kansanmusiikki1

Kansanmusiikki 1/13

kansanmusiikki113619Uudistuneen lehden ensimmäinen numero. Nimi muuttui Pelimannista Kansanmusiikiksi.

Pääjuttuna: Frigg

Muita juttuja: Lempäälän Väinämöinen, Klezmer: kun duuri soi mollissa ja molli duurissa, Aina nykyaikainen mestari-kisälli -metodi, GLOMAS – Global Music Master Programme, Kamulaari.fi – Opi kansanmusiikkia internetissä, Seurasaari – Helsingin henkireikä, Folklandia rajatapauksena, Folklandialla jaettiin tunnustuksia ja kilpailtiin, Oriveden kansanmusiikkikurssien henki paranee vaan!, Espoon pelimannit – paranee kuin viini vanhetessaan, FolkJam on tullut jäädäkseen,

Persoonallinen pelimanniythye: Tradikaali

Ajasssa: NeNaiset

Uutisia: Jaakko Laitinen ja Väärä Raha palkittiin Femmagaalassa, Kalevala lauletaan läpi, Kansanlaulupedagogiikan koulutuspäivät pidettiin Järvenpäässä, Saijaleena Rantanen väitteli tohtoriksi, Uusi taideneuvosto aloitti toimintansa, Juurijuhlassa monta juhlan aihetta, Maria Kalaniemi viettää 30-vuotistaiteilijajuhlaa, Irlannin kansalliskuoro Anuna konsertoimaan Suomeen, Teosto-palkintoehdokkainen Frigg ja Lau Nau, Jutajaiset-festivaalille taidetalkinto

In Memoriam: Valter Vilhelm Enlund

Ulkomailta:  Kansanmusiikin keidas – Stallet

Kolumnistina: Ilona Korhonen: Nuppia punaiselle

Pelimanni-liitteessä:  Kymenlaakso soi ja laulaa…, Nuottiliitteessä kymenlaaksolaista kansanmusiikkia: Kymijoki virta, Mikä tuolla järvellä, Tirvan polkka, Muistojen Miehikkälä, Paavon polkka,  Kuulumisia Pohjois-Savosta: Siilifolk nostaa kävijätavoitettaan, Kuulumisia Satakunnasta: Satakunnassa jaettiin arvonimiä, Uudenmaan nurkka: Ei voi tanssia ilman musiikkia, Pelimanniyhtyeiden SM-kilpailut jälleen Sepän Soiton yhteydessä Mänstälässä, NoFo – Nordic Master in Folk Music, Esiintymään Kaustiselle!, Syksyn kiertueille haku maaliskuussa, Suomen kattavimpaan nettikatalogiin etsitään tekijöitä,

Taustapeilissä: Arja Kastinen

Levylautasella arvostelussa: Suojanen ja Välimaa: Pelimannitunnelmia, Karelia: Suomi Pop, Ville Ojanen: Kekkonen, Lempäälän pelimannit: Juhlan aikaa, Glen Qvarnström: Iloinen haitaristi, Juuri & Juuri, Pelimanni – Hiljainen haltioituminen, Jarmo Romppanen: Solmogen II, Satu Sopanen & Tuttiorkesteri: Laulupussi – Säkillinen suosikkeja, Ants in the Pants: Early Years, Kolja: Onnenpäiviä, Sami Kukka & Pöly: Otava, Aili: Lauluja, Saaga Ensemble: Polku, Irlannin laulu, Valma & Varsinaiset: Tuli talvi, ei tahottu, Alice Aloof: It´s a Nice Weather to be Alive, Huojuva Lato: Rakkaus ja juuret, Eri esittäjiä: Huuliharppu sodassa, Joose Keskitalo ja Kolmasa maailmanpalo: Vyötä kupeesi ja tule, Marjatta Pokela: Nukkearkku,

Kirjaesittely: Baltian kantelekansat, Jutajaiset 1973-2012

* * *

Kansanmusiikki-lehden voit tilata joko paperisena lehtenä Suomen Kansanmusiikkiliitosta tai digitaalisena näköislehtenä  Lehtiluukusta.