Pelimanni

Kuukauden pelimanni

Anja Kosonen

Kerro lyhyesti kuka olet ja miten kansanmusiikki astui elämääsi?

Anja Kosonen, 50-vuotias vanhapiika Savonlinnasta. Leipätyökseni toimin Salico Oy:llä aluepäällikkönä, alueenani Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomi, joten maisemat vaihtuvat aika tiuhaan.

Kansantanssi on kuulunut elämääni jo nuoruudesta lähtien, mutta kansanmusiikki astui vahvemmin kuvaan vasta vuoden 2004 paikkeilla, jolloin minua pyydettiin Itä-Savon Kansanmusiikkiyhdistyksen puheenjohtajaksi.
Alkuun kävin harjoituksissa lähinnä tutustumassa ihmisiin ja toimintaan johon olin lupautunut mukaan. Kohta jo huomasin että minulle olikin joku (olisiko ollut Pentti Ojajärvi) tyrkännyt jonkin rytmisoittimen sormiin ja sanoi että "koitappa vaikka tuota siinä istuskellessasi". Eikä kestänyt kuin hetken kun kansanmusiikki vei mennessään. Vuonna 2006 suoritin Kaustisella pronssisen ja 2007 hopeisen pelimannimerkin kansanlaulusta. Olisikohan kultaisen kokeilu vuorossa ensi vuonna? Mukavaa on ollut, ja nyt sitten torjun dementiaa opettelemalla soittamaan kaksirivistä.

Olet laulanut aiemmin mm. Savonlinnan Oopperajuhlakuorossa. Mitä kaikkea muuta musiikilliseen elämääsi on ehtinyt kuulua?

Laulaminen, musiikki ja tanssi on kulkenut mukanani jossain muodossa koko elämäni ajan. Jo ennen kouluikää kuljin veljeni ja sisarteni kanssa yhdessä esiintymässä kaikenlaisissa seurakunnan tilaisuuksissa. Myöhemmin laulut vaihtelivat laidasta laitaan virsistä taistelulauluihin. 1970-80 luvun vaihteessa lauloin Savonlinnan Oopperajuhlakuorossa, sen jälkeen kamarikuoro Castellossa ja naiskuoro Bel Cantossa.
Tanssiharrastuksen aloitin kilpatanssilla, ja jossain vaiheessa opetinkin kilpa- ja seuratansseja työkseni. Myös kansantanssi ja itämäinen tanssi on kuulunut kuvioihin. Jossain vaiheessa harrastajateatteri astui vahvasti kuvioon, ja Savonlinnan Kaupunginteatterissakin toimin lähes 20 vuotta milloin iltanäyttelijänä, roolipaikkaajana tai koreografina.

Sitten tuli pitkä tauko kaikessa harrastustoiminnassa. Työ kuljettaa minua paikasta toiseen ja yhteisten harjoitusaikataulujen laatiminen oli mahdotonta. Onneksi Itä-Savon Kansanmusiikkiyhdistyksen ja Puruveden Pelimannien yhteiset harjoitukset ovat aina viikonloppuisin, joten näihin pääsen pääsääntöisesti mukaan.

Olet tunnettu Itä-Savon kansanmusiikkiyhdistyksen puheenjohtajana ja puuhanaisena. Miten kansanmusiikki voi Itä-Savossa tällä hetkellä?

Itä-Savon Kansanmusiikkiyhdistyksen jäsenet ovat Savonlinnan ympäristöstä vanhan Säämingin alueelta (Savonlinna, Enonkoski, Savonranta, Kerimäki, Punkaharju, Sulkava...). Kansanmusiikkiyhdistyksemme toimintaan kuuluu muun muassa harjoitukset yhdessä Puruveden Pelimannien kanssa. Musiikillisena johtajanamme ja ohjaajana toimii musiikkipedagogi Laura Vartio. Harjoittelemme Puruvesiopiston alaisuudessa siten, että syyskaudella on neljä harjoitusta Punkaharjulla ja keväällä neljä harjoitusta Kesälahdella. Lisäksi harjoituksia on tarpeen mukaan esiintymistilanteista riippuen. Kevät- ja syyskokoukset pidetään eri puolilla aluettamme, ja samassa yhteydessä on myös aina harjoitus ja Soittajaiset.
Teemme yhteistyötä ja yhteisesiintymisiä myös kansantanssijoiden kanssa (mm. Murnakutka ja Hökkyrät). Vuosittainen Savonlinnan kaupungin järjestämä Syystulet-tapahtuma Olavinlinnan tuntumassa sekä Olavinlinnan järjestämä Kolmen Linnan Loppiainen ovat kuuluneet yhteistyöohjelmaamme jo useina vuosina. Viime vuosina olemme saaneet paljon hyviä sävellyksiä omista riveistämme, kun jäsenemme, muun muassa Raili Pulkkinen sekä Seppo ja Piia Kaskinen ovat avanneet pöytälaatikkokätkönsä.

Itäsavolainen pitkän linjan kansanmusiikin toimija Raili Pulkkinen kertoo aiheesta lisää:

Itä-Savossa niin kuin muillakin muuttotappioalueilla muistellaan muinaisia loiston päiviä, kun runsaslukuiset kansallispukuiset väkijoukot kokoontuivat iloitsemaan soitoista ja tanhuista. Nykyään eivät joukot ole suuria mutta iloisia kyllä. Opinahjojen hiillos on aina valmiina ja jokin salaperäinen tuulahdus leimahduttaa silloin tällöin liekin ilmoille. Kansalaisopistoista – Linnalasta, Puruveden opistosta (Kerimäki, Punkaharju ja Kesälahti), Savonlinnan musiikkiopistosta ja taidelukiosta singahtelee esiin muusikoita ja muusikkoryhmiä.
Savonranta ansaitsee erityismaininnan siellä monena kesänä järjestetyn A.O. Väisänen-symposiumin vuoksi. Tieteen, taiteiden ja historian sepänsällit siellä puhaltavat yhteisen hiilen iloiseen roihuun. Symposium on sytyttänyt Savonrannalle vireän jouhikkobuumin. Kilvan niitä rakennetaan ja soitetaan. Esiintyviä lapsi- ja aikuisryhmiä löytyy.
Itä-Savo on tuottanut Savonlinnan taidelukion kautta monta maailmankuulua kansanmusiikin taitajaa ja opettajaa. Kotiseutu ja entinen opiskelupaikka on saanut iloa suurin määrin. Edellä mainittu symposium ja Yövaellus Punkaharjun poukamiin – ja omaan mieleen -tapahtumissa ammattikansanmuusikot ovat loistaneet.
Viime vuosina ovat kansanlaulumessut eri kirkoissa virittäneet laulun liekin seurakuntalaisten sydämiin Itä-Savossakin. Savonlinnan Syystulet -tapahtumaan on ollut mielenkiintoista laatia laulu-, soitto- ja tanssiohjelmaa. Majatalo Ilolan ramppivaloissa olemme saaneet hehkuvimmat hetkemme.

Anja, olette isännöimässä Samuelin Poloneesia ensi keväänä Savonlinnassa. Millaisin tunnelmin festivaalia valmistellaan ja minkälaiset ovat odotukset? Mitä haluat kertoa tulevasta tapahtumasta koko Suomen pelimanneille?

Iloisin, innostunein ja puuhakkain mielin täällä teitä kaikkia odotellaan. Toivomme tietenkin että kaikki saisivat kokea tämän vesistöjen ympäröimän Savonlinnan kauneuden yhdessä pelimanniystävien kanssa. Tutustutamme teidät myös Oopperakaupunkimme helmeen – Olavinlinnaan soivan yövaelluksen merkeissä. Laitetaan yhdessä Savonlinna soimaan!
Haastattelu: Tove Djupsjöbacka

Julkaistu Pelimannissa 4/10.

Pysy tahdissa maailman ainoan suomenkielisen kansanmusiikin aikakauslehden avulla!