kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 1/14

Uudistuneen lehden viides numero.

Pääjuttuna: kansi12014Sata lasissa ja täydellä Teholla

Pääkirjoitus, Sauli Heikkilä: Näkymä 2025

Muita juttuja: Vuoden kansantanssiyhtye Kirjavat, Arttu Rajala – vuoden nuori pelimanni – Sormiin katsomatta polkkaa, Antakaa meille takaisin meidän Tradio!, Pirulaisen hurja hehku, Polkkaa, Digeliuksen Emu on tehnyt harrastuksestaan työn, Kansanmusiikki ja -tanssi VISIO 2025

Persoonallinen pelimanniyhtye: Kataja

Ajassa: Duo Milla Viljamaa & Johanna Juhola

Esittelyssä: Nathan Riki Thomson – meren muovaama muusikko

Uutisia: Lyövästä puhaltajasta professori, Emmat ja Femmat jaossa, Timo Hannula palkittiin, Juuri&Juuri ehdolla Teosto-palkinnon saajaksi, Monivaiheinen ja pitkittynyt professorin valinta puhuttaa, Tapahtumataltiointikorvaukset ja muita muutoksia Ylen keikkasopimukseen, Folk-Suomi kokoaa tapahtumia, Oriveden kansanmusiikkikurssit pani pelimannit tanssimaan, Kerro tarina Kaustiselta, Kilpailu kansanlaulajille Speleissä, Merkit, Kaustisen showcase-sarja esittelee kansanmusiikkia eri näkökulmista, Folklandialla jaettiin palkintoja ja tunnustuksia, Loppukevään 2014 kansanmusiikki-kiertueet vielä tilattavissa, Konsta Jylhä -kilpailu ensi kesänä laulajille, Kävijätilastointi alkoi vuoden 2014 alusta, Jäsenhankintakilpailu 2013-2014

In Memoriam: Gay Nixon

Ulkomailta: Pihajuhlassa Udmurtiassa

Kolumnistina: Petri Hoppu – Perinnöstä perinteeksi

Pelimanni-liitteessä:   Kainuun kansanmusiikin uusi tuleminen, Emmi Kujanpää voitti Rajatapaus-sävellyskilpailun, Uudenmaan nurkka, Kuulumisia Pohjois-Savosta: Näppärikurssille olisi taas tarvetta, Varsinais-Suomi näkyy Kaustisella. Nuottiliitteessä: Kainuulaisia Ressan Lassin säveltämiä kappaleita: Tommituppi-jenkka, Liisan valssi, Perinnearkun sottiisikilpailun 2013 satoa: Vill du flyga? (säv. Leija Lautamaja), Maaliskuun sottiisi (säv. Terho Asikainen), Candy Schotische (säv. Maija Pokela),  Rajatapaus-sävellyskilpailun voittokappale: Ogrejalo slantse- Vuota, vuota (säv. Emmi Kujanpää).

Taustapeilissä: Päivi Loponen-Kyrönseppä, Savoy-teatterin uusi johtaja

Levylautasella arvostelussa:  Piilometsän säveliä ja Piilometsän säveliä- Musiikkileikkejä lapsille opettajan opas, Suo: Suuri härkä, SirkkaTrio: Lentele, Tuuletar: Ahavana kulemme, Heikki Hautala: Pyövelin vaatteet, LuoMuKanteleet: Minä poljen, sinä ohjaat, Jussi Syren and The Groudbreakers: There´s No Greater Message, Sibelius-Akatemian Folk Big Band: FBB, Wimme Saari & Tapani Rinne: Soabbi, Orkestar Bordurka: Jogurt, Kataja: Kansanmusiikkia Keski-Suomesta, Kouvon Frouva: Lovefolk, Nytky: Tuota en oo katunu, Aili & Folks, Aalto: Ikaros, Jaakko Laitinen & Väärä Raha: Lapland-Balkan, J-P Piirainen: First Steps, Jouko Kyhälä & Filip Jers: New Scandinavian Harmonica vol 1, Jimmy Träskelin & Sampo Korva: Reisaavaisen laulu

Kirjaesittelyt:  Moisala Pirkko, Seye Elina: Musiikki kulttuurina, Nikula Heikki: Häämusiikkia kielirajalla – Bröllopsmusik vid språkgränsen, Järvelä Mauno: Kustaa Järvisen nuottikirja, Torppa Minna: Saarijärvi soi, Järvelä Mauno ja Huntus Antti: Näppäri-ideologiaa tutkiskelemaan.

Oikaisuja lehteen: Liisan valssi -nuotti ei ollut lehdessä kokonaan. Julkaisemme sen internetsivuilla ensitilassa kokonaisena kun saamme nuotin. Merkkisuorituslistasta oli jäänyt pois pronssimerkin Orivedellä 28.12.2013 suorittanut Tiffany Mustonen (viulu).

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.