa renesanssia

Kolumnistina: Suonna Kononen – Miksi soitat sitä soitintä mitä soitat?

Pelimanni-liitteessä:   Haudanmaakin arvosti Savon pelimanneja, Kuulumisia Pohjois-Savosta: Siilifolk jäi plussan puolelle, Viuluhihna  – apu viulun kannattelemiseen, Uudenmaan nurkka, Kruunuhäät Eteläpohjalaisissa Speleissä. Nuottiliitteessä vuoden 2014 yhteissoittokappaleet Satakunnasta: Canarian Norden Treini, Sammun marssi, Kinnarin Kallen polkka, Alhon polkka, Balldrottning polkan.

Taustapeilissä: Phillip Page

Levylautasella arvostelussa: Hanni Autere: Krazem, Akkajee: Akkajee, Anne-Mari Kivimäki: Aikapyörä, Vidar Skrede Dynamo Band: Happy Monkey, Suonna Kononen: Rinne – Sävelrunoelma Reino Rinteen teksteihin, Eva Alkula ja Tomoya Nakai: Sillalla, Eetu Klemetti: Kampi-Klemetin nuottikirja, Septentio: Nordic Folk Music, Duo Ari Numminen  & Hannu Kella: Vanhan työväenliikkeen lauluja 2, Desirée Saarela & Triskel: Tidsemigranten, Nikulan pelimannit: Kielirajalla – Vid språkgränsen, Tero Hyväluoma: Junkyard Ball, Esko Järvelä Epic Male Band, Tuigu: Sophian Rose, Vilddas: Silbabarut, Tuima: Tuima, Erkki Vihinen: Huuliharpun mestari, EVA-trio: Ensimmäiset seikkailut,  Nefes: Kehibar – Meripihka, Kaustisen kanteleet: Tapanin marssi.

Kirjaesittely:  Kizaavirsi – karjalaisesta kanteleperinteestä 1900-luvun alussa, Eteläpohjalaiset häät -opas.

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.