Samuelin Poloneesi

Samuelin Poloneesi 2006

Esiintyjät

Ampron Prunni

Ampron Prunni jatkaa komeasti Kaustisten arvokasta pelimanniperinnettä, viulu vie ja jouhikko vikisee. Trio pumppaa perinnekaivostaan (prunni tarkoittaa kaivoa) ilmoille mitä eloisinta etnoa. Yhtyeen jäsenet Risto Hotakainen (viulu, mandoliini, jouhikko), Arto Järvelä (nyckelharpa, viulu, mandoliini) ja Timo Valo (harmooni) ovat nimekkäistä pelimannisuvuista kaikki tyynni ja tuttuja lukuisista eri yhtyeistä. Ampron Prunnin ohjelmisto nousee pääosin Perhonjokilaakson perinteestä, joka kulkee tiiviisti suvussa. Ohjenuorana on, että viulistit eivät soita kaikkia melodioita, vaan tilaa annetaan myös harmoonin soolo-osuuksille. Ampron prunni julkaisi ensilevynsä vasta vuonna 2006, vaikka yhteistä historiaa löytyy jo 1970-luvulta. Trio muodosti kaikkien aikojen ensimmäisen Tallari-kokoonpanon vuonna 1986, ja Hotakainen sekä Valo ovat jatkaneet esiintymistä ja opettamista Tallarin riveissä näihin päivin asti, Hotakaisen jäädessä vastikään eläkkeelle yhtyeestä. Arto Järvelä puolestaan on vaikuttanut yhtyeissä kuten Niekku, Pinnin pojat, Helsinki Mandoliners, Nordik Tree sekä legendaarinen JPP, mutta tehnyt myös useita soololevyjä.

Leena Joutsenlahti

Klassisten nokkahuiluopintojen jälkeen Leena Joutsenlahti hakeutui l983 ensimmäisten joukossa Sibelius-Akatemian uudelle kansanmusiikin osastolle. Tuli tunnetuksi kansanmusiikkiyhtye Niekun jäsenenä, sitten monien muiden yhtyeiden keikoilla ja levyillä sekä teatteri- ja tanssiproduktioissa. Ensimmäinen soololevy Makale ilmestyi vuonna 1999. Monipuolinen muusikko: säveltäjä, sovittaja, laulaja, monien soittimien taitaja (mm. nokkahuilut, puusarvi, paimensoittu sekä puu- ja pitkähuilu).

Kouhot

Kouhot on savolaissyntyinen nykykansanmusiikkiyhtye joka koostuu nykyisellään viidestä nuoresta musiikin ammattiopiskelijasta. Kouhot perustettiin vuonna 2002 iisalmelaisen Kipakka-kansantanssiryhmän säestäjäksi, mutta pian perustamisensa jälkeen yhtye vakiintui itsenäiseksi kokonaisuudeksi. Kouhojen kokoonpano on muuttunut vuosien varrella ja tällä hetkellä yhtyeessä soittavat: Anna-Mari Huttunen, Riitta Väisänen (viulu), Henri Haakana (haitari), Annukka Janka-Murros (harmooni) sekä Antti Janka-Murros (kontrabasso).

www.kouhot.com

Heikki Lahden yhtye

Mestaripelimanni Heikki Lahti (s. 1934) on suomalaisen pelimannimandoliinin soiton esikuva ja kouluttaja. Heikki Lahti syntyi Suolahdessa ja aloitti mandoliinin soiton viiden vuoden ikäisenä. Musiikkia perheessä soittivat sekä vaari, Väinö-isä että Heikki Lahden kaksi veljestä. Heikki Lahden pääinstrumentti on mandoliini, mutta hän on soittanut orkestereissa myös rumpuja sekä viulua, kitaraa, bassoa ja busukia. Työelämässä ollessaan hän toimi metallityön opettajana Jämsänkoskella. Heikki Lahti on voittanut kolme mandoliinin soiton Suomen Mestaruutta ja toiminut pitkään mandoliinin soiton opettajana eri puolilla maata järjestetyillä kansanmusiikkikursseilla sekä Sibelius-Akatemiassa. Ulkomaan konserttimatkat ovat suuntautuneet Euroopan lisäksi muun muassa Yhdysvaltoihin, Australiaan ja Venäjälle. Hänelle on myönnetty mestaripelimannin arvonimi Kaustisella 1991. Heikki Lahden yhtye valittiin vuoden yhtyeeksi Kaustisella vuonna 1997. Suomen Kansanmusiikkiliiton kultaisen ansiomerkin hän vastaanotti vuonna 2004. Hänen soittoaan voi kuulla esimerkiksi levyillä ”Heikki Lahti – Mandoliinimestari” (1992) sekä "Meijän heitto!" (2007).

Lepistö & Lehti

Markku Lepistö ja Pekka Lehti kuuluvat maamme kansanmusiikin kärkinimiin. Lepistö on hienoimpia kaksirivisen haitarin soittajiamme, Lehti taituribasisti joka aikoinaan aloitti punkmusiikin puolella mutta nykyään vaikuttaa useissa kansanmusiikki-, jazz- ja etnoyhtyeissä. Molemmat ovat julkaisseet omia soololevyjä ja kiertäneet laajasti omien yhtyeidensä kanssa.

Soittajilla on yhteinen menneisyys suomalaisen kansanmusiikin lippulaivassa Värttinässä, jossa Markku vaikuttaa edelleen. Vuodesta 2003 he ovat esiintyneet duona, jonka avainsanoja ovat mm. dynamiikka ja kahden maailman rinnakkaiselo. Duossa haitari ja basso ovat molemmat vuorollaan johtavassa asemassa ja ohjelmistossa on molempien muusikkojen omaa tuotantoa.

Tämän vuoden tammikuussa Lepistö & Lehti edustivat Suomea APAP:in (Association  of Performing Arts Presenters) konferenssissa New Yorkissa, showcase-kokonaisuudessa Northern Passages. Duon ensilevy Helsinki ilmestyy aivan näinä päivinä.

www.aitorecords.com

Mikko Perkoila

Muusikko, laulaja ja lauluntekijä Mikko Perkoila tunnetaan kekseliäästä ja sujuvasta sanankäytöstään. Hänen laulujensa pienimuotoiset tarinat avaavat kuulijalle uusia näkökulmia moniin tuttuihin asioihin. Ne ovat usein humoristisia tarinoita, joiden kertosäkeisiin kuulijat voivat osallistua. Esiintyessään solistina Mikko Perkoila säestää itseään kitaralla. Perinne- ja uusiosoittimien rakentelu on myös oleellinen osa Mikon musiikillista urakokonaisuutta. Pienemmille yleisöille hän usein myös esittelee itse rakentamiansa suomalaisia perinnesoittimia, kanteleita, jouhikkoa, huiluja ja pillejä.
Perkoilan ura levyttävänä taiteilijana on kestänyt jo 30 vuotta ja ensimmäinen soololevy ilmestyi vuonna 1980. Viime vuosina tuotanto on painottunut lastenmusiikkiin, johon myös kaikkialle maahan ulottuvat keikat painottuvat, Myös kuunteleva aikuisyleisökin on kuitenkin Mikolle mieluinen, ja hän sanoo esiintyvänsä mielellään kaikenlaisille yleisöille. Perkoila pystyy rakentamaan sopivan ohjelman eri kohderyhmille, päiväkodeista lukioihin ja ammattioppilaitoksiin.

The Polka Chicks

The Polka Chicks on viehätysvoimainen trio, joka soittaa kansanmusiikkia tyylikkään varmalla svengillä ja raikkaalla otteella. Yhtyeessä soittavat Kukka Lehto (viulu, mandoliini, laulu), Teija Niku (haitarit, laulu) ja Suvi Oskala (viulu, alttoviulu, laulu). The Polka Chicksin ohjelmisto koostuu enimmäkseen omista sävellyksistä, mutta mukana on myös kansanmusiikkia Suomesta ja muista Pohjoismaista. Yhtye pystyy soitollaan luomaan erilaisia äänimaailmoja, joissa soivat niin herkät ja romanttiset valssit, jylhät polskat kuin railakkaat polkatkin. The Polka Chicks on konsertoinut Suomen lisäksi myös USA:ssa sekä Tanskassa. Keväällä 2005 yhtye tuli toiselle sijalle Pelimanniyhtyeiden SM-kilpailuissa. The Polka Chicks julkaisevat piakkoin ensilevynsä.

www.myspace.com/thepolkachicks

Soiva Siili
Soiva Siili -kaksikko Kyösti Salmijärvi ja Markus Lampela vie kuulijan siilimäiselle seikkailulle suomalaiseen arkeen ja juhlaan. Laulu johdattaa satumaisen suureen lähimetsään mustikoita maistamaan tai pihalla olevaan vesilätäkköön lätsyttelemään. Soitto soi pehmeästi ja lauletuille tarinoille annetaan ilmaa siipien alle. Duon esityksessä lapsi saa lämminhenkisen kosketuksen musiikkiin, jossa suomalainen luonto kaikessa ihmeellisyydessään ja itsepäisyydessäänkin on osa meitä. Soivan Siilin soittimisto on värikäs ja moni-ilmeinen: tinapillit, säkkipillit, huuliharput, bodhran-rumpu, lusikat jne saavat äänensä kuuluville kitaran säestäessä. Soittimet myös esitellään konsertissa. Tärkeintä on kuitenkin laulu ja tarinat: Soiva Siili luottaa lorun ja laulun yhteisvoimaan tarjoten tilan jossa kuulija voi itse täydentää musiikillisen tarinansa. Soiva Siili kunnioittaa lapsen omaa kokemusta: toinen lapsi laulaa ja leikkii mukana koko ajan, toinen kuuntelee hiljaa paikallaan. Molempien kokemus on yhtä arvokas! Soivan Siilin laulut ovat Kyösti Salmijärven ja Markus Lampelan omaa tuotantoa. Duo on esittänyt musiikkiaan vuodesta 1995.
www.soivasiili.fi

Tallari

Tallari on Kaustisella Kansantaiteenkeskuksessa päämajaansa pitävä kansanmusiikin ammattilaisyhtye. Tallari perustettiin vuonna 1986 Kansanmusiikkisäätiön, Yleisradion, Kaustisen kunnan ja Opetusministeriön yhteistyön hedelmänä. Tallarin perustamisesta tuli vuonna 2006 kuluneeksi kaksikymmentä vuotta, ja yhtye juhlisti merkkivuotta mm. konserttien, levynjulkaisun ja juhlamarssin sävellyskilpailun merkeissä. Yhtyeen perustamisesta lähtien mukana ovat olleet kansanmusiikin esittämisen, tutkimuksen ja koulutuksen parissa jo sukupolven mittaisen työrupeaman tehneet muusikot Ritva Talvitie (viulu, jouhikko, laulu ja 2-rivinen haitari), Antti Hosioja (haitarit ja kontrabasso) ja Timo Valo (harmoni ja kontrabasso). Uusin tulokas Tallarin riveissä on viitasaarelainen Pauliina Kumpulainen, joka liittyi yhtyeeseen syksyllä 2005.

Tallari esittää suomalaista kansanmusiikkia sen kaikissa ilmenemismuodoissa. Ohjelmasta löytyy erilaisia produktioita, omia sävellyksiä, läpileikkauksia historiallisen ja tämän päivän kansanmusiikin ilmiöistä, mestaripelimannien ja -laulajien ohjelmistoja ja tyylejä havainnollistavia konserttikokonaisuuksia ja soivia kansansoitinesittelyjä. Ohjelmakirjoon kuuluvat myös kirkkokonsertit, häämusiikki, ohjelmamusiikki erilaisiin perhejuhliin, sekä vanhaa tanssimusiikkia.

Tallari toimii myös kansanmusiikin kouluttajana Ala-Könni-opistossa, Kaustisen musiikkilukiossa, Keski-Pohjanmaan konservatoriossa ja ammattikorkeakoulussa sekä yhteistyössä Suomen Kansanmusiikkiliiton ja muiden alan yhteisöjen kanssa. Tallari on julkaissut satoja kappaleita kattavan kokoelman suomalaista kansanmusiikkia ja omia sävellyksiä äänitteinä, videoina ja Yleisradion kantanauhoina.

www.kaustinen.net

Wimme Saari

Maamme tunnetuimpiin saamelaisartisteihin kuuluva Wimme Saari on modernin joiun pioneeri, joka yhtyeineen yhdistää perinteisen joikaamisen elektronisiin äänimaisemiin. Suurta kansainvälistäkin arvostusta nauttiva artisti Itseään Wimme Saari kuvaa äänellä leikkijäksi. Hän ikään kuin säveltää joka kerta uudelleen lavalle astuessaan. Improvisointi ja perinteiset eläinjoiut ovat tärkeä osa Wimmen repertuaaria. Wimme on kotoisin Enontekiön käsivarresta Kelottijärven rannalta. Hänen vanhat joikunsa ovat peräisin Enontekiön käsivarren alueelta.

"Konemaailman, ihmisäänen ja muutaman akustisen kielisoittimen kaleidoskooppimaisesti elävät yhdistelmät pitivät tiukasti hyppysissään. Katsomoon vyöryi suunnilleen koko inhimillisen ääntelyn kirjo kuorsauksesta, vaikerruksesta ja merkillisistä mutinoista kiihtyvään orgastiseen huohotukseen ja tyytyväiseen hyrinään. Ynnä leijuvaa laulullista pitkää linjaa. "  (Pirkko Kotirinta, HS)

Äijä

Äijä on neljän miehen muodostama lauluyhtye, jonka intiimi sointi hakee vertaistaan. Lauluja on kerätty Suomen ohella myös ympäri maailmaa; kenttäretkiltä ja arkistoista, mutta niitä ovat säveltäneet myös yhtyeen jäsenet itse. Perinteisiä lauluja on kerätty mm. Ukrainasta, Mordvasta, Albaniasta, Georgiasta, Venäjältä, Yhdysvalloista ja Virosta. Äijän vivahteikas laulusto karttuu ja muokkautuu alati. He eivät kaihda kokeellisempiakaan ilmaisumuotoja ja täyttävät äänellään isonkin tilan. Yhtye debytoi Etnosoi-festivaalilla Helsingissä syksyllä 2001 ja on siitä lähtien esiintynyt ahkerasti ympäri Suomen sekä Pohjoismaissa. Kvartetin ensimmäinen albumi Jet Black – Sysimusta ilmestyy tänä keväänä. Äijässä laulavat Girilal Baars, Taito Hoffrén, Pekko Käppi ja Eero Turkka.

Samuelin Poloneesissa 2008 esiintyvät lisäksi:

Alarik Aatos

Rykäys

Sahansoittajat

Sakara-Sisters

Satu Salmenaho & Leena Nolvi (Ruosniemen hanurit)

Anne-Marie Sillanpää

Temppelimannit