kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 1/15

Pääjuttuna: Freija – kymmenen vuotta konstailemattaKansanmusiikki0115_kansi_pieni
Pääkirjoitus: Harhanäkö vai päämäärä?
Muita juttuja: Koukussa Kalevalaan yli 80 vuotta, Sibelius Karjalan korpiteillä,  Metallimies Jonne Järvelä osaa joikata, Airi Hautamäen juhlakonsertti toukokuussa: Yli kolme vuosikymmentä kaksirivisopetusta, Kakullinen onnea Folklandialle!, Kukin tablaa tyylillään, Pirnales puhallettiin henkiin terminaalissa, Helsinki Creates Works – töissä kaupungilla taiteilijana, Kansanmusiikki-instituutin juhlaseminaarissa pohdittiin alan tulevaisuutta
Persoonallinen pelimanniyhtye:  Vanhanpiian Pojat
Ajassa: Vieno Kekkonen
Esittelyssä: Lajos Oláh – eteläpohjalaista aktivismia
Uutisia:  Ilpo Saastamoisen elämäntyö internetissä, Folk-Suomi 2015, Palkintoja jaossa, Kansanmusiikkia kouluille, Konsta Jylhä -kilpailun teemana folk-laulu, Kaustisella jälleen monipuolinen showcase-sarja, lapin kuorot juhlaivat Sibeliusta kuorokavalkadin merkeissä, Yli puoli miljoonaa kävijää alan konserteissa!, NORDLEK 2015 kutsuu, Kansantanssin riemuvuosi, Visio2025 -kansanmusiikin ja -tanssin kulttuuripoliittinen tavoiteohjelma, Samuelin Poloneesi Helsingissä, JuuriJuhla-RotFest 2015,Etho Finland ensimmäistä kertaa, Santtu sai huuliharpun, KAMU´15, Kansanmusiikkikiertueet, Oriveden kansanmusiikkikursseille lahjoitus, Tapahtumataltiointikorvauksiin pientä muutosta
In Memoriam:  Esko Valo, Lauri Hytönen, Ole Holmberg
Ulkomailta:  Suljetun alueen festivaali – Taimyr täynnä arktista taikaa
Kolumnistina:  Tove Djupsjöbacka: Hilipatipippaa ja pellepuvut
Pelimanni-liitteessä: Esittelyssä Eteläpohjalaiset Spelit -kansanmusiikkiyhdistys: Spelit synnytettiin tarpeeseen, Kuulumisia Satakunnasta, Uudenman nurkka, Palkeisten paluu, Kuulumisia Pohjois-Savosta, Jyväskylässä tapahtuu. Nuottiliitteessä kansanmusiikkia Etelä-Pohjanmaalta: Mielihyvä-valssi (säv. Airi Hautamäki), Morsiamen kruununpurotespolska (soittanut S. E. Risku), Rannan Santerin valssi (trad.), Vanha häämarssi Pohjanmaalta (trad.),  teuvan flikkaan keikotespolokka
Mistä on musiikki tehty – Musiikin teoriaa harrasjille ja kiinnostuneille kuuntelijoille: Sävelet ja asteet
Taustapeilissä:  Timo Saarimäki

Levylautasella arvostelussa:
Pauli Hanhiniemi: Minä ja Hehkumo, SO III: Muuttonaurujen parvia, Rämps: Kaikki pelaa!, Viti Siloonen: Ihmeellisä ihmisiä, No-One´s Land, Tipsy Gipsy, Rönsy: Juureilevia tarinoita, Metrofolk: Toinen, Luunappi: Metkaa menoa, Kuokkavieraat: Kylässä, Teh Green Hope: Villi ja vapaa, Ajopuut: Mereltä nousi tuuli, Joonas Widenus Trio: Guitarra Utopia Musica, Bohemica: Sylfide, Anssi Känsälä ja Tallari: Rautavaaran jäljillä, Kyrkslätt spelmän – Kirkkonummen pelimanni; På hemvägen – Kotitiellä, Tapani Varis Collective: Värisevä rauta, The Mystic Revelation of Teppo Repo
Kirjaesittelyt: Vesa Kurkela, Marko Tikka (toim): Suomalaisen harmonikan historia, Petri Kauppinen (toim.): Sampo Folkjam – Epelit tanssipelit

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.
Irtonumeromyynti: Akateeminen kirjakauppa, Digelius sekä Suomen Kansanmusiikkiliiton putiikki