Tämä sivu on osa Kansanmusiikkiliiton arkistoa.
Uudet sivut sijaitsevat osoitteessa: www.kansanmusiikkiliitto.fi

Ohjelma Koulukiertue Esiintyjät Pelimanni-info

Esiintyjät

Ancient Bear Cult

Ancient Bear Cult (suom. "muinainen karhukultti") on keskisuomalainen yhtye, joka ammentaa innoituksensa esihistorian ja varhaiskeskiajan äänimaailmasta. Kaikilla yhtyeen käyttämillä soittimilla on satoja vuosia pitkä historia, joten on mahdollista, että tämäntapaisia yhtyeitä on joskus muinoin ollut olemassa. Musiikkia ei esihistorialliselta ajalta ole säilynyt nuotteina eikä muussakaan muodossa, joten A.B.C. on säveltänyt pääosan ohjelmistostaan itse. Mukana on jonkin verran myös vanhoja eurooppalaisia kansansävelmiä. Yhtye julkaisi ensilevynsä syyskuussa 2008. Ancient Bear Cultin jäsenet ovat Päivi Väisänen (crwth, kankles, tinja, laulu), Jarkko Heikkinen (bouzouki, domra, shamaanirumpu, laulu), Tapio Mattlar (kampiliira, viikinkilyyra, sitar, kora, bombo, shamaanirumpu) ja Verna Paavola (tuohihuilu ym. vanhat puhaltimet, shamaanirumpu, laulu).

Malang Cissokho

Pitkään Suomessa asunut Malang Cissokho on länsiafrikkalaisten perinnemuusikoiden, grioottien, sukua Casamancesta, Senegalin omaperäisestä eteläisestä osasta. Malangin isä on hyvin tunnettu koran taitaja. Malang itse on aloittanut modernista musiikista, kitaristina, ja ryhtynyt soittamaan koraa vasta myöhemmin. Nykyisin kora kuitenkin soi jo mestarin varmuudella miehen käsissä. Senegalissa Malang työskenteli mm. kuulun Youssou Ndourin yhtyeessä ja Suomessa hänet muistetaan mm. Piirpaukkeen, Cool Sheiksin ja Riddim Raidersien riveistä. Parhaiten Malang varmasti tunnetaan kuitenkin J. Karjalaisen Electric Sauna -yhtyeestä ja etenkin "Väinö" -hitin kauniista kora- ja lauluosuuksistaan. Malang on tehnyt Suomessa myös viisi omaa CD:tä. Tuorein albumi Silent Waves vuodelta 2005 (MLCD5) on omistettu joulukuun 2004 tsunamionnettomuudessa menehtyneiden muistolle.

Espoon pelimannit solistinaan Vieno Kekkonen

Espoon pelimannit / Esbo spelmanslag on hyväntuulinen ja edustava pelimanniorkesteri Espoosta, jonka svengaava soittotyyli tunnetaan pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin. Erityisen kysytty yhtye on monien tapahtumien tanssiorkesterina, ja tunnelma on katossa viimeistään silloin, kun orkesterin vakituinen vieraileva laulusolisti ja legendaarinen iskelmätähti Vieno Kekkonen astuu orkesterin eteen. Yhtyeen soittimisto käsittää koko pelimannimusiikin tärkeimmät instrumentit. Tahtia antavat lukuisat viulut, harmonikat, mandoliinit, klarinetit, kontrabassot, rummut ja kantelekin. Soittajia orkesterissa on n. 20, mutta tarvittaessa keikalle lähtee pienempikin kokoonpano.
Espoon pelimannit on osallistunut pelimanniyhtyeiden Suomenmestaruuskilpailuihin vuosina 2005 ja 2007. Molemmilla kerroilla yhtye valittiin sarjansa parhaimmaksi pelimanniyhtyeeksi. Yli 30-vuotisen historiansa aikana orkesteri on osallistunut lukuisiin levytyksiin, mutta oman ensimmäisen CD-levyn "Tanssitaanko? - Får jag lov?" yhtye julkaisi v. 2005. Esbo Spelmanslag on alunperin perustettu Espoon työväenopistossa, jossa se toimii edelleenkin. Orkesterin taiteellisesta tasosta vastaa musiikin maisteri Pekka Pentikäinen.

Hullu Pöllö

Hullu Pöllö –ryhmän muodostavat Taina Mäki-Iso (melodika, laulu), Maija Karhinen-Ilo (haitari, lelusyntikka, laulu) sekä Jussi Hynninen (mandoliini, poikkihuilu, laulu).
Alakko ullakkoo?
Kaksi koditonta muusikkoa majoittuu luvattomasti Martan ullakolle. Martta yrittää hätistää muusikot pois, mutta musikantit tekevät kaikkensa saadakseen jäädä. Musiikki, tanssi ja ullakkotavara houkuttelevat Martan mukaan leikkiin. Tosin leikkiessäänkin hän haluaisi pitää muusikot järjestyksessä. Tämä kaikki saa Martan miettimään muun muassa ajan kulumista.
Alakko ullakkoo? on musiikkidraama – juonellinen ja toiminnallinen esitys joka perustuu leikkeihin ja yleisön leikitykseen. Esityksessä kierrätetään sekä uusia että vanhoja leikkejä ja loruja laulaen ja tanssien. Myös yleisölle tarjoutuu mahdollisuus osallistua ullakkoleikkiin. Käsikirjoituksesta ja toteutuksesta vastaa Hullu Pöllö -ryhmä. Puvustuksesta ja lavastuksesta vastaa Elina Kolehmainen.

Hyperborea

Hyperborea koostuu neljästä taitavasta, monessa liemessä marinoidusta nuoren polven pelimannista: Piia Kleemola (viulu, alttoviulu, kantele, laulu), Antti Paalanen (1- ja 2- rivinen haitari), Petri Prauda (cittern, mandoliini, säkkipilli, laulu) ja Paula Susitaival (viulu, avainviulu, laulu). Kaikilla on kokemusta lukemattomista yhtyeistä ja produktioista, soittotyyleistä maailman eri kolkilta ja festivaaleilta ympäri Eurooppaa. Hyperborean musiikissa sen soitannollisiin tavaramerkkeihin - mehevään svengiin ja konstailemattomaan meininkiin - kietoutuu eeppisten perinneteemojen lumo. Yhtye tulkitsee polkkia, sottiiseja ja polskia tyrmäävän tanssittavalla otteella omien sävellysten lomittuessa juurevasti perinteisen materiaalin sekaan. Ohjelmistoon kuuluu myös joukko taiten valittuja ja tunteella tulkittuja lauluja.
Yhtye on toiminut nykyisessä kokoonpanossaan vuodesta 2002 lähtien ja konsertoinut lukuisilla kotimaisilla kansanmusiikkiareenoilla sekä ulkomailla, mm. Sveitsissä syksyllä 2005. Vuonna 2002 yhtye julkaisi triona levyllisen renessanssin tanssimusiikkia kansanomaiseen tapaan, ja nykyisellä kokoonpanolla on julkaistu kaksi albumia: Perinnearkku (2004) ja Semmosta (2006).

Emilia Lajunen

Emilia Lajunen on viulupelimanni, joka soittaa myös nyckelharpaa/avainviulua ja laulaa. Hän valmistui maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta joulukuussa 2007. Emilia on tunnettu yhtyeistä Spontaani Vire, Suo sekä duosta Juuri & Juuri, jonka toisena jäsenenä on harmoonisoittaja Eero Grundström. Emilia Lajunen on mukana myös norjalais-suomalaisessa bändissä Aigi sekä yhtyeessä Kirjava lintu. Hän on lisäksi yksi kolmesta tanssivasta viulistista tanssi- ja musiikkiryhmä Silmussa. Näiden ohella hän esittää Pilli-Hermannin arkkiveisu- ja muita tekstejä Emilia Lajunen Co:n kanssa. Viimeisin taiteellinen hanke on nyckelharpa ja urku -projekti, jota hän työstää ja esittää yhdessä urkutaitelija Ville Urposen kanssa.

Nordik Tree (Suomi/Ruotsi)

Suomen ja Ruotsin kansanmusiikkihuiput kohtaavat Nordik Treen astuessa lavalle! Maantieteellisestä etäisyydestä huolimatta Arto Järvelä, Timo Alakotila ja Hans Kennemark ovat olleet lämpimässä yhteistyössä jo vuodesta 1984 soittaen perinteisiä sävelmiä Suomesta ja Ruotsista sekä Kennemarkin ja Järvelän omia sävellyksiä. Nämä kerrassaan monipuoliset muusikot ovat myös julkaisseet 2006 yhteisen levyn, johon he valitsivat kokoelman kappaleita antaen niille oman taianomaisen mestareiden kosketuksen. Luvassa on tyylikkäästi fraseerattua ja svengaavaa kansanmusiikkia sekä omia sävellyksiä. Yhtyettä ei kovin usein pääse Suomessa kuulemaan, joten kannattaa tarttua tilaisuuteen!

Paju

Paju on kahden muusikon, Juulia Salosen (laulu, harmoni, jouhikko, kantele, huilut) ja Pauliina Pajalan (viulu, jouhikko, laulu) muodostama monialainen värikäs yhtye. Muusikoiden yhteistyö alkoi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla vuonna 2006, josta molemmat ovat valmistuneet musiikin kandidaateiksi. Pajun kokoonpanossa viulu ja laulu lyövät kättä, säilyttäen silti oman persoonallisen ilmaisuvoimansa. Tämä soitinyhdistelmä on musiikillisesti erikoinen sekä vaativa.
Pajun musiikillisella taustalla vaikuttaa molempien muusikoiden laaja tietämys uusmaalaisesta kansanmusiikkiperinteestä ja -tyylistä. Molemmilla on vahva kokemus taiteellisesta työskentelystä niin soolona kuin useiden yhtyeiden jäsenenä. Pajun työskentelyn lähtökohtana on alusta asti ollut uusien työskentelytapojen tuominen perinteisten muusikon roolien rinnalle. Musiikissa kokeillaan myös uudenlaisia näkökulmia erilaisten tunteiden ja kohtaamisten kautta.

Pessi ja Juntti

Pessi ja Juntti -duo koostuu kahdesta parhaassa pelimanni-iässä olevasta miehestä, jotka esittävät kansanmusiikkia ja laulelmia suurella sydämellä ja paatoksella. Pessi ja Juntti on: Veli-Jussi Lietsala (kitara, laulu, kitarabanjo, mandoliini, huuliharppu) sekä Pentti Ojajärvi (laulu, kitara, mandoliini, tenoribanjo, pyöränpumppu).

PolePole

Arnold Chiwalala, tansanialainen koreografi, runoilija, lauluntekijä ja tanssija on Tansanian valtion maailmankuulun taidekoulun Bagamoyon kasvatti. Hän on ollut mukana useissa konserteissa sekä teatteri- ja tanssiproduktioissa Tansanian lisäksi eri puolilla eteläistä Afrikkaa sekä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Arnold on opiskellut Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla 1990-luvun puolivälistä lähtien. Tällä hetkellä hän toimii opettajana mm. Sibelius-Akatemiassa, Teatterikorkeakoulussa ja Tampereen yliopistossa. Suomessa viettämänsä vuodet Arnold on ollut aktiivinen muusikko ja opettaja. Hän on tuttu näky useilla musiikkifestivaaleilla paitsi esiintyjänä myös kurssien ja työpajojen pitäjänä. Kouluissa hän on pitänyt runsaasti työpajoja oppilaille ja opettajille. Kanteleeseen Arnold on tutustunut Sibelius-Akatemiassa opiskellessaan. Soittimesta on tullut hänelle erittäin tärkeä säestyssoitin ja sen hallinnassa hän on suomalaisenkin mittapuun mukaan erittäin pitkällä. Kanteleella on keskeinen rooli myös Arnoldin ja Topi Korhosen PolePole-duon musiikissa.
Topi Korhonen on Sibelius-Akatemiassa koulutuksensa saanut monipuolinen muusikko, jolla on runsaasti kokemusta esiintymisestä eri musiikkityylejä edustavissa yhtyeissä. Pääsoittimensa kitaran lisäksi hänen muita soittimiaan ovat trumpetti, basso, mandoliini, koskettimet ja lyömäsoittimet. Arnold Chiwalalan kanssa Topi on tehnyt yhteistyötä vuodesta 1998 lähtien. PolePole -yhtyeen koulukonsertit sisältävät paitsi Arnoldin säveltämiä swahilin- ja suomenkielisiä kanteleella ja kitaralla säestettyjä tansanialaistyylisiä lauluja, myös villejä tansseja, mukaansatempaavia lyömäsoitinnumeroita sekä hauskaa yhteisliikehdintää Arnoldin opastuksella. PolePole on swahilinkieltä ja tarkoittaa vapaasti käännettynä “ota iisisti”.

Samuelin Poloneesissa 2008 esiintyvät lisäksi:
Aava-orkesteri
Leikarit
Länsirannikon pelimannit
Mikroaaltouunipahviorkesteri
Eero Määttä ja Elina Jylhä (Kainuun Kansanmusiikkiyhdistys)
Prasu (Kaustisen Pelimanniyhdistys)
Pörriäiset