Kansanmusiikki 2/14

Uudistuneen lehden kuudes numero.Kansanmusiikki0214_kansi

Pääjuttuna: Juuri & Juuri arkaaisen äärellä

Pääkirjoitus, Sauli Heikkilä: Samoja naamoja

Muita juttuja: Ahti Sonninen – 3000 kansansävelmän mies, Trollfolk – peikkopunkkia Pohjois-Karjalasta, Sirkka Halosen neljä vuosikymmentä radioaalloilla, Seurasaaren juhannusvalkeat, 80-vuotias Tanhu-Visa tanssittaa juhannusvieraita,  Kansanmusiikki-instituutti täyttää 40 vuotta, Lipputoimisto myy kansanmusiikkitapahtumat, Lupa soittaa,  Finland Festivals huolehtii festivaalien edunvalvonnasta.

Persoonallinen pelimanniyhtye:  Juha Kujanpää – musiikin monitoimimies ei tunne rajoja

Ajassa: Sväng

Esittelyssä: Yamar Thiam – Dakarin tähden pohjoinen lento

Uutisia:  Juha Hurmeen Europaeus palkittiin, Kreeta Haapasalo palaa Kaustiselle, Itellalta kansansoitinpostimerkit, Django Reinhardin elämänkerta ilmestyi suomeksi, VISIO2025 – järjestökentässä tapahtuu, Pelimannien lukumäärä edelleen kasvussa Kaustisella, Levin Kevätsoitot yllättivät laajuudellaan, Etno-Espa 10 vuotta, Sillail oikke!, Juuri-Juhla-RotFest teki yleisöennätyksen, Emeritus suuslähettiläs äänitti Baka-kansan polyfoniaa, Kansanmusiikkiliiton syksyn kiertueet, Sepän Soitossa luotetaan yhteisöllisyyden voimaan, Kävijätilastointi alkoi 2014, Jäsenhankintakilpailu 2013-2014.

In Memoriam:  Erkki Valkama

Kolumnistina:  Timo Tervo – Kaltevilla pinnoilla

Pelimanni-liitteessä:   Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistyksen jäsenmäärä kasvaa hitaasti mutta varmasti, Uudenmaan nurkka – Kesää kohti, Kuulumisia Pohjois-Savosta, Wiinit pelimannit 10 vuotta, Seppo Kaskinen – Sattumalta soitinrakentajaksi, Kuihduttaako lama kansanmusiikki- ja pelimannitapahtumat? Nuottiliitteessä materiaalia Kaustisen jamivihosta ja Varsinais-Suomesta: Snigelschottis, Till Silje (polska), Vanha polska Salon seudulta, Katrilli Suomusjärveltä.

Taustapeilissä:  Sini Keränen

Levylautasella arvostelussa:  Puhti: Pahan laulu, Sari Kaasinen: Aika riemulle ruveta, Ancient Bear Cult: Sammalikossa, Lauri ”Arno” Ankerman & The Ankermen: Pimeään pihaan, New Better Spring Band, Tuomas Logrén: Yövesi, Iin Laulupelimannit: Mua muistatko, Kamujen emolevy, Orffit: Haloo Kalevala, Niillas Holmberg & Roope Mäenpää: Assimilasuvdna blues,  Sväng: Karja-la, Aallotar: In Transit, Juho Ylinampa: Jamesin reissu,  Sakalaiskat: Puskasoitto, Timo Alakotila: Lumikki ja seitsemän kääpiötä, Riku-Pekka Kellokoski: Yksinäinen vuori, Maans, Kalaniemi, Anttila: Under bar Himmel – Taivasalla,  Laitakaupungin orkesteri: Virta, Sans: Live.

Kirjaesittelyt:  Päivi Arjas: Varmasti lavalle. Muusikoiden esiintymisvalmennus, Yrjö von Grönhagen: Himmlerin salaseura,  Mauno Järvelä: Jalose Ville nuattkiri, Gunnar Bärlund: Stämspel och komp, Pekka Pentikäinen: Mukavia kappaleita kaksiriviselle II.

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.