kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 2/13

Uudistuneen lehden toinen numero.kansi2 2013528

Pääjuttuna: Ulla Pirttijärvi & Ulda – joikua eksoottisilla mausteilla

Muita juttuja: Soitinrakennuksen pioneeri Jaakko Noso, Timo Hannulan kirkas visio, Kalkutasta Helsinkiin, Hannu Seppänen kulkee omia polkujaan, Ilmasta musiikkia harmoonilla,  Kaustisen hääkuoro täyttää 50 vuotta.

Persoonallinen pelimanniyhtye:  Nilsbyn pelimannit pääsee ripille

Ajassa: Pekko Käppi

Uutisia: Virolais-suomalainen etnoklubi käynnistyi Helsingissä, Suomen Kansanmusiikkiliiton nuottiarkistot avautuivat, Kansanmusiikkia Sibelius-Akatemiassa 30 v, Samuelin Poloneesi menee ensi vuonna Raumalle, Kansanmusiikkiliiton syksyn kiertueiden yhtyeet, Kesän kansanmusiikkifestivaalit, Taidetoimikuntiin uusia jäseniä, Saaristopelimannit 2013, Ennätysmäärä pelimanneja Kaustiselle, Viljo S. Määttälä 90 vuotta,  Sepän Soitto kaikuu uuden ajan pajassa, Pohjoismainen virsikanteleyhdistys kokoontuu syksyllä Turussa.

In Memoriam: Ossi Niinimäki – Pelimannimestari ja loistava tarinankertoja on poissa.

Ulkomailta:  Kuu paistoi Cosquinin festivaaleilla Argentiinassa, Folk & Världsmusikgalan i Gävle – kansanmusiikki punaisella matolla

Kolumnistina: AP Sarjanto: Marginaalissa on hyvä olla

Pelimanni-liitteessä:   Kansanmusiikki virtaa läpi vainioiden Satakunnassa,  Vantaan Kansanpelimannit soitellen vuosituhannelta toiselle, Viuluinnovaatio pelimanneillle – liiviin kiinnitettävä viulun kannatin, Uudenmaan nurkka, Oi niitä aikoja… Kyrösjärven Mainingit 10. kerran, Kaikuja Keski-Suomesta, Ei ikä vika ole… Yhteistyötä ja suunnitelmia pelimannihengessä, Kuulumisia Pohjois-Savosta, Tätä mieltä -palsta, Maunun Janne.  Nuotiiliitteessä Puustellin Veikon sotiisi, Salonkylän polkka, Posetiivin tyyskä, Vaalea lempeni.

Taustapeilissä: Jaana-Maria Jukkara

Levylautasella arvostelussa: Unto Kukka: Illin masurkkam mandoliinisävelmiä, Folkrörelsen: Släpp in publiken, Arto Järvelä & Kaivama, Faarao Pirttikangas: Kaatopaikan kuningas, Pekko Käppi: Rammat Jumalat, Rajaton: Suomen lasten lauluja, Topi Saha: Kolme veljee, Tsuumi Sound System: Floating letters, Oulu Folk 2012, Finlandsvensk folkmusik 7: Sånglekar,  Valter Enlund & Torsten Pärus: Bröllopspelmännen, Pitkäsen Matti ja heidän alhaisuutensa: Nojatuoliblues, MB: Juurilla, Sampo Lassila Narinkka: Suomiklezmer

Kirjaesittely: Suomen romanien historia

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.