Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Kiertueella tammikuussa 2009: Veera Voima

Veera Voima (s.1975) on kansanlaulaja ja kansanlaulun opettaja, jonka erityiskiinnostuksena ovat rikas runonlauluperinteemme muinaisine myytteineen sekä epätavalliset kansanomaiset äänenkäyttötavat. Veera Voiman Syntyjä Syviä -sooloesityksen pohjana ovat kalevalaiset muinaismyytit. "Käytän soololaulun tukena paitsi kannelta ja samaanirumpua, myös liveluuppausta, jolloin yhdestä ihmisestä saadaan esim. jykevä mordvalaiskuoro, röhisevä maahislauma tai vaikka afrikkalainen sade."

Sooloprojektinsa lisäksi Voiman laulua kuulee myös nykykansanmusiikkitrio Suossa sekä nostalgiaiskelmäbändi Kaipuun Kukkatarhassa. Veera kuuluu myös kurkkulauluyhtye Cedip Turin riveihin. Veera opettaa mm. Espoon musiikkiopiston ilmaisukuoroja ja musiikin perusteita, monikulttuurista Kassandra-kuoroa sekä Kansanlauluryhmä Kiehinää. Hän on valmistunut musiikin maisteriksi vuonna 2004 Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta ja jatkaa opintojaan edelleen musiikkikasvatuksen osastolla. Veeran mukana kiertueella matkustaa äänisuunnittelija Marko Myöhänen sekä tanssijat Taneli Vaskelainen ja Outi Sorsa.

Veera Voiman kotisivut: www.veeravoima.net. Sivuilta löytyy myös lehdistökuvia.

Kiertuekonsertit:
To 22.1. klo 20 alkaen Rahvaanmusiikin kerho, Kulttuuritalo Telakka, Tampere