Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Ohjelma    Koulukiertue    Esiintyjät    Pelimanni-info    Taustaa    Media    Yhteystiedot

Esiintyjät

Maria Kalaniemi
Harmonikkataiteilija Maria Kalaniemi (s.1964) on kansainvälisen huipputason muusikko ja lisäksi lahjakas, omaleimainen säveltäjä. Hän nousi kansallisen tason huomioon vuonna 1983 voitettuaan ensimmäisen Kultainen Harmonikka-kilpailun Ikaalisissa. Samana vuonna hän aloitti niinikään ensimmäisen vuosikurssin jäsenenä opiskelun Sibelius-Akatemian vastaperustetulla kansanmusiikkiosastolla.
Muusikkona Maria Kalaniemen maine perustuu - paitsi ainutlaatuiseen herkkyyteensä esittävänä taiteilijana sekä pitkälle vietyyn virtuositeettiinsa soittimensa hallinnassa - hänen kehittämäänsä tapaan käyttää musiikissaan harmonikan ns. melodiabasso-versiota. Solistiset esiintymiset ja yhtyekiertueet ovat vieneet Maria Kalaniemen uraa koti- ja ulkomaisten projektiensa myötä ympäri maailman; helsinkiläisestä lounasravintolasta Wienin konserttisaliin, ja Tokion festivaalihallista espoolaiseen kartanosaliin. Taiteen keskustoimikunta nimesi Maria Kalaniemen taiteilijaprofessoriksi heinäkuussa 2005. Maria Kalaniemen taiteellinen tohtorintyö "Runonsoittoa ja paljelaulua" tarkastettiin 23.5 2009 Sibelius-Akatemiassa.
www.mariakalaniemi.com

Kansantanssiryhmä Kirjavat: WiipurinRinkeli
WiipurinRinkeli on tanssiteos, joka avaa ikkunan sota-ajan Karjalaan. Se kertoo karjalaisten unelmista, haaveista ja toiveista sodan jälkeen, kun oli jouduttu luopumaan niin paljosta. Esille nousee niin Karjalan muistojen haikeus ja yksilön suru, kuin karjalainen riemu ja yhteisön tuki ja voima. WiipurinRinkeli on Eevi Miettisen käsialaa. Kirjavat ylsi esityksellä Suomen Nuorisoseurojen liiton aikuisryhmien luokittelussa ainoana ryhmänä Suomessa ylimpään luokitukseen, mestaruussarjaan keväällä 2009. Esitys kestää noin 20 minuuttia.
www.kirjavat.blogspot.com

Kanteleen kyydissä
Uusia ilmeitä saaneen kanteleen suosio on voimakkaasti kasvamassa, mihin myös uusi Vilma kanteleen kyydissä -ohjelma on myötävaikuttamassa. Konsertti sisältää uusia, Eppu Nuotion sanoittamia ja Vilma Timosen säveltämiä lastenlauluja. Ohjelman seikkailullinen juoni pohjautuu Eppu Nuotion käsikirjoitukseen. Ohjelmaan liittyvä oheismateriaali sisältää kanteletietoutta sekä nuottiesimerkkejä konsertin lauluista.
www.myspace.com/kanteleenkyydissa, www.vilmatimonen.com

Heikki Lahden yhtye
Mestaripelimanni Heikki Lahti (s. 1934) on suomalaisen pelimannimandoliinin soiton esikuva ja kouluttaja. Heikki Lahti syntyi Suolahdessa ja aloitti mandoliinin soiton viiden vuoden ikäisenä. Musiikkia perheessä soittivat sekä vaari, Väinö-isä että Heikki Lahden kaksi veljestä. Heikki Lahden pääinstrumentti on mandoliini, mutta hän on soittanut orkestereissa myös rumpuja sekä viulua, kitaraa, bassoa ja busukia. Työelämässä ollessaan hän toimi metallityön opettajana Jämsänkoskella. Heikki Lahti on voittanut kolme mandoliinin soiton Suomen Mestaruutta ja toiminut pitkään mandoliinin soiton opettajana eri puolilla maata järjestetyillä kansanmusiikkikursseilla sekä Sibelius-Akatemiassa. Ulkomaan konserttimatkat ovat suuntautuneet Euroopan lisäksi muun muassa Yhdysvaltoihin, Australiaan ja Venäjälle. Hänelle on myönnetty mestaripelimannin arvonimi Kaustisella 1991. Heikki Lahden yhtye valittiin vuoden yhtyeeksi Kaustisella vuonna 1997. Suomen Kansanmusiikkiliiton kultaisen ansiomerkin hän vastaanotti vuonna 2004. Hänen soittoaan voi kuulla esimerkiksi levyillä ”Heikki Lahti – Mandoliinimestari” (1992) sekä "Meijän heitto!" (2007).
Mestaripelimanni Heikki Lahden yhtyeessä ovat tänä vuonna mukana Katja Lampinen, Pentti Ojajärvi, Kari Pääkkönen sekä kaustislaiset Arto ja Ilkka Salo.

Tallari
Kaustisella Kansantaiteen keskuksessa työskentelevä Tallari toimii ammattimaisesti kansanmusiikkiyhtyeenä ja sen muusikot kuuluvat alansa parhaimmistoon. Tallarin ohjelmisto sisältää maamme kansanmusiikkia laidasta laitaan, muinaissuomalaisista soitoista ja lauluista yhtyeen omiin sävellyksiin.
Levynjulkaisukonsertti Ilolassa 11.3. klo 21
www.kaustinen.net/tallari

Duo Kimmel
Duo Kimmel on multi-instrumentalisti Joonas Ojajärven ja tanssitaiteilija-muusikko Niko Pentikäisen ulkomaan keikkamatkoillaan perustama kupletti-/kansanmusiikkiyhtye. Alunperin Duo Kimmelin repertuaari koostui ulkomailla tien päällä sävelletyistä kupletinomaisista huumorinumeroista, mutta sittemmin yhtye laajensi ohjelmistoaan myös ”vakavamman” kansanmusiikin piiriin. Kesällä 2010 Duo Kimmel voitti Joensuun Pop Katu-tapahtuman ”Alanko katutähdeksi”-kilpailun.

Haminan kansalaisopiston pelimannit
Tänä vuonna ohjelmistopainotus pelimannimusiikkiin.

Kide's
Emma Kähkönen ja Joonas Ojajärvi ovat joensuulaisia muusikoita ja kansanmusiikin opiskelijoita. Molemmat ovat alunperin kotoisin Kiteeltä ja kirjoittaneet ylioppilaiksi Savonlinan taidelukiosta, Joonas 2003 ja Emma 2008. Duon ohjelmisto koostuu vanhoista suomalaisista pelimannisävelmistä, persoonallisesti sovitettuina, sekä hieman tuoreemmastakin pelimanniperinteestä, omia kappaleita unohtamatta.

Kuopion pelimannit
Esittää perinteistä savolaista musiikkia, yhtye perustettu 1969.

Kymenlaakson pelimannikuoro ja -orkesteri
Perustettu Kymenlaaksoon Kansankulttuuri ja Pelimannipäivien PR-kuoroksi jo 35 vuotta sitten. Kuoro koostuu laulajista ja soittajista Kymenlaakson jokaisesta kunnasta, noin 55 henkilöä, joista soittajia on 12-15 ja laulajia n. 40 hlöä. Sen johtajina ovat toimineet ensimmäiset 20v. dir.mus. Pekka Suomalainen ja nyt viimeiset 12v. on kuoroa ja orkesteria johtanut dir.cant. Risto Taavitsainen ja viimeiset 1 ½ vuotta kuoron ja orkesterin johtamisesta on vastannut fil.maist. Jouni Sjöblom. Kuoron ja orkesterin ohjelmisto on laaja, sen ohjelmistoon kuuluvat kymenlaaksolainen ja karjalainen kansanmusiikki laulaen ja soittaen, samoin pelimannimusiikki sekä vanhaa tanssimusiikkia, mutta kuoron ja orkesterin ohjelmistoon kuuluu myös hengellinen kansanmusiikki.
Pelimannikuoro ja -orkesteri on esiintynyt 37 vuoden aikana joka vuosi Miehikkälän pelimannipäivillä, onhan kuoro ja orkesteri Pelimannipäivien PR-kuoro, mutta esiintymisiä on myös muualla Kymenlaaksossa ja myös Kaustisen Kansanmusiikkifestivaaleilla kuoro- ja orkesteri on käynyt useana vuotena ja myös ulkomailla mm. Ruotsin Säterissä ja USA:n Floridassa ja orkeseteri on esiintynyt ja ollut sikäläisten suomalaisten vieraana.

Lantti ja Peura
Laura Vartio & Pentti Ojajärvi

Pessi ja Juntti
Pessi ja Juntti -duo koostuu kahdesta parhaassa pelimanni-iässä olevasta miehestä, jotka esittävät kansanmusiikkia ja laulelmia suurella sydämellä ja paatoksella. Pessi ja Juntti on: Veli-Jussi Lietsala (kitara, laulu, kitarabanjo, mandoliini, huuliharppu) sekä Pentti Ojajärvi (laulu, kitara, mandoliini, tenoribanjo, pyöränpumppu).
www.pelimanni.net/pessijajuntti/
Reimari Duo
Matti Röyttämö ja Risto Laitinen

Shaika Balalaika
www.shaikabalalaika.net

Soitinyhtye Savonia
Soitinyhtye Savonialla on ohjelmistossaan vanhaa, 1800-luvun itäsavolaista kansanmusiikkia (Piru ja juomari, Savon polska, Savonlikkain polkka, Karhunpeijaispolska, Iloisen pojan polska, ym.) Myös pohjois-savolaista ohjelmistoa on tietysti myös.

Spelarit
Kansanmusiikkiyhtye Uudeltamaalta. Suomalaista ja suomenruotsalaista kansanmusiikkia perinteiseen tyyliin soitettuna. Ohjelmistossa myös musiikkia muista pohjoismaista sekä omia sävellyksiä. Nykyspelarit soittavat enimmäkseen viulistista pelimannimusiikkia harmoonilla, bassolla ja mandoliinilla säestettynä. Soitinvalikoimassa ovat edelleen myös mm. moraharpa, huuliharput ja säkkipilli.
www.spelarit.net

Sääminkiläiset
Sääminkiläiset on Itä-Savon kansanmusiikkiyhdistyksen yhtye, joka harjoittelee Puruvesi-opiston alaisuudessa. Yhtye esittää pelimannimusiikkia ja laulelmia laidasta laitaan erikoisuutenaan omat sävellykset, joitan on syntynyt jo useamman ryhmän jäsenen sävelkynästä. Yhtyettä luotsaa Laura Vartio.

Teppanat
Teppanat on PKAMK:n vuosikurssiyhtyeenä aloittanut kokoonpano, jonka alkuperäinen tarkoitus oli tutustua suomalaisen kansanmusiikin perinteisiin. Yhtye aloitti soittamalla arkaaista musiikkia josta nimikin juontaa juurensa (Teppana Jänis). Sittemmin opiskelun kohteeksi tuli myös pelimannimusiikki, jonka eri tyylejä on tarkasteltu usealta eri kantilta. Teppanat ei kuitenkaan ole vain koulubändi vaan soitamme ja keikkailemme myös itsenäisesti.

Trio Rask-Susitaival-Knuth
Pia Rask, Katri Susitaival, Olli Knuth

Vantaan kansanpelimannit
Ohjelmisto on perinteistä pelimannimusiikkia, laulelmia ja vanhaa tanssimusiikkia. Soittajia on n. 20. Soitinvalikoimassa on mm. viuluja, hanureita, mandoliineja, kitaroita, huuliharppuja, klarinetti, saksofoni, harmooni ja basso.
www.vantaanpelimannit.fi

Vokki-Myyrät
Vokki-Myyrät on uusi reipashenkinen lastenmusiikkiyhtye, jonka musiikilliset juuret ovat kiinni pelimannimusiikin perinteessä. Yhtyeessä soittavat Venla Asikainen: kontrabasso, laulu, Sampo Asikainen: viulu, laulu, Leena Sjöblom: viulu, laulu, Jouni Sjöblom: kitara, laulu ja Juha Vanhatalo: kitara, nokkahuilu, laulu. Perustriona on Vokista tuttu kolmikko, joka on saanut rinnalleen nuoret innokkaat sisarukset Venlan (15-v.) ja Sampon (13-v.). Vokki-Myyrien ohjelmiston säveltää Jouni, joka on ollut valtakunnallisessa Salon uusien lastenlaulujen finaalissa mukana vuosina 2005, 2008 ja 2009. Vuonna 2009 Vokki-Myyrät sjoittuivat kolmanneksi kappaleellaan Metsän Myllertäjä.
Vokki-Myyrien ohjelmisto on täynnä uutta omaa kansanmusiikkipohjaista reipasta lastenmusiikkia, jossa kuullaan tuulahduksia niin suomalaisesta perinteestä, klezmer-musiikista kuin kantrihenkisestä iloittelusta. Suomalaisessa perinteessä ovat kiinni esim. jenkka- ja polkkatempoiset matkustus- ja seikkailutarinat. Vokki-Myyrien laulut kertovat kaikenmoisista eläimistä ja hahmoista mukavien tarinoiden muodossa.
www.vokki.com/index.php?page=vokki-myyraet